SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1986-10-25”Haningen

1986-10-25 ”Haningen” arr. Haninge MK

Den här gången får vi jobba som funktionärer. Jag satt väl i någon TK. Det hade kommit många fimmländare så vi fick väl en hundratal startande. Familjen representerades av sonen Rolf, som åkte C-ekipaget Mikael Cederlid/Rolf Svensk.
Dom tog en andraplats i C-klass.

Idrottsbladet var på plats:

VIsade brorsan till toppen

Mellansvenska 0-serien blev ovanligt stympad i år. Såväl Säter som Nyköping ställde in, medan Bromma flyttasent datum att de antagligen inte fick den sjunde och sista deltävlingen Som kom att arrangeras av Haninge MK.
Tävlingen “El & Diesel Cup" var finaltävling hade man på daggtid för att kunna ha prisutdelning för både denna n samma kväll, något som har visat sig mycket po¬sitivt i O-kretsar.
Man körde redan klockan 11 på förmiddagen den 25 oktober med start och nål vid El & Diesel i Högdalen, en av Stockholms södra förorter. Banan var 8 mil och innehöll 6 0-sträckor på blott 25 km. man transporterade sig från Högdalen ut till Länna industriområ¬de strax före Handen. Sträckan inleddes på en 50.000-delskarta från 1956, där PK3 vållade vissa problem. Såg man sig inte för ham¬nade ekt i PK4 och Sture Fredholm/Sten Johansson missade så grovt att de hamnade på motorvägen och tvingades köra itill Handen och vända.

HÅRT KLIPPTA
Ledningen tog B-klassarna av KolsvabrädernaDan och Ola i ju i förra tävlingen i Karlskoga kraschade in i ett hus just på första sträckan. De följdes av Brommas Anders Falk/Kurt Westberg, Almunges Roland Friberg/Anders Grandin. n och Sölve Eklund kom först pa 37:e plats slagna av samtliga I C-klassen. ???
Härnäst passerades Handen på väg till Jrdbro industriområde. Här var kartorna hårt klippta för att göra det svårare. Det visade sig allt för svårt för en del, medan arrangörerna trodde att det skulle bli tämligen lätt pqa dagsljuset.Haglund/Edvall var snab¬bast och tog över täten tråan bröderna Carlsson. Svenska mästarna Häggbom/Anders Linge klättrade upp på tredje plats paret Lars Stahre/Lars-Göran Palm fyra och Vallentunas Hermundstad/Karin Jansson femma. Bröderna Eklund var tvåa på sträckan, men hade fortfarande en bit kvar till täten. Tredje sträckan var snabb och gick runt många parkerade lastbilaar inne på AMU:s¬ område i Håga. Här togs det inte mycket prick. Edwall var ånyo kvickast och ökade sin ledning något till Hägggbom/Linge och Carlsson/Carlsson, vilka nu hade Hermundstad/Jansson endast 0,1 prick bakom.

Nya kartor
Även sträcka fyra gick på ett av AMU:s områden fast nu vid Ekeby. Här hard et liksom I Jordbro åkts tidigare, men nu fanns det nya kartor som krånglade till det hela. En PK som stod långt ut i ett vägskäl fick många att vända en gång extra. Just denna bit ströks för dem som åkte korta banan, då PK:na kom lite oordning.
Haglund/Edvall var outstanding och syntes gå mot en klar seger. De hade nu över sex minuter tillgodo på Häggbom/Linge. bröderna Carlsson bet sig fast vid tredje plats, medan bröderna Eklund nu hunnit upp till en delad fjärdeplats med Hermunstad/Jansson.
Motorbanorna i Högsta stod närmast på programmet. Som valigt g gick sträckan kors och tvärs över både motocrossbanan rallycrossbanan. Eftersom banorna är tämligen välbekanta för många hade arrangörerna valt att köra med ringade kontroller men på rutindelade körorder för att göra det lite svårare. Haglund/Edvall vann sin tredje raka sträckseger och ledde nu med hela 7,3 över Häggbom/Linge, vilka hotades av anstormande Eklunds-bröderna. Herrmundstad/Jansson var bröderna Carlsson femma.

KLURIGT SLUT
Sista sträckan gick på Gatukontorets mark i Handen. samtalsämnet efter tävlingen rörde just denna sträcka. PK 90 missades nämligen av många beroende på att de hamnade I PK91 om de var ouppmärksamma. Meningen var att d svänga precis före 91: an för att komma till 90: an och det var knappast lättare av att det var sidbyte i körordern just här.

Tätekipagen Haglund/Edvall, Häggbom/Linge och Hermuntad/Jansson snurrade länge, medan Sören Eklund lotsade sin bror Sölve suveränt på dagens klart bästa tid. Detta fick till följd att Haglund/Edvall och Eklund/Eklund båda hamnade på 26,1 prick totalt. Därvid tillgrep man den s.k. VMS-principen och räknade sekunder, vilket gav Rasbobröderna segern med två sekunders marginal över Haglund/Edvall.
Bakom tätparen klättrade Friberg/Grandin upp på tredje plats före Stahre/Palm, bröderna Stefan och Jan Sund. Dan och Ola Carlsson vann B-klassen och tog sjätte plats totalt Falk/Westberg, Häggbom/Linge och Hermundstad/Jansson. Tretton finska ekipage fanns med bland de 76 ekipager dem klarade sig Pekka Artukka/Ismo Ingman bäst med elfte plats totalt.


A-kartläsare (38 st):
1. Sölve och Sören Eklund. Rasbo MK, 26,1,
2. E lund/Lars Edvall, Bromma-MS, 26,1,
3. Roland Friberg/Anders Grandin, Alm 29,4,
4. Lars Stahre/Lars-Göran Palm, Bromma MS, 31,5.
5. Stefan och Jan munge MK, 32,2.
6. Anders Falk/Kurt West berg, Bromma MS, 33.6,
7. Urban Häggbom/Anders Linge, Västerås MS, 34,0,
8. Tommy Hermundstad/Karin Jan: lentuna MK, 37,0,
9. Percy Lindgren/Roine Johansson, Rasbo MK, 38,0,
10. tukka/Ismo Ingman, Finland, 38,8,
11. Lennart Abrahamsson/Sören Almunge MK, 40,0,
12. Göran Kamrin/Urban Jansson, Bromma MS, 40,3,
13. Fredholm/Sten Johansson, SMK Tierp/Rasbo LIK, 46,1.

B-Icartläsare (21 st):
1. Dan och Ola Carlsson, Kolsva MS, 32,7,
2. Per-Axel son/Nils-Göran Ljung, d:o, 47,1,
3. Lars Norin/Ylva Önnestam, Bromma Mk 53,4
4. Gunilla och Anne-Marie Eriksson, Almunga MK. 53,4
5. Jan och Roger 1 SMK Västerås, 58.1,
6. Anders Sjöstrand/Hans H illgren, Västerås MS, 60,
7, Frank/Margareta Schönning, Bromma MS, 66,3.

C-kartläsare (3 st):
1. Åke och Mikael Andersson, Laxå MK, 49,1,
2. Mika lid/Rolf Svensk, Nacka MS, 76,4.

C-kartläsare, korta banan (9 st):
1. Yngve Berglund/Lars Stenberg, Bro 26,0,
2. Bernt-Olof ÖhlinlDaniel Andersson, MK Rimo, 273,
3. Willy Erik: Edin, Almunge MK, 31,3,
4. Hans Werneholm/Gustav Alm, Bromma MS, 3

D-kartläsare (5 st):
1. Roland Söder/Ingemar Swedän, Skepptuna MK, 38,5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0