SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1984-09-28 O-smaken



1984-09-28 O-smaken arrangör Vallentuna MK

Här ställde Anders och jag upp och kom på 4;e platsen med 19 startande i B-klass med 100,3 prick varav en missad tavla 10 prickar. Vi slog 11 A-klssen av 30 startande. Vilket ger oss en 23 plats totalt.
Vann totalt gjorde Sölve/Sören Eklund Rasbo MS på 35,9 prick.
På 9:w plats kom bästa Haningeekipage P-L Andersson /Håkan Whitlock på 58,4 prick.
Här åkte också min son rolf i C-klass.

Och från Idrottsbladet scannar jag:

Rena rama SM-mästana:
0-mästarna suveräna

BILORIENTERING - Re¬na SM-tävlingen var omdömet som fälldes efter "0-smaken" vilken var Vallentuna MK:s bidrag till MSO-serien, som kör-des en 6,5 mil lång bana i trakten av Rosersberg och Märsta.
Helt passande var det där¬för att årets nykorade svenska 0-mästare bröder¬na Sölve och Sören Eklund från Rasbo tog hem total¬segern efter en jobbig kväll. Banan var så knepig att respittiden fick förlän¬gas för de 58 ekipage som åkte långa banan.

Efter starten i Rosersberg körde man direkt in på BP:s lageromrä¬de, där det var lite kinkigt art se tavlorna i mörkret. Tierps Sture Fredholm med Rasbos Sten Jo¬hansson var snabbast runt tätt följda as Västeråsparet Urban Hägebom/Atnders Linge och Rasbos Percy. Lindgren ..Roine Johansson.
Härnäst körde man under E4;an och kom in i Skoby grusgrop, där det var lite försåtligt med en lång inledande bit utan tavlor. Man le¬tade efter Pk18 och såg under färd PK19 strax intill vägen, vil¬ket naturligtvis förbryllade. Lindgren/Johansson klarade sig med drygt 11 minuters försening, vil¬ket de var bäst pä och följaktligen gav denn ledningen. Linge/Häggborn tog över andra plats och bröderna Eklund tog ett bra kliv upp på tredje plats.
En sträcka över Skånela klarades prickfritt av några ekipage, varpå motocrossbanan i Upplands¬Väsby hoppades över, då den vi¬sade sig för lerig för bilkörning. Istället åkte man Verka-Rosers¬lerg Slott, där Eklundarna var bäst utan att avancera totalt.

Men över det nu berömda övningsfäl¬ltet “Mirarailyl" kors, blev det spridning i leden. Lindgren/Johansson och Eklund/Ek¬lund delade sträcksegern och dc tde nu med Häggbon/Linge edjc plats och Sten Haglund/Lasse Edwall på fjärde. Märsta Industriområde stod näst på programmet. Här åkte Rasbo-bröderna suveränt och tog ledningen för att sedan missa lite på den avslutande korta etappen.
HaglundiEdvall spurta¬e frenatiskt men avancerade bara en plats på Häggbom/Linges bekostnad, medan det nykomponerade paret

Lindgren/Johans-slutade tvåa 1,5 prick efter segrarna.
Brommaparet Lars Stöm/Lars-Göran Palm femma före bästa B-ekipage, som de nu bilburna duktiga fotorienterarna Stefan och Jan Sund. på slutsträckorna petade ner ledande Fredholm/Johansson till sjunde plats.
Bröderna Sölve och Sören Eklund-leder nu förar- respektive kartläsarserien. Bland schaufförerna ligger Urban Häggbom, medan Lasse Edvall är tvåa bland kartläsarna etter att ha en tävling mer an sin ordinarie förare Stene Haglund övriga, dvs B- och C-kartläsare leds aa Bengt Svensk och Anders Källström, Haninge, som för kvällen "bara” blev fyra med ån dubbelt så många prickar
Som klassvinnarna Sund/Sund.
17 ekipagc tacklade en kortare betydligt enklare bana. Här vann Bromma-tjejerna Inger Nygren/Margareta Schöning överlägset med 17 minuter och eter 2 a placeringar leder dc .lassen med betryggande
marginal.

