SVENSKENS Bil-O Minnen 1985-10-05 Brommapokalen NM

1985-10-05 Brommapokalen NM arr. Bromma MS

Anders och jag kom på 18:e plats i Brommapokalen och på NM 35:e plats med 61,2 prick.
Vann tävlingen gjorde Urban Häggbom/Anders LInge VästeråsMF på 12,3 prick. Bästa utländska par var finnländarna Eero Weiste/Antti Kivima på 4:e plats. NM-titeln gick till Danska paret Söndergard vann titeln.

Här två tidningsreferat:

Precis som för två år sedan höll man till i Strännäs med större gelen av 14-milabanan förlagd till Häradsfältet plus en avstickare till Kjulaåsen strax före Eskilstuna plus att man började med en kort snurr inne på A-betong i Strängnäs utkanter. Först att nå TK 15 var västsvenskarna Dan Liljedahl/Roger Pehrsson med den starka Rasbo-duon Hans Erisson/Sören Eklund närmast. När de sistnämnda sedan var ett av få par att åka prickfritttill TK 30 tog de över ledningen med Häggbom/Linge nu delad tvåa tillsammans med Sture Fredholm/Sten Johansso Tierp. Vid TK 39 var Häggbom/Linge först,
Fredhohn/Johansson tvåa och Eriksson/Ekund trea och eftersom alla åkte prick¬fritt fram till TK55 blev det inga omkastningar förrän vid TK84. Häggbom/Linge hade stora besvär att hitta en OK-tavla, som inte stod där de ville ha den. Överlägset snabbast au hittat den blev Hässlehohns-paret Arnes¬son/ Erntsson. Eftersom det var ganska tätt i täten gick de upp från åttonde till första plats i ett svep. Eriks¬son/Eklund var åter tvåa me¬dan Häggbom/ Linge delade tredje plats med finnarna We¬istelK ivimaa. Denna femte 0-st räcka blev för övrigt kvällens mest utslagsgivande.
Nästa sträcka till TK99 vanns klart av Häggborn/Linge och de tog nu en ledning, som de sedan aldrig släppte, eftersom de vann även resterande O¬sträckor, Ändå hade de bara tre minuters segermarginal vid målgång.
Weisie/Kivimaa höll likaledes fjärdeplatsen totalt till mål, medan Eriksson/Eklund efter att ha kämpat sig förbi Arnes¬soniErntsson vid TKI41, tap¬pade andraplatsen på sista sträckan,
där en OK-tavla tril¬lat omkull. Sedan Sören Ek¬lund efter en stunds letande hittat den i gräset, var han sportslig nog att resa upp skyl¬ten, vilket medförde att speci¬ellt utlänningarna slapp irra omkring och säkert förlorade Hans/Sören åtminstone NM¬silvret om inte rent av guldet på denna gest. Några få ekipage åkte nu sista sträckan prick¬fritt, däribland Fredholm/Jo¬hansson, men de var i tätgän¬get ensamma om att missa en OK-tavla och få tio minuters tillägg, varför de istället för att bli fyra totalt föll till tolfte plats.
Länge hade dock det finska paret Weiste/Kivimaa också

Tio prick för en missad tavla. Det rörde sig dock om en felskrivning, ett O hade fått formen av en åtta Och det godkände inte tävlingsledningen. Finnarna lade då in en skriftlig protest och hos dommarna fann de nåd, så i stället för att bli fyra i klassen och åtta totalt. Vann de klassen och hela NMföre danskarna Söndergard.

CLAES UDDGREN

A-kartläsare 24 st.
1. Urban Häggbom/Anders Linge Västerås MS Saab V4, 12,3
2. Sven Arnesson/Yngve Erntsson Hässleholms MK Opel Ascona 15,3
3. Hans Eriksson/Sören Eklund Rasbo MK Toyota Corolla 15,6
4. Dan Liljedahl/Roger Pehrsson Mölndahls MK/Skene MS Saab V4 22,4
5. Lennart FribergtPer Grandin, Almun¬ge MK, Ford Escort, 30,2.
6. Jörgen och Bo Karlsson, Östergyllens RC. Saab 99, 30,2,
7. Sture Fredholm/Sten Jo¬hansson. SMK Tierp/Rasbo MK, VW 1303 S, 31.7,
8. Lennart Abrahams¬son/Sören Eriksson. Atmunge MK. Re¬nault. 32.7,
9. Gunnar Blackne/Carl Grevesmuhl, Almunge MK/Västerås MS, Saab V4. 34,1,
10. Bengt Johans¬son/Henrik Kredting. Mölndals MK. do. 35,4.
11. Tommy Hermundstad/Karin Jansson: Vallentuna MK. Subaru Tron¬dy 4WD. 36.3,
12. Per-Lennart Anders¬son/Håkan Wnitlock. Haninge MK. Opel Kadett. 38.4.
13. Jan Lind¬holm/Klett Lindberg SMK Västerås. do. 40.7.
14. Stefan och Jan Sund. Al¬munge MK. VW Gott. 44,4.

