SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1986-10-25”Haningen

1986-10-25 ”Haningen” arr. Haninge MK

Den här gången får vi jobba som funktionärer. Jag satt väl i någon TK. Det hade kommit många fimmländare så vi fick väl en hundratal startande. Familjen representerades av sonen Rolf, som åkte C-ekipaget Mikael Cederlid/Rolf Svensk.
Dom tog en andraplats i C-klass.

Idrottsbladet var på plats:

VIsade brorsan till toppen

Mellansvenska 0-serien blev ovanligt stympad i år. Såväl Säter som Nyköping ställde in, medan Bromma flyttasent datum att de antagligen inte fick den sjunde och sista deltävlingen Som kom att arrangeras av Haninge MK.
Tävlingen “El & Diesel Cup" var finaltävling hade man på daggtid för att kunna ha prisutdelning för både denna n samma kväll, något som har visat sig mycket po¬sitivt i O-kretsar.
Man körde redan klockan 11 på förmiddagen den 25 oktober med start och nål vid El & Diesel i Högdalen, en av Stockholms södra förorter. Banan var 8 mil och innehöll 6 0-sträckor på blott 25 km. man transporterade sig från Högdalen ut till Länna industriområ¬de strax före Handen. Sträckan inleddes på en 50.000-delskarta från 1956, där PK3 vållade vissa problem. Såg man sig inte för ham¬nade ekt i PK4 och Sture Fredholm/Sten Johansson missade så grovt att de hamnade på motorvägen och tvingades köra itill Handen och vända.

HÅRT KLIPPTA
Ledningen tog B-klassarna av KolsvabrädernaDan och Ola i ju i förra tävlingen i Karlskoga kraschade in i ett hus just på första sträckan. De följdes av Brommas Anders Falk/Kurt Westberg, Almunges Roland Friberg/Anders Grandin. n och Sölve Eklund kom först pa 37:e plats slagna av samtliga I C-klassen. ???
Härnäst passerades Handen på väg till Jrdbro industriområde. Här var kartorna hårt klippta för att göra det svårare. Det visade sig allt för svårt för en del, medan arrangörerna trodde att det skulle bli tämligen lätt pqa dagsljuset.Haglund/Edvall var snab¬bast och tog över täten tråan bröderna Carlsson. Svenska mästarna Häggbom/Anders Linge klättrade upp på tredje plats paret Lars Stahre/Lars-Göran Palm fyra och Vallentunas Hermundstad/Karin Jansson femma. Bröderna Eklund var tvåa på sträckan, men hade fortfarande en bit kvar till täten. Tredje sträckan var snabb och gick runt många parkerade lastbilaar inne på AMU:s¬ område i Håga. Här togs det inte mycket prick. Edwall var ånyo kvickast och ökade sin ledning något till Hägggbom/Linge och Carlsson/Carlsson, vilka nu hade Hermundstad/Jansson endast 0,1 prick bakom.

Nya kartor
Även sträcka fyra gick på ett av AMU:s områden fast nu vid Ekeby. Här hard et liksom I Jordbro åkts tidigare, men nu fanns det nya kartor som krånglade till det hela. En PK som stod långt ut i ett vägskäl fick många att vända en gång extra. Just denna bit ströks för dem som åkte korta banan, då PK:na kom lite oordning.
Haglund/Edvall var outstanding och syntes gå mot en klar seger. De hade nu över sex minuter tillgodo på Häggbom/Linge. bröderna Carlsson bet sig fast vid tredje plats, medan bröderna Eklund nu hunnit upp till en delad fjärdeplats med Hermunstad/Jansson.
Motorbanorna i Högsta stod närmast på programmet. Som valigt g gick sträckan kors och tvärs över både motocrossbanan rallycrossbanan. Eftersom banorna är tämligen välbekanta för många hade arrangörerna valt att köra med ringade kontroller men på rutindelade körorder för att göra det lite svårare. Haglund/Edvall vann sin tredje raka sträckseger och ledde nu med hela 7,3 över Häggbom/Linge, vilka hotades av anstormande Eklunds-bröderna. Herrmundstad/Jansson var bröderna Carlsson femma.