CLAES UDDGREN

A-kartläsare 30 startande:
1. Sölve nen Sören Eklund Rasbo MIK Saab V4, 35,9
2. Percy Lindgren/Roine Johanbsson. dc, Opel Kadett 37,4
3, Sten Haglund/Lasse Edvall, Bromma MS, VW Golf, 40,7
4. Urban Häggbom/Anders Linge. Västerås MS, Saab V4.45,8
5. Lars Sandström/Lars-Göran PalmBromma MS, do, 48,3
6. Sture Fredholm/Sten Johensson. SNIK Tierp!Rasbo MK. wv S, 54,7
7. Lennart Abrahamsson/Sören Eriksson. Almonge MK. Renault 54,2
8. Lennart Friberg/Per Grandin. do. Escort 1600, 56.0
9. Per-Lennart Andersson/Håkan Whitlock, Haningeinge MK. Golf 58.4
10. Greger Bengtsson/Ingemar Ekman, do, Honda Civic, 65.1

B kartläsare 19 sr
1 Stefan nch Jan Sund, Almunge MK, VW Golf. 53,7
2. Bengt-Åke Jonsson/Staffan Tegelmo, Bromma MS, Ford . 89,2
3. Bernt-Olof Öhlin/Carl-Gustav Andersson, MK Gimo. Saab 99. 91,5
4. Bengt Svensk/Anders Källström, Haninge MK Golf GTI 100,6
5. Eva Mårtensson/Eva Boström. do. Opel Ascona, 102,9
6. Dan Olson/Mars Åkesson. Djursholms MK. do, 106,9
7. Yvonne och Lars-Erik Eriksson Säters MK Saab V4 108,6
8. Allan Nyberg/örjan Axelsson, DDjursholms MK Ascona, 111.2.

C kartläsaree 9 st.
1. Bertil Örtenstrand/Gunnar Hellman Haninge MK, VW Golf .97,5
2. Björn Lundqvist/Per Kedvall, Bromma MS MS, Volvo Amason, 97.6
3. Sune Hagelin/Johan Eri ksson, östergyllens RC. 101,5
4. Rend Lundgren/Arne Hägg. MS. VW God. 140.6.

C-korta banan 6 st-
1. inger Nygren/Margareta Schöning, Bromma MS. Toyota 42,4
2. Mikael Cededid/Rolf Svensk, Nacka MS, Volvo 142, 59,4
3. Gu¬nilla/Ann-Marie Eriksson, Almunge MK, Renauli, 63,2.

D-kartläsare korta banan 11 st.
1 Henry Nordström/Per Florin Nacka MS, Volvo 244. 67.0
2. Jan/Roger Lindholm, SMK Västerås, Saab ,V4 75,8
3. Otle Hansson/Lam Stenberg Brommaa MS, VW God. 97,1,
4. Claes Hermansson/Thomas Åkerblom Volvo 144 ,102,2
5. Lennart Åberg/Ingmar Jansson Skepptuna Mk Opel 117,9

SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1984-09-15 Guldkrogsnatta SM


1984-09-15 Guldkrogsnatta SM arr Hjo MK

I B-klassen vann Anders och Jag på 70,4 prick . Det gav en 31 plats av 58 startande i A&B.klassrna. Vann totalt gjorde Bengt Johansson/Henrik Krefting Mölndals MK på 15,6 prick.
Bästa Haningeåkare blev P-L Andersson/Håkan Whitlock på 11 plats med 38,2 prick.

IDROTTSBLADET _SKrev:


Andra SM-guldet till Eklund'

BILORIENTURING - Tre mycket meriterande bilorienterings-ekipage hade en mycket hård fight om SM-titeln i Bil-0. Detta då Hjo MK i lördags SM-finalen och tillika andra deltävlingen blev en thriller som hade kunnat slutat hur som helst. Men längsta strået drog till slut bröderna Sören Eklund från Rasbo. Efter en jämn körning åkte de in på en andraplats i HJO och bärjade därmed sitt andra SM-guld.
Är nu det tredje ekipaget som har två mästerskap.