Utländska klassen (31 st):
1. Eero We¬iste/Antu Kivimaa. Finland, Dalhatsu Charade. 19,9.
2. Mads och Jan Sön¬dergaud, Danmark. Toyota Corotta, 23.8,
3. Pekka Artukka/tsmo tngman. Finland. Peugeot 304. 25,4,
4. Risto Er¬onen/Kari Lehtinen. do, Renault R12. 26,2,
5. Pekka Kaipainen/TapioJoukhr. do, Daihatsu Charade, 30,4.

B-kartläsare (10 st):
1. Christina och Folke Ringberg, Nybro PC. VW Golt. 36,4.
2. Karl-Erik Berg/Tage Petters¬son, Östergylfens RC. BMW 2002. 54,7.
3. Tomas Kullman/Mikael Schmidt, Täby MK, Saab V4, 67,2,
4. Lennart Magnusson/P-G Axelson, Kul¬ings MS, do. 68,8,
5. Tommy Ny¬man/Mikael Brobeck. Vallentuna MK. VW Golf. 89,5.

C-kartläsare (3 st):
1. Dan och Ola Carlsson. Kotsva MS. Saab V4, 48,2,
2. Nils-Göran Ljung/Pas-Axel Gustavs¬son, do. Volvo 343, 705.

MSO-banan utom NM {15 st):
1. Erik Stenman/Mats Carlborn. Kolsva MS, VW Golf 23,3.
2. Gösta och Roine Jo¬hansson. Rasbo MK, Toyota Corolla, 25,6,
3. Torbjörn Johnsson/Roland Pet¬tersson, SMK Nyköping, Opel Ascona. 37.4,
4. Solva Eklund/Berns Karlsson, Rasbo MK, Saab V4, 45,5.
5. Stig We¬lander/Dag Sonesson. Djursholms MK, Ford Cortina, 56,3.

C-kartläsare, korta banan (9 st);
1. Per Wolde/Göran Källström, Haninge MK, VW Golf, 7,1,
2. Gunilla och Anne-Marie Eriksson. Almunge MK, Re¬nault, 7.7,
3. nry Nordström/Per Flo¬rin, Nacka MS, Volvo 242, 13,9.

D-kartläsare (3 st):
1. Lars Metle¬rud/Eljörn Linden. Fiat, 43,6.

Nordiska Mästerskapet, slutstäli¬ning:
1. Eero Weiste/Antti Kivimaa, Finland, 85 poäng,
2. Mads och Jan Söndellgaard, Danmark, 84,
3. Hans Eriksson/Sören Eklund, Rasbo MK. 83,
4. Pekka Kaipainen/Tapio Joukhi, Finland 882,
5. Urban Häggborn/An¬dess Unge, Västerås MS, 82,
6. Sven• inge Arnesson/Yngve Erntsson, Häss¬leholms MK. 81.



NM i Bilorientering
Västeråspar i topp
Men titeln dansk!

NM-titeln gick till Dan¬mark men det var ett eki¬page från Västerås, Urban Häggbom/Anders Linge, som vann den stora bilorienteringen i Strängnäs på lördagen.
De har vunnit SM två gånger, 1980 och -81, men de har inte lyckats i NM. En tredje plats blev det dock i år.
Det var Bromma Motor¬klubb som var arrangör och man passade samtidigt på att köra Brommapokalen, för 33:e gången. Hundratalet ekipage, därav ca 30-talet från Norge, Danmark och Finland, hade kommit.
Vi valde Strängnäs för att det är neutrala marker, sa Lasse Edvall som blivit "stor grabb" i sporten.
Förr var det en hel del sörmlänningar som tävlade i biorientering. Nu är det bara någon enstaka. Men i andra distrikt, t ex Stock¬holm och Uppland, har man en livlig verksamhet. Och 1 Västerås finns som sagt en säker duo, båda jobbar f ö på ASEA.
Segrarna Urban Häggbom och Anders Lnge som kom*mer från Skåne) har tävlat i många år, Häggbom bör¬jade 1969. Man har en SAAB V4 från 1970. Den köpte man för några tusenlappar och gjorde en del ändringar på bl a förstärkte man fjädring¬arna. Nästan alla hade bilar som var tio år eller äldre.
— Vi chansar kanske mer än många andra. Kommer vi till ett vägskäl väljer vi ett av dessa. Har vi kört fel ser vi det nästan direkt och bac¬kar. Det hände också några gånger på kvällens bana, be¬rättade den nu 41-årige Ur¬ban Häggbom.
Det fanns tre banor varav en ingick i NM. Den mätte tolv mil och betraktades som ganska lätt. Det berodde på att man var tvungen ta hän¬syn till utlänningarna. De fick förresten åka en prov¬bana på några mil i Åker mitt på dagen.
Tävlingen inleddes med att man körde en sträcka inne på A-Betongs industri¬område. En två kilometer lång bana, med 15 kontrol¬ler, skulle klaras på 3 minu¬ter. Den snabbaste åkte på 4,10. Snittfarten var 40 km/ tim. Totalt fanns 175 kontrol¬ler.
Bromma MK hade lagt ned ett enormt arbete, totalt ca 3 000 arbetstimmar, på detta NM som fick högt be¬tyg av deltagarna. Och inte minst av mästarna från danmark, Mats och Jan Söndergard som snuvadesvenska favoritparet Hans ChEriksson/SörenEklund, Rasboparet på guldet.

Eje


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0