SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1983-06-11 SM Bil-O arr. Kils MK.


1983-06-11 SM Bil-O arr. Kils MK.

Vi får fortsätta åka C-klass der här året ut. Sen får vi kämpa för ett Anders ska upp från B till A.
Vi startar som nr. 70 denna gång med c:a 100 deltadare.
Vi vinner C-klassen på 53 prick, ligger på c:a 40 totalt.
Vinner gör Haraldsson/Ellbring på 4,4. Och vårt bästa Haningeåkare blev P-L Andersson/Håkan Whitlock på 19:e plats med 19,8 prick.

Jag saxar ur två tidningsreferetat:

16 år mellan SM-gulden!

I år var det bara Kils MK som var intresserade att arrangera SM I Bil-O.Därför blev det en ren final löedagen den 11 juni I det vägrika området 3 mil nor om Karlstad där start och var förlagt till Lindfors Folket Park.80-talet ekipage kom till start varav de flesta körde hela banan på sammanlagt 13 mil, uppdelad I två etappermed en timmas paus emellan.

Lars Ellbring från Norrahammars MK är svårslagen när det gäller långa perioder mellan svenska mästerskap.Det var nämligen Ellbring som tillsammans med sin skicklige förare Hans-Erik Haraldsson täävlande för SMK Dala på tidiga söndagsmorgonen kunde hyllas som årets svenska mästare I Bil-O, Och detta upprepar Lars Ellbring efeter de than tog sitt första och fram till I år enda SM. Men vist satt det hårt åt smålänningarna. Den allra sistaorienterings sträckan blev helt avgörande för hela tävlingen och där var Haraldsson/Ellbring I särklass. Sträckan blev också föremål för en protest då de flesta ekipagen råkat ut för kortslutning I samband med en hjälppilning vid sidan av ursprungliga spåret I närheten av en mosse som blivit vattensjuk.
Det konstaterades så småningom att allt var I sin ordning och Haraldsson/Ellbring hade alldrig tvekat I sitt vägval, vilket resulterade I ett svenskt mästerskap.
Banaan var för övrigt mycket tempostark och lättorienterad. Deltagarna tog inte många prickar och smålänningarns slutresultat blev minimala 4,4 prickar.
Första etappen inleddes med en sträcka på ett industriområde i närliggande Molkom och dit hade en hel del folk samlats för för att se den svenska elitens agerande.
Urban Häggbom/Anders Linge tog en ganska väntad ledning I uppehållet. De första 106 kontrollerna hade de larat med 1,8 prickar över idealtiden och följdes närmast av fjolårsmästarna Sten Haglund/Lars Edwall, Bromma MS på 2,2. Med tanke på fortsättningen blev tävlingen katastrofal för bl.a. Sölve och Sören Eklund ,som noterat fel kod på en passerkontroll och var borta ur stride nom medaljerna fast körtiden var fina ,8. Lars Thorgren/Åke Frosteman, Haninge körde av gasviren på sin Golf och tog 17 minuter på en sträcka.
På ett tidigt stadium kom de rutinerade O-ekipagen underfund med att passerkontrollerna till ringa del var bemannade och de schansade viltpå vissa håll. Ofta med gott resultat och intjänade tid. Häggbom/Linge ökade sin ledning ytterligare en bit in på andra etappen, men mellan TK 140 och 153 tappade favoriterna ett hjul och sinkades I circa 3 minuter. Dessutom blev de utan bromsar och fick I fortsättningen förlita sig till handbromsen. Ny ledare I tävlingen blev Haglund/Edwall som nu verkade gå mot sin tredje SM-titel Haralfsson/Ellbring Skuggade och Karlskogas outsiders Wolfgang Adamsky/Arne Johanssonn hade fått verkligen fart I sin gröana och vid det deet här laget ganska medfarna BMV. De “nollade” på alla utom ett avsnitt och låg väl till för bronset
innan den omdiskuterade sista började. Fram till sista sträckan hade också Tommy Hermundstad/Karin Jansson kört bra och Vallentunaparet låg s¨å långt 2:a på etappen med utomordentliga 1,2 prick.
Denna sista sträccka kom dock möblera om en del I resultaten och tiderna varierade kraftigt. Haraldsson/Ellbring var I särklass med sina 0,3 prick.
Bengt Wallin/Roland Warenius Bromma MS som hade en seedad plats I sikte med 7,1i uppehållet åkte på katastrofalla 59,2. Haglund/Edwall klarade SM-silver och jämnt körande Jan och Per Wilhemsson med 3,4 på båda etapperna blev årets bronsmedajörer. Rolf Owenmyr/Lrnnart Sandatetd Götene Var enda B-ekipage som som kunde slå sig in bland seedade till nästa SM.