Bröderna Eklund med Urban Hägglund/Anders Linge Västerås, och Sten Hag¬lund/Lasse Edwall, Bromma MS, var de som i första hand kämpade om medaljerna. Samt¬liga tre gick ut myrket hårt på första etappen. Två klarade det medan det tredje paret Hägg-bom/Linge missade grovt och tappade hela 1 minut i inled¬ningen.
- Vi missade ett inhopp pa en vägrätning. suckar Anders efteråt. På sträckan fanns det också några hjälppilar som förvirrade och vi letade alldeles för mycket innan på PK 12.

Efter detta gick det sedan bra och v i plockade in .del, trots att vi fick en stötdämpare sönderslagen.

De två andra, brödera Eklund och Haglund/Edwall, fortsatte i täten och bakom dem Mölndalsparet Bengt Johansson/Henrik Krefting upp med fina korning.
Vid uppehållet, efter lyra etap¬per, ledde Eklund, meds med 0,6 prickar töre 3rommapa1 et som hade y tterligare 0.3 prickar till¬godo på Bengt Johansson/Henrik krefting.

Under den andra etappen fick Mölndals-paret upp annan och gick forbi både Haglund/Edwall liksom bröderna Eklund och kunde knipa segern i Guld¬kroksnatta.
Gick myeket bra mot slutet och vi hade lite nytta av spåren, erkänner Bengt. Sedan har vi ju Åkt ett par gånger tidigare i des¬sa områden och kände till en del om vägarna.
Detta innebar att Johansson/ Krelting gick upp till en fjärde plats i SM-sammandraget.
Så i toppen var det åter bara gamla "rävar'. och de unga har mycket svårt att hävda sig.
Det är synd detta, menar Lasse EdvaIl. Nu står vi här som har åkt i 15-20 år och summerar SM, medan återväxten har svårt alt nå upp.
Detta var Sölve och Sörens and¬ra SM-titel. Den törsta tog de 1979. De liksom Haglund/Ed¬vall och häggborn/Linge kan ståta med titel dubbel-mästare. Brommaparet blev denna lördag trea medan Haggbomi Linge körde upp sig till en fjäredeplats. Detta innebar att Häggbom/Linge slutade som silvermedaljörer och Haglund/ Edvall fick bronspengen.

I en sådan här tävling får man inte göra det minsta lilla miss¬tag, menar Sören. Det flöt fint i dag och det gäller att rätta sig efter bantypen och banläggaren och försöka åka därefter..
Och bbanläggarna hade verkli¬gen lyckats med sitt jobb. En utslagsgivande och bra bana som fick ekipagens lovord. Den innehöll allt
från specialkartor grusgropar till vägrätning¬ar och ,skogsåka av högsta klass och 'massor as kartklipp och kartskalor i olika skalor.
Så här fick kartläsarna jobba och flera av dc skickligare råkade ut för “blockad” I hjärna och tappade många minuter och placeringar.

Morgan Björk

Klass A
1. Bengt Johansson/Henrik Krefting Mölndals MK 15,6 pr.
2. Sölve/SörenEklund Rasbo MK 17,8
3. Sten Haglund/ Lars Edwall Bromma S 19,4
4. Urban Häggbom Västerås MS 26,8
5. Björn Lövgren/Roger Pehrsson Skene MS 27,6
6. Hans-Erik Haraldsson/Lars Ellbring Norrahammars M 28,8
7. Torsten Lundh/Åke Andersson Laxå MK 33,9
8. Sture Fredholm/Sten Johansson SK RTierp 34,9
9. Jan/Per wilhelmson Mölndahls Mk 35,0
10. Tord Lindberg/Carl Grevesmuhl Västerås MS 35,6

KLass B 18 startande
1. Bengt Svensk/Anders Källström Haninge MK 70,4
2. Yviónne/Lars.Erik Eriksson Säters MK 76,3
3. Carl-Erik BergTage Pettersson Östergyllens RC 86,9
4. Percy Lindgren/Bertil Strandberg Rasbo MK 91,4
5. Örjan Josefsson/Jan Svensson Falköpings MK 100,3
6. Sven Jansson/Tore Bigsten Götene MK 101,1
7. Kenth Andersson/Ingemar Claesson Götene MK 106,3

SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1984-06-16 Guttsta-snurren


1984-08-09 Säterssnurren arr. Säters MK.