KLURIGT SLUT
Sista sträckan gick på Gatukontorets mark i Handen. samtalsämnet efter tävlingen rörde just denna sträcka. PK 90 missades nämligen av många beroende på att de hamnade I PK91 om de var ouppmärksamma. Meningen var att d svänga precis före 91: an för att komma till 90: an och det var knappast lättare av att det var sidbyte i körordern just här.

Tätekipagen Haglund/Edvall, Häggbom/Linge och Hermuntad/Jansson snurrade länge, medan Sören Eklund lotsade sin bror Sölve suveränt på dagens klart bästa tid. Detta fick till följd att Haglund/Edvall och Eklund/Eklund båda hamnade på 26,1 prick totalt. Därvid tillgrep man den s.k. VMS-principen och räknade sekunder, vilket gav Rasbobröderna segern med två sekunders marginal över Haglund/Edvall.
Bakom tätparen klättrade Friberg/Grandin upp på tredje plats före Stahre/Palm, bröderna Stefan och Jan Sund. Dan och Ola Carlsson vann B-klassen och tog sjätte plats totalt Falk/Westberg, Häggbom/Linge och Hermundstad/Jansson. Tretton finska ekipage fanns med bland de 76 ekipager dem klarade sig Pekka Artukka/Ismo Ingman bäst med elfte plats totalt.


A-kartläsare (38 st):
1. Sölve och Sören Eklund. Rasbo MK, 26,1,
2. E lund/Lars Edvall, Bromma-MS, 26,1,
3. Roland Friberg/Anders Grandin, Alm 29,4,
4. Lars Stahre/Lars-Göran Palm, Bromma MS, 31,5.
5. Stefan och Jan munge MK, 32,2.
6. Anders Falk/Kurt West berg, Bromma MS, 33.6,
7. Urban Häggbom/Anders Linge, Västerås MS, 34,0,
8. Tommy Hermundstad/Karin Jan: lentuna MK, 37,0,
9. Percy Lindgren/Roine Johansson, Rasbo MK, 38,0,
10. tukka/Ismo Ingman, Finland, 38,8,
11. Lennart Abrahamsson/Sören Almunge MK, 40,0,
12. Göran Kamrin/Urban Jansson, Bromma MS, 40,3,
13. Fredholm/Sten Johansson, SMK Tierp/Rasbo LIK, 46,1.

B-Icartläsare (21 st):
1. Dan och Ola Carlsson, Kolsva MS, 32,7,
2. Per-Axel son/Nils-Göran Ljung, d:o, 47,1,
3. Lars Norin/Ylva Önnestam, Bromma Mk 53,4
4. Gunilla och Anne-Marie Eriksson, Almunga MK. 53,4
5. Jan och Roger 1 SMK Västerås, 58.1,
6. Anders Sjöstrand/Hans H illgren, Västerås MS, 60,
7, Frank/Margareta Schönning, Bromma MS, 66,3.

C-kartläsare (3 st):
1. Åke och Mikael Andersson, Laxå MK, 49,1,
2. Mika lid/Rolf Svensk, Nacka MS, 76,4.

C-kartläsare, korta banan (9 st):
1. Yngve Berglund/Lars Stenberg, Bro 26,0,
2. Bernt-Olof ÖhlinlDaniel Andersson, MK Rimo, 273,
3. Willy Erik: Edin, Almunge MK, 31,3,
4. Hans Werneholm/Gustav Alm, Bromma MS, 3

D-kartläsare (5 st):
1. Roland Söder/Ingemar Swedän, Skepptuna MK, 38,5


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1986-09-27 –MSM 86

1986-09-27 –MSM 86 arr. Norra Hagunda MHF/Uppsala MHF

Mellansvenska mästerskapet i MHF. Här hade arragörerna ändrat lite på MHF-reglerna genom att ha nummrerade passerkontroller på den första delen av banan. MHF-kontrollerna är annars onummrerade så man vet inte om man missat någon så man kan leta efter den. Nu får man schansa på att man åkt rätt väg. När resultatet kommit upp blir man överraskad att man i det här fallet missat 9 tavlor.

