SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 Bil- utrustning

 

Bil- utrustning

 

Man kan använda familjebilen om man tar det lugnt. Speciellt när man provar sig fram för att se om bil-o är kul.

Jag minns en tävling där elitparet Stene Haglund/Lasse Edwall Bromma MS kom med en taxi av större modell och taxiskylten tänd. Vad jag förmodar så var taxametern avstängd. Så det går att åka med allt. Men bilen måste uppfylla VTF –reglerna och SBF och arrangerande klubbens tillägsregler.

 

Men när intresset ökar så ökar också kraven. För att skydda motortråget i den ofta oländiga terängen är en hasplååt bra, tyvare fjädring och stötdämpare anser jag som en fördel.

För att se bra ut? Jo man får se ut hur man vill. Men när det gäller

 utsikten så är extraljus bra hjälpmedel. På 60-70-talen var sdet även tillåtet med så kallade taksökare, men dessa förbjöds senare, Ingen belysning ovanför bilens ordinarie strålkastare.

 

Inne i bilen då?

När inte bilens trippmätare i hastighetsmätaren duger (om det fanns någon) så ville man ha en noggrannare tripp. (se ett senare inlägg i bloggen.)

 

Belysning med förstoring och kartbord för kartläsaren, Vi använder en så kallad ”kaffepanna” för belysning och förstoring. För att kartisen skalll sitta fast ordentligt använder vi fyrpunktsbälten.

 

Skyddshjälmar av godkänd typ för både förare och kartis är ett måste.

 

Intercom, inte alls nödvändigt. Själv tyckte jag det skulle vara bra. Därför kontaktade jag några eletronikmördar för att få tips hur en sådan kunde konstrueras.

Det fanns ju att köpa färdigam men var dyra.

 

Så efter lite tips så byggde jag en intercom ovh monterade i hjälmarna.

Vilken skillnad, Man kunde viska till varandra. Man kunde höra kartläsarens högt uttalade

Tankar om körväg och liknande.

Den utrustningen räkte ända till 89 då den ärvdes av Anders min senaste och sista kartläsare.

 

Bengt Svensk

---------------------

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Nice blogg! Hur länge har du haft din blogg?

2011-07-20 @ 07:59:30
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0