SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-891973-01-03 Haningen
1973-01-03 HANINGEN. Jag ”lurade” ut Rolf Thorsén, en i Nackagänget att ut och lufta SAAB Sonetten, Me mig som kartis.
Som framgår av referatet nedan var det en svår tävling. När respiten började ta slut, gav vi upp o bröt.
HANINGEN 13/1 1973. Kort rapport från orienteringen.
Så har då vår nationella orientering till sist körts. Tyvärr var det inte mor än 29 bilar som kom till start. Besiktningen var förlagd till Lennart Andersssons bensinmack vid Gyllene Ratten, där även licenser och körkort kollades av raska brudar. Det var bestämt, på grund av risken för markskador, att dubbar inte fick användas, och det hade givetvis ingen heller, på