Anders o jag får sartnummer 33 klass A/b numera då Anders Nu Har tagit B-licens i MHF
Efter att ha satsat för kung och fosterland och kommer in med 107 tidsprick, så kommer bakslaget när resultatet kommer upp med 9 missade tavlor, alltså 197 prick. Efter att ha kollat hela resultatlistan så ser det egentligen bra ut, 4:a i klassen vilket blir 8 totalt.
Av Haninge slås vi bara av P-L Andersson/ Håkan Whitlock som missar 12 tavlor och sår 72 tidsprick, totalt 192 prick, totalt 192 prick och 6:e plats.
Totalt vinner Sture Fredholm/Sten Johansson på 4 tavelmiss och 64 tidsprick, totalt 104 prick.



SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1986-09 13 ”nobelnatta” SM

986-09 13 ”nobelnatta” SM arr. Karlskoga

Dags att åka SM mot de allra bästa O-åkarna. Anders och jag får startnummer 57, bra med tanke på att dom seedade 30.49 åkt före och spårat. Men tydligen hjälpte det inte för vi kom på 28 plats med 75,6 prick. Nåja vi är väl inte bättre, men under 20 skulle setat bra. Precis som klubbkompisarna P-L Andersson/Håkan Whitlock som kom sjua på 41,2 prick.
Totalt vann Urban Häggbom/Anders Linge på 25,7 prick.

Referatet:

SM i Bil-orientering

BIL-0 - Det var i år SMK Karlskoga som fått för¬troendet att arrangera SM-tävlingen i Bil-0. Det klarade man med bravur i form av "Nobel-natta" som kördes lördagen den 20 sept.
Årets SM-tävling, med 10 O¬sträckor på sammanlagt 9 mil, bjöd på en rik variation av orien¬teringsproblem, en och annan vägrätning, ett flertal vägval i sko¬gen och sparsamt med asfaltåka på industriplaner. Banläggarna hade arbetat efter principen att inte strimla kartorna i frimärks¬stora bitar utan det var rejäla kar¬tor där man åkte stora delar av en sträcka på samma karta. Denna typ av banläggning ger bra flyt i körningen och den fick också flertalets gillande. Dessutom kör¬des banans 50-tusendelsavsnitt till stor del på orginalkarta, något som också var positivt.
Tack vare ett stort antal strate¬giskt placerade bemannade PK var möjligheterna att ta genvägar i princip obefintliga. Annars har ju "sporten" att försöka åka så kort del av tävlingsbanan och än¬då få med alla PK blivit ett mar¬kant men knappast önskvärt in¬slag i modern bil-O.

FAVORITSEGER
Startfältet var godkänt både vad gäller antal och kvalda. Ca 100 ekpage startade och samtliga i den etitseedade gruppen fanns på plats. Att det. var bland dessa rutinerade kartläsarrävar toppst¬riden skulle stå var alla ganska
ense om. Nu hamnade årets SM-plaketter i Västerås hos Urban Häggbom och Anders Linge som den här gången - som så många gånger tidigare - fick till ett per¬fekt åk och när dessutom det tek¬niska i form av den röd/vita Saab-96:an fungerade perfekt var det ingen som kunde hota. I övrigt i toppen känns namnen igen, tvåa blev Sten Hag-lund/Lasse Edvall Bromma MS och trea Jan och Per Wilhelms-son från Mölndals MK.