Här vinner Anders och jagB-klassen med 25,1 prick av 11 startande i klassen. Vilket gör en 10:e plats med 16 startande i a-klassen .
Vann totalt gjorde Urban Häggbom/Anders Linge Västerås MS på 6,7 prick.
Gästa Haningepar blev Britt-Mari Ekman/Ingemar Ekman på 9:e plats med 23,4 prick.

Scannar ur tidning:

Häggborni-Linge avgjorde
på sista sträckan


B IL-0 Nedre Norra har återuppstått som bilorien¬ringsdistrikt efter några års bortovaro. Det var Säte¬rs MK som stod som ar¬Ingör vid förra helgens tävling, som artade sig till !nerairepetition för hela
mellansvenska eliten för SM-tävlingen i Hjo. rivande krafter bakom tävlingen var paret Yvonne och Lars Erik Eriksson. som inför tävlingen var nervösa för att allt inte skulle gå i lås nu när fått ett så kvalificerat
startfält. Täingen inleddes med en ganska lång sträcka där de flesta topp-pagen åkte prickfritt. Lars Sthare/ Lars Göran Palm tappade
närmare fyra minuter när Goran satte kartläsningsIampan över en OK-angivelse i ordern,
På den andra sträckan var det ‘urban Hä ggbom/Anders LInge i tur att missa något och tappa drygt minuter när de övriga åkte prickfritt.
Det var en liten vägtriangeI som man missade infarten till och hamnade i I stället på en som bara slutade mitt ute I skogen.
Den tredje sträckan var ganska lätt och gav inga förändringar I toppen men på den fjarde sträckan ¬klämde Stahre/Palm i med anontiti och slog samtliga ekipagen med över minuten och avancerade därmed flera placeringar.
Sten Haglund/Lasse Edwall missade ett avhopp och var ute och irrade i flera minuter in¬nan de hittade rätt igen.
Näst sista sträckan var lite lurig med flera kartbyten i en skog med massor as stigar. Många höll på länge i skogen innan de rett ut problemen men de rutinerade ekipagen
hann jämföra de olika kartklippen och kunde ganska snabbt hitta räti bland alla vägar.
Inför sista sträckan ledde Sölve e och Sören Eklund med 0,1 prick före Sture f redholin/Sten/Johansson 0,8 prick före Urban Hägghorn/Anders Linge. Ytterligare minute efter låg de två Brommaekipagen Sten Haglund/Lars Eddwall och Lars Stahre/Lars-Göran Palm, Sista sträckan var en snurr på ett industriområde med över tio bemannade passerkomroller pa tre minuter,
Just den här typen av sträckor brukar vara Sölve och Sörens, Styrka och de verkade gå mot en seger. Nu blev det inte så, för samtidigt som Sölve och Sören mer eller mindre misslyckades på sträckan körde Häggbom, Linge fantastiskt fort och vann sträckan med bred marginal före närmaste ekipage.
Därmed vann de tävlinglingen totalt samtidigt som bröderna
Eklund även fick se sig passerade av Fredholm/Jobbsson.

Debutantklassen vanns överlägset av Krister Strandberg/Krister Lövås rån Säter. De är båda oeienteringslopare men har också åkt en del MHF-tävlingat för några år sedan.år sedan.
De har aldrtg åkt efter rutmdelad körorder hade truls det inga problem med de många kartbytena, De åkte en ren standardbil utan naågon helst extrautrustning men tyckte att det var så skojigt att de har planerat på att börja rusta en ¬bil och åka lite fler tävlingar om nu Nedre Norra åter kommer igång med biorientering.

Efter tvlingen var alla ekipagen från Mälardalen mycke t nöjda Anders Linge sammanfattade väl när han, i samband med prisutdelningen, tackade arrangören och hoppades att Hjos SM-tävling skulle bli lika bra som Säters.