Inger Axelsson


Bil-O SM avgordes på sista sträckan


Ju, äldre man är, desto skickligare brgman.
Så kan man säga om bilorienteranas kartläsare efter att bevittnat
årets SM-final i Bil-0 som avgjrodes i lördags med Kils MK som ar
rangör. För 1967 - för sexton år sedan tog Lars Ellbring, Norrahammars MK, sin första SM-titel. I lördagsdags var det dags för en ny
triumf och det andra SM-guldet.
Denna gången i par med Hans-Erik Haraldsson SMK Dala.
-hans-Erik och Lars har under de senaste åren kört ihop och tillhört favoritparen I SM-toppen.Tänk att det ämtligen klaffade ända in I mål, myste en glad Lars Ellbring vid målet. De senaste åren har vi snubblat på mållinjen, I någon av deltävlingarna. Så det känns verkligen skönt.
Lars tillhör utan tvekan en av Sveriges bästa kartläsare.För under hans många år I skogen hard et blivit många segrar.I MHF:s mästerskap har han fem eller sex titlar plus flera silver och bronsplatser I SM. Så den här triumfen satt fint och bevisar att man aldrig skallge sig. Något för den nya genarationen inom Bil-O.Ruti fäller oftast avgörandet och man blir inte ett toppekiipage på nådra år, utan kanske efter tio.
Men årets SM-medaljer avgjordes på sista sträckan av de femton som kördes. Bäst började Urban Häggbom/Anders Linge Västerås MS,Som gick till ledning I pausvila, efter åtta ettapper 1,8 privkar. Tvåa låg regerande mästarna Sten Haglund/Lars Edwall Bromma MS på 2,2 och ytterligare eb halv minut senare fanns Haraldsson/ellbring.
Efter dessa var det sedan tätt mellan ekipagen och flera hade segervittring. Och samtliga gick ut mycket hårt för att ha någon schans.
Häggbom/Linge fick problem även med bilen. Sten och Lasse tog över täten och såg ut att gå mot en triumph. När sista sträckan återstod ledde de med en hel minut och man trogge det var en kassaskåpssäker ledning. Men på sista sträckan, villade det till sig, för en del ekipage och prickarna rasade på dem. Haglund/Edewall plockade hela 2,6 prick medan Haraldsson/Ellbring fick till en fullträff och och noterade endast 0,3. Därmed hämtade Haraldsson/Ellbring in Brommaparets försprång och kunde gå förbi och ta en överlägsen seger.
Wolfgan Adamsky/Arne Johansso SMK Karlskoga hade kört upp sig från en sjätteplats I halvtid och låg på en tredje innan sista strräckan. Även de missade och ramlade nu ned till femte plats, efter att tagit hela 5,6 prickar. Knep tredjeplatsen och bronsmedaljen gjorde nu bröderna Jan och Per Willhemsson Mölndals MK, som klättrade upp från en femte plats I mellantid. Fjärdeplatsen knep Lars Stahre/Lars-Gunnar Palm Bromma MS, också en mycet fin uppåkning mot slutet av tävlingen. När ekipagen nått målet var det inte säkert att Haraldsson/Ellbring skulle få behålla SM-titeln. En protest lades in mot sista sträckan där arrangörerna tvingades banda upp en omväg kring ett “lerhål” och pila.
Många menade nu att det var där de gjorde boer sig och att det inte var riktigt regelrätt. Men enligt PM kunde detta finnas utmed banan och helt riktigt avslog prisdommaren protesten. Härligt att den inte gick igenom, sade Lars Ellbring efteråt.Jag trodde inte det heller. , men men det var I alla fall nervöst innan beskedet kom.

Morgan Björk

Flera tävlingar kommer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0