STRÄCKA INNE I STAN!
Tävlingens första sträcka kördes inne i själva Karlskoga i form av en 500-dels karta runt Nobel¬hallen. Här åkte alla i toppen jämnt och hamnade inom en diff¬erens av ca 1 minut.
Snabbast var Lennart Fri¬berg/Per Grandin och Almunge-ekipaget fortsatte att åka bra på kommande två sträckor, dels i en grusgrop och dels en sträcka runt Gellerås-stadion. Efter tre sträckor toppade man därför på 4,6 pr, före Sölve och Sören Ek¬lund på 5,3 och Häggbom Linge på 5,6. Av topp-åkarna försvann Björn Lövgren/Roger Perhson på 3:e sträckan med tekniska pro¬blem. Följande två sträckor ut¬gick sedan, den ena efter protest mot att start-TK:n var felplacerad enligt körordern och den andra sedan någon låst en bom sedan tio-talet ekipage kommit in på sträckan.
Efter inledningen blev det nu skogsåka runt Kedjeåsen, fram til TK 106 var det en ren 50-tusen¬delssträcka med listiga vägval. Nu började också spridningen i
prickar komma. Försvann från toppstriden gjorde Friberg/Gran¬din genom att ta ca 10 prick mer än täten. Eklundarna vann före HäggbomlLinge. Kommande sträcka blev sedan bröderna Ek¬lunds Waterloo. Efter närkontakt med en medtävlare tog det en stund att få Saaben i kördugligt skick, runt halvtimmen närmare bestämt och så var den dagen förstörd. Häggbom/Linge fortsat¬te att åka rätt och jämnt på reste¬rande sträckor och kunde väl i mål konstatera att segermargina¬len var 4,5 min. Nobalt är att total-segrarna inte vann någon en¬skild sträcka utan det var jämn¬heten som fällde utslaget.

C-KARTLÄSARE PÅ
20-BÄSTA LISTAN
Notabelt i övrigt är att C¬klassegrarna Åke och Mikael An¬dersson tog 20:e plats totalt och dessutom slog samtliga B-klass-are. Mikael är ett stort löfte med sina unga år och med pappa Åkes sakkunniga assistans blir det här ekipaget säkert otroligt bra framöver. Åke var SM-tolva som kartläsare så sent som 1984. B-klassen vanns av Christina och Folke Ringberg, Nybro AC. Av Juniorlandslaget gick Fri¬berg/Grandin som vanligt bäst. Bröderna Carlsson satsade hårt från början. Efter närkontakt med en husvägg på första sträckan var bara att lasta och komma igen nästa gång.
Slutintrycket från årets SM är gott. Arrangörerna fick många lovord för en fin och utslagsgivande banor på bra kartor.
synd var väl dock att man inte ha¬de resurser att ha prisutdelnin¬gen direkt efter tävlingen.

FOLKE RINGBERG

A-kartläsare (41 st):
1 Urban Haggbom/An• dars Unge. 25.7.
2 Sten Haglund/Lars Ed-vall. Bromma MS. 31.2.
3 Jan och Per Wilhemsson. Mölndals MK.. 34.1.
4 Tommy Hermundstad? Karin Jansson, Vallentuna MK. 35.9
5 Sven Ingvar Arnesson/Yngve Ernstsson, Hassleholms MK. 39.8.
6. Len¬nart Abraharnsson/Soren Eriksson. Almun¬ge MK, 40.2.
7. Per-Lennart Andersson/Hå¬kan Whitlock. Namnge MK 41,2,
8 Lennart Friberg/Per Grandin, Aimunge MK. 41.5.
9 Sölve och Sören Eklund, Rasbo MK. 45,7,
10. Gösta och Roma Johansson, d:o. 45.7.
11 Lars Stahre/Lars-Goran Palm. fromma MS. 45.9.
12 Dan Liljendahl/Henrik K rening. Molndals MK. 49,2,
13. Bon Hallgeist/Ove Lindberg. SMK Västerås. 49,4,
14. Lars-Otto Carren/Anders Palm. Bromma MS. 50.2.
15 Stefan och Jan Sund. Almunge MK. 50.5.
16. Jörgen och Bo Karlsson, Östergyllens RC. 50.6.
17 Yvonne och Lars-Erik Eriks¬son, Säters MK. 53.6.
18. Rolf Owemyr/Len¬nart Sandstedt. Götene MK, 56.2.
19. Ro¬land Friberg/Anders Grandin, Almunge MK, 58.4.
20 Kjell Kjellner/Morgan Bjork. 60,5