LASSE: EDV.ALL

Långa banan klass A:
1. Urban Häggbom/Anders Linge Västerås MS. 6.1
2. Sture Fredholm/Sten JenarssenSMK Tierp 8,1.
3. Sölve/Sören Eklund Rasbo MK 8,7
4. Sten Haglund/Lasse Edwall Bromma MS 9,2
5 ,Larss Slahre/Lars-Göran Palm Bromma MS 10,6
6. Gösta/Roine Johansson Rasbo Mk 13,6
7. Bo Hällkvist/Ove Lindberg Västerås MS 16,0
8. Tommy Hermunstad/Karin Jansson Vallentuna MK 16,9
9. Per Dahlgren/Kurt Westberg Bromma Ms 21,3
10. Ingvar Eklund/Anders Karlsson Almunge MK 22,8

Långa banan klass B:
1. Bengt Svensk/Anders Källström Haninge MK 25,1
2. Bernt.Olof Ohlin/Carl Gustav Andersson MK Rimo 25,7
3. Ture Norling/Bo Haraldsson SMK Söderhamn33,6
4. Kjell Bergström/Nils Gunnar Hörnestam Bromma MS 35,6
5. Morgan Jansson/Jan Wallin Vallentuna MK 41,1

Klass C:
1. Matti Wigren/Carl Edlund Bromma MS 38,7
2. Olof Andersson/Börje Pettersson Östhammars MK 39,6
3. Lars Noren/Ylva Örnestam Bromma MS 44,9

1984-06-16 Guttsta-snurren .


1984-06-16 Guttsta-snurren .

Först presenterar vi här inbjudan och tilläggsregler.

GUTTSTA-SNURREN
SM i Bil-Orientering
16 juni 1984
Arr.: KOLSVA MS ~Jats5RR~11

'PM nr 1
35-årsjubilerande Kolsva MS hälsar deltagare, supporters, mekaniker och andra intresse¬rade välkomna till årets första SM-deltävling i Bil-0. Det är också andra gången som KMS fått förtroendet att arrangera en SM-deltävling, och vi hoppas att våra banor och andra arrangemang skall falla Er i smaken! Här följer några anvisningar till de tävlande:

BESIKTNING: Hålles vid startplatsen, Malmaskolan i Kolsva. Följ pilad infart från väg 250. Parkering för biltrailers inns mitt emot infarten or\ till startplatsen. Besiktning skall utföras före anmälan.Besiktningen håller öppet kl. 16.00 - 19.00. Du skall besiktiga din bil senast 90 min. före beräknad starttid, men observera att besiktningen stänger kl. 19, så om Du har högt startnr måste Du komma tidigare än 90 min före Din starttid.

ANMÄLAN: Efter besiktning sker tävl.anmälan i skolan. Ev. deb- licenser för deltagare på korta banan kan lösas vid anmälT
TILLSTÅND: Berörda länsstyrelser och SBF har gett sitt tillstånd till tävlingen, se anslag vid startplatsen.

FÖRSÄKRINGAR: Trafikförsäkringen gäller. Betr. Vagnskadeförsäkringen har FSAB beslutat om följande villkor: Bana 1 (SM- anan):Vagnskadeförsäkringen gäller ej. Bana 2 (MSO-banan): Gäller med förhöjd självrisk kr 1000:- Bana 3 (Korta): Vagnskadeförsäkringen gäller.

NYBÖRJARINFO: För debutanter och ovana bil-0-åkare hålles debutantgenomgång vid startplatsen kl. 20.00.

", BENSIN: I Kolsva finns två mackar: Ok håller öppet till kl. 21 och har sedan sedelautomat. Esso vid startplatsen har endast sedelautomat.

PRISUTDELNING: På Kolsva Brukshotell 17/6 kl. 10.00. Landgång och te(kaffe) serveras till det facila priset 25:-. Anmälan kan göras före start samtidigt med startanmälan.

LAGANMÄLAN: Kan göras i sekretariatet tävlingsdagen fram till kl. 19.

SERVERING: Kaffe, mackor, varm korv, dricka o.s.v. säljes i vår servering I Malmaskolan. Denna öppnar kl. 16 och stänger inte förrän sista funktionär kommit hem ur skogen! Undrar just vilken tid det blir

KOLSVA MOTORSÄLLSKAP, Organisationskommittén för GUTTSTA-SNURREN


Det här måste vi åka tyckte både Anders och jag och anmälde oss. Vi fick startnr. 63 av c:a startande, ett bra nummer där man kan få hjälp av spår, ett dåligt nummer om det blir uppkört.
Men vi får se.

