SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1982-08-21 Reservenrundan

1982-08-21 Reservenrundan, arr. Easbo MK Almunge MK.  SM i Bil-O.

 

Nu var det dags att möta hela Svenska eliten. Start och besiktning var vid Uppsala Lastbilcenter. Sen Var det Roadbook Till tävöigarna i de djupa skogarna.

Jag och Lars Nord vid kartorna startade som nr. 61. Vi lyckades få ihop hela 135,7 prick vilket gjorde att vi kom på 22 plats totalt, mellan 1-20 är sida är seedade vid nästa SM-Tävling. Man får alltså starta efter nr.30 då det är uppkört ocj finns spåår. Men det hade vi ju så vi kan inte skylla på det. Vann gjorde Hans-Erik Haraldsson SMK Dala/Lars Ellbring Norrah. MK på 60,4 prick.Bästa Haninekamrater var Lars Thorgren/åke Frosteman på 3:e plats med 75,3 prick.

 

Det här året vann Sten Haglund/Lars Edwall Bromma

MS. Hela SM.

 

Saxar här ur Idtrottsbladet:

 

Reservenrundan Tuff och bra!

 

Reservenrundan årets första deltävling I bilorienterings-SM gick av stapeln I helgen.

Tävlingen var förlagd runt Uppsala och blev en tuff strid för deltagarna. Nästan 300 kontroller efter sden 18,8 mil långa banan. Bäst lyckades paret Haraldsson/Lasse Ellbring som nöjda kunde hämta segerpriser och notera första inteckningarna I de nyuppsatta vandringspriserna.

  Arrangören tvingades  stryka en delsträcka efter protest mot fel I körbeskedet. Detta var dock bara början, deltagarna fick deet betydligt snärjigare framåt mörkningen. Banan gick over Rörken, Eke tegelbruk, Backa grustag, Brunnby och Ullsta, innan det var dags för uppehåll I Jumkil.

Här slutade tävlingen I mellansvenska O-serien, medan SM-banan fortsatte. Redan på publiksträckan vid Rörken Märktes skillnaden mellan elit- och övriga.

Segrarna Haraldsson/Ellbring tog ledningen med endast 1,9 prickar före Haglund/Edwall.

Bilorientering ger varje 6-sekunders förswening, 0,1 prickar. Tiderna är I regel så snävt satta att ingen I princip ska kunna köra prickkfritt.

Haraldsson/Ellbring hade vid uppehållet I Jumkil en ledning på 1,5 prickar före regerande svenska mästarna de sista två åren, Häggbom/Linge.

Och nu började de verkliga svårigheterna. Haraldsson/Ellbging fortsatt I samma takt och efter nio av de från början tretton sträckorna ledde man med 3,6 prickar. Under den tionde sträckan, som senare blev struken, hade dom stora problem och kom lite ur balans. 

Men det rättade till sig, vid sextiden på morgonenkunde paret hämta sina segerpriser.

Paret Haglund/Edwall hade otur och bröt på grund av hopsäckad framvagnefter tre sträckor.

 

Deltagarna var nöjda. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0