B-kartläsare (29 st):
1 Christina och Folke Ringberg, Nybro AC. 62.6,
2. Lennart Mag¬nusson/Per-Gunnar Axelsson. Vara MK, 69.4.
3. A-B Jansson/Conny Johansson. Wäxjö MSIMHF-T. 70.0.
4. Per-Axel Gustavs¬sonfNils-Goran Ljung. Koisva MS. 87.7,
5 Allan Nyberg/Orjan Axelsson, Djursholms MK. 93.1,
6. Lars Norin/Ylva Önnestad. Bromma MS, 99,2,
7. Jörgen Lindqvist/Lars Gren. Lunds AC. 103,8,
8. Rolf och Jan-Olov Karlsson. SMK Arboga, 107,3,
9. Rolf och Ar¬ne Hägg. Koisva MS, 111,8.
10. Anders Sjöstrand/Hans Hillgren, Västerås MS, 111.9.

C-kartläsare (11 st):
1. Åke och Mikael An¬dersson, Laxå MK. 58,5,
2. Börje och Sven-Erik Fredriksson, Tranås MS, 75,2,
3. Per Nolde/Göran '<allström, Haninge MK. 101

kl. B-kartläsare, korta banan (1 st):
1. Toivo och Harry Aaltonen, Västerås MS. 208,4.

C-kartläsare, korta banan (9 st): 1, Yngve Berglund/Lars Stenberg. Bromma MS, 66.0,
2. Bengt-Olof öhlin/Daniel Anders¬son, MK Rirno, 77,0,
3. Kristina och Anders Malmberg, SMK Gävle, 112,9,
4. Willy Eriks¬son/Kenth Edin, Alrnunge MK, 119,8.

D-kartläsare (2 st): Ingen i mål.

SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1986-08-30 ”Bävernatta”

1986-08-30 ”Bävernatta” arr. Forshaga MC.

Här blir det en 15:e plats för Anders och mig med 17,9 prickar i klass A. P-L Andersson/Håkan Whitlock blir bäst av Klubbkompisarna på 10:e med 10,9 prick. Totalvinner gör Sten Haglund/Lars Edwall Bromma MS på 4,1 prick.

Anders skriver i klubbnitt:10-86

Rally eller Bil-0 ?

Det är frågan man ställer sig efter att ha åkt Forshaga MC:s "Bävernatta". Efter 10 mils! orientering fördelat på 9
sträckor har vinnaren fått ihop endast 4,1 prickar. Det låter ju som en lätt tävling, och faktum är , att de flesta sträckorna liknade mer SS eller SP istället för 0- sträckor.
Tävlingen ingick dock i både MSO och vårat KM, men det korn endast fyra Haninge-bilar till start. Eklund/Andersson, Backstrom/Lannermo, PL/Håkan och Bengt/Jag. Fighten om 15-poängarea kom att stå mellan PL/Håkan och Bengt' och Jag.

PK under gran
Första sträckan hade gett några prick, om de inte hade gömt Pk 4 långt under en gran. Nu fick de ta till 5-minutersregeln
efter inlämnade protester, så där fick endast ett fåtal prick. PL/Håkan tog ledningen i KM på andra sträckan, eftersom Bengt/Jag tog 0,5 prick efter att ha svängt vänster i ett vägskäl för tidigt och fått åka ett extravarv,
på tredje åkte vi 0-prick och på fjärde, en kort sträcka, åkte vi jämnt och tog 2,0 prick var
Så vid uppehållet ledde PL/Håkan med 0,5 prick. Så här långt hade vi bara åkt på kartskisser på tallhedarna utanför Molkolm, där Kils MK
hade förlagt SM 1983.
Sträckan efter upphållet skulle åkas på 50 000-del, så nu
trodde vi att svårigheterna skulle börja. Men det blev fina grusvägar och 3 km mellan OK:na, så där tog inte många prick.