Och så här gick det:
Vi vann B-klassen på 63.8 prick, jämfört med totalvinnarna Urban Häggbom/Anders Linge Västerås MS som fick 29,7 prick.
Vi slog också 13 A-klassare Bara tre platser för att få åka seedade nästa SM-tävling. Våra bästa Haningeåkare blev P-L Andersson/Håkan Withlock på 6:e plats med 47,2 prick-

alla körorder 20 st. finns kvar.


Scannar repotage ”Idrottsbladet”?


VMS-par Suveränt i bilorientering.

Kolsva MS stod som arrangör för SM i bil-o hade fått till en SM-bana som var 15 mil lång, med drygt 8 mil utslagsgi¬vande 0-sträckor. 13 eld-page gav sig ut för att försöka ta sig runt med minsta möjliga straff¬prick.
Banan gick i nya trakter mellan Arboga, Fellingsbro och Götlunda. Först avverkades dock ett publikprov på Guttsta bryggeris område dit både ett TV-team, ett Video-bolag och en speaker underhöll den talrika publiken liksom naturligtvis de deltagande ekipagen. i torsda¬gens sportspegel kan svenska folket fö. se ett sammandrag.
Tävlingen innehöll både väg¬rätningsorientering och special¬kartor men specialkartorna övervägde. Dessa var till största delen över skogsområ• den men även bondgårdar och ett cementgjuteri var represen¬terade.
Anders Linge med förare Urban Häggbom tog med denna seger ett rejält kliv framåt mot en ny SM-titel, ''men det gäller ju att bilen håller också".
— Eftersom det bara blir två deltävlingar i år så kommer båda att gälla och därmed kan man säga att vi befinner oss i halvtidsvila fram till nästa del¬tävling som går i Hjo i septem¬ber.

RÄTTVIS TÄVLING
— När bana och arrangemang är så här bra och man kan lita på en jämn banläggarkvalitet då passar tävlingen mig per¬fekt*,~a de.64499'
okända som idag blir det en tvis tävling, säger Anders, a, man kan bara hålla med att det var en värdig SM-täv¬g där skickligheten och inte en kom att fälla utslaget. tta bevisas bl.a. av att det är .dade förare i topp och att få tartiasare blandade sig in nd A-kartläsarna. Samma t på C-kartläsarsidan, nästan i B-kartläsare var bättre än
Jrban Häggbom/ Anders
ige ledde från start till mål i man kan faktiskt säga att de a tiden var ohotade. Det sie ha gått i det närmaste •fekt även om Anders efteråt kte att det kunde gå att bättra tiden. Andra och die plats blev en fight mellan ve Eriksson/Sören Eriksson. Rasbo MK, och Sten Haglund/ rs Edvall, Bromma MS, där ve/Sören drog längsta strået. ran Lindholm/Kjell Lindberg, [K Västerås, kom på en 7:e Is med nord Lindberg/Calle eve,smiihl, Västerås MS, tre .teer efter.
.
12-ÅRING

I B-klassen vanns överlägset (18 prick) av Bengt Svensk/Anders Källström, Haninge -mk. Anders bor i Västerås men tävlar för Haninge och det var hans första klasseger i en större tävling och det är bara att gratulera,
Tävlande för Bromma MS bosatt i Fagersta MS:s genom tidernas yngste deltaga¬re, Calle Edlind. Calle tog en ertygande andra plats bland C-kartläsarna trots att han bara 12 år och måste ha dispens av bundet.
loppas att Calle kan inspirera dra ungdomar att prova på ;porten som är en mycket Rg form av bilsport där både urskicklighet och snabb upp-toing krävs och stimuleras.

AINIS NORITIS


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1984-05-26 O-visst


1984-05-26 O-visst arrangör ÖSTERGYLLEN RC.

Anders och jag hade här erh´ållit startnummer 11, Vi kom 3:a i B-klassen med 24 st. på 40,7 prick. Slog bara 4 A-kartläsare. Vann tot. Gjorde Lars Stahre/Lars-Göran Palm Bromma Ms på 18,9 prick. Av haningeåkarna var Lars Thorgren/Åke Frosteman 3:a på 22,1 prick.

Här scannar jag ur tidiningen Idrottsbladet?

“Äntligen fullträff".

Bilorientering – Tioårsjubilerande Mellansvenska O-serien ineddes med en ,deltävikag i Linköping med Östergyllens RS som arranger. Tävlingen hade fått ett mycket kvalificerat startfält med många SM-åkare som ville träna inför SM I Kolsva.

Under de tidigare nio åren i serien har det körts totalt 61 deltävlingar. I dessa tävlingar har segern fördelats mellan 17 olika ekipage. När nu den 62:a deltävlingen kördes var det dags för det 18:e segetekinaget att presentera sig. Det var Lars Stahre/ Lars Göran Palm en fullträff. De har de senaste fyraåren nästan alltid funnits med i toppen men alddg lyckats ta hem en totalseger i en större tävling. Det har alltid varit något av de mer rutinerade ekipa¬gen som tagit sig i mål på bättre resultat. Nu när även Stahre/ Palm fått stor rutin lossnar det äntligen och de vinner tävlingen med god marginal före övriga ekipage.

Kampen om andraaplatsen blev hård och det skiljde endast tiondelar mellan de närmast följande ekipagen. Björn Lövgren/Roger Persson Skene Ms tog andraplatsen med minsta möjliga marginal före Lars Thorgren/Åke Frosteman Haninge MK.
Tävlingen inleddes med tre ganska latta sträckor, som även korta banan körde. De-flesta A-ekipagen klarade av dessa sträckor prickfritt.
På de återstående sju sträckorna blev det betydligt svårare och samtliga
Tävlande tog prick på alta sträc¬kor. De sju svåra sträckorna kördes till största delen på in¬dustriområden och parke¬ringsplatser där svårigheterna till största delen bestod i att kartläsaren hann läsa körordern och att föraren verkligen kunde gasa. Tävlingen blev därigenom mycket snabb och det blev ganska tätt mellan ekipagen trots att det fanns hela 174 kontroller på de fyra milen ori¬enteringssträckor. Även en gan¬ska liten miss kunde betyda flera placeringar sämre i resultat¬listan.

B-klassen vanns av Stefan och Jan Sund Almunge MK. De inledde lite trevande och tog prick på en av de inledande sträckorna men de åkte snabbt upp sig och hamnade till slut inte många minuter efter de bästa
I A-klassen.
Kampen om segern på korta banan stod telt. mellan de två Brommaekipagen Matti Wigren/Cadle Edlind och Inger lygren/Margmets Schöning. Kampen avgjordes på den svåreste sträckan, ett snurr I ett skogsparti, där Matti och Calle tog drygt två minuters ledning.

Lagtävlingen vans av Bromma MS.

LASSE EDWALL

Resultat långa banan KLASS A 23 st.:
1. Lars Stahre/Lars-Göran Palm Bromma MS 18,9 prick
2. Björn Lövgren/Roger Persson Skene MS 22 prick
3. Lars Thorgren/Åke Frosteman, Haninge MK. 22.1,
4. Dan Olsson/ Lasse Edwall Djursholms MK/Bromma MDS 22,3
5. Sölve/Sören Eklund Rasbo Mk 22,9

Klass B-C 19 st.
1. Stefan Sund/Jan Sund. Almunge MK,31.0,
2. Dag Sonesson/Gunnar hlgren Djursholms MK 33.5.
3. Bengt Svensk/Anders Källström Haninge MK 40,2.
4. Arne Wallen/Jan Wallen Wallentuna Mk 424
5. Hens Granath/Christer nälemark SMK Karlskoga 43,6

KORTA BANAN 7 st.
1. Matti Wigren/Calle Edlind Bromma MS 6.2.
2. Inger Nygren/Margareta Schöning Bromma MS 6,8
3. Inge Johansson/Sivert Johansson MK Kinda 13,2
4. Conny Liljeblad/Roger Liljeblad Almunge MK 33,3
5. Per Sjöberg/Mikae Gustavsson SMK Nyköping 53,8


RSS 2.0