PK på en tall
Så blev det en kort stracka igen, där Bengt/Jag tyvärr fick åkta tillbaka och hämta PK 67, som satt uppspikad 2 meter upp på en tall! Där tog PL/Håkan ytterligare nastan 1 minut på oss.
Sjunde sträckan var ytter¬ligare en OK-sträcka med några glesa OK på fina rallyvägar, 0 prick.
Åttonde sträckan hade den här kvällens enda egentliga svå¬righet. En stig som var svår att hitta bland kvistar och grenar på ett kalhygge. Det värsta var att vi hittade rätt på stigen ganska snabbt, man jag bom¬made följande kartbyte och läste fel kartskala. Inte ett mått stämde, så där irrade vi omkring så länge att PL/Håkan kunde kosta på sig 1 ,6 prick på avslutande OK-sträckan (en väldigt otydlig bäck) och ändå slå oss med 7,6 prick

Anders K.


Reportaget, Idrottsbladet:

Lätt och snabbåkt på ”Bävernatta”

BIL-0 - Årets upplaga av “Bävernatta” lockade ett startfält som var i klass med en SM-ftävling- Allt vad Sverige har av toppekipa! fanns på plats för att testa och känna på vägarna i östra Värmlandskanten inte långt från där SM avgörs om en dryg vecka I Karlskoga. Förra året var “Bävernatta” I MHF-regi. I år hade Forshaga MC tagit över och även banläggaren Jan Österberg. Därmed ingick den I såväl Mellansvenska O-serien som den Västsvenska.

Typen av bilorientering var av den gamla klassen med mycket hela specialkartor och snabbåkt utan större svårigheter. Även på de ställen det var kartklipp, var de mycket snälla. Det visar bl a pric¬kantalet hos de tävlande. Men trots detta så var banan omtyckt av många.
Man startade upp på en specialkarta med sju PK. Många hade
här svårt att se PK4 som var placerad i en gran, lite långt från vägen. Detta gjorde att ånga protesterade såskylten ströks och tidstillägg på fem minuter på sträckan gavs. På detta viset åkte alla 0-prickigt. Sedan var det dags för Flygheden öster om
Molkom. Här vållade de två första sträckorna på specialkartorna elitåkarna inget större besvär.
Stora kartor på i skala 1:10 000, på snabba vägar blev nollor i protokollet. Först på fjärde sträckan kom prickarna. En etapp på endast 3 minuter.

Inga prick
Tre ekipage tog 1,5 prick: Sten Haglund/Lasse Edwall, Urban Häggbom/Anders Linge och Lennart Friberg/Per Grandin, se¬dan följde Falköpingsparet Kjel; Kjellner/Morgan Björk på 1,6. Söl-ve och Sören Eklund tog ytterli¬gare 0,5 prick med paret Lennart Abrahamsson/Sören Eriksson sexa på 2,5. Det visade sig att det blev mellan dessa som striden om segern kom att stå. Femte etappen var en ny nollsträcka för toppåkarna genomgående Sjätte etappen bjöd på en 4-minu¬terssträcka på en karta i skala 1:500. Här blev det lite prick fast jämnt fördelat i toppen. Abrahamsson/Eriksson var snabbast och kravlade upp några placeringar. En tiondel efter var Hägg¬bom/Unge och Friberg/Grandin, vilka nu delade ledning på 3,6 prickar följda av Haglund/Edvall på 4,1, Abrahamsson/Eriksson 4,5, Kjettner/Björk 4,6 och bröder¬na Eklund på 4,8.

LURIG STRÄCKA
Sjunde etappen ändrade inget I toppen då det blev en ny sträcka
som gick att åka fort och nollpric¬kigt på. Åttonde sträckan blev lite lurigare med en del stigåka på 50 000-del och gjorde att många ekipage tog prickar. Så även några av de i toppen. Bland dem de två ledande ekipagen Häggbom/Linge åkte på 1,4 och ramla¬de ned till femte plats medan Fri¬berg/Grandin tog 1,6 och var se¬xa. HaglundlEdvall gick upp i
topp i och med att de liksom Ab¬rahamsson/Eriksson, tvåa, Kjell-ner/Björk, trea, och bröderna Ek¬lund, fyra, åkte nollprickigt.

FASTNADE
Nionde och sista sträckan såg in¬te svårt ut på papperet och ändra¬de inte heller så mycket på slut¬ställningen, Det blev endast falköpingsparet som försvann helt från tätstriden när de åkte in på fel väg och fastnade. Övriga åkte åter på noll och det gjorde att brö¬derna Eklund slutade trea följda av HäggbomlLinge.
B-klassen vann landslagsjunio¬ren Lennart Magnusson/P-G Axelsson, Vara MK, på 9,6 före paret Christina och Folke Ring¬berg, Nybro AC, 11,6. Av de C-ekipage som åkte långa banan så gör Micael Andersson fina re¬sultat. Med pappan Åke vid ratten vann de klassen och hade en-dast 14,8 prick och det hade räckt till en fjärde plats bland B-kartläsarna.

MORGAN BJÖRK

A-kartläsare:
1. Sten Haglund/Lasse Ed-vall. Bromma MS. 4,1,
2 Lennart Abra¬hamsson/Soren Eriksson, Almunge MK. 4,5,
3. Sölve och Sören Eklund, Rasbo MK, 4.8.
4. Urban Häggbom/Anders Linge, Väs¬terås MS, 5.0,
5. Lennart Friberg/Per Grandin Almunge MK, 5,2,
6. Dan Liljendal/Hen¬nk Krefting, Mölndals MK, 6,0.
7. Tommy Hermundstad/Karin Jansson. Vallentuna MK, 7.6,
8. Lars Stahre/Lars-Göran Palm, Bromma MS, 8.5,
9. Jörgen och Bo Karls¬son, Ostergyllens RC, 10,1.
10. Per-Lennart Andersson/Håkan Witlock, Haninge MK, 10.4.
11. Yvonne och Lars-Erik Eriksson, Sä¬ters MK, 11,6,
12. Lars Carlen/Anders Palm. Bromma MS, 11,6.
13. Roland Friberg/An¬dars Grandin, Almunge MS. 13,1.
14. Ingvar Christiansson/Mats Carlbom, Kolsva MS. 17.5,
15. Bengt Svensk/Anders Källström, Haninge MK. 17,9.

B-kartläsare:
1. Lennart Magnusson/P-G Axelsson, Vara MK, 9,6,
2. Christina och Fol¬ke Ringberg, Nybro AC. 11.4,
3. Per Axel Gustavsson/Nils-Göran Ljung, Kolsva MS, 11.9,
4. Dan och Ola Karlsson, Kolsva 20,7,
5. Mikael och Stefan Granat, Rasbo MK. 20,7, 6.
6. Allan Nyberg/Örjan Axelsson. Djurs¬holms MK, 23,3,
7. Tommy Nyman /Micael Brobeck. Vallentuna MK, 28,2,
8. Hans Gra¬nath/Christer Nälemark. SMK Karlskoga, 31,6,
9. Lars Nordin/Ylva Örnsstam, Brom¬ma MS, 31,9,
10. Esko och Markko Rajamä¬k i. Västerås MS, 37,7.

C-karttäsare:
1. Åke och Michael Anders¬son. Laxå MK, 14.8,
2. Bror DanielssonlCar¬lingvar Blom, Årjäng/Kils MK, 19,1.
3. Anna-Lena Backman/Dan Samuelsson, Kils MK, 66,8.

Korta banan, C-kartläsare:
1. Michael Sundberg/Lennart Bodin, Skena MS, 20.1,
2. Kenth Andersson/Kjell Andersson. Göte¬ne MK, 24,8,
3. Rune Brodin/Owe Eek, SMK Köping/Kolsva MS, 31,8,
4. Peter Miller/Jo¬nas Myrhed, Munkfors MC, 40,3,
5. Bernt Olof Ohlin/Daniel Andersson, MK Rimo, 42,2.

Debutanter:
1.. Peter Eriksson)Daniel Ljung, Koslva MS, 25,0,
2. Christer Johans¬son/Eva Einarsson, SMK Trollhättan, 35,5.

RSS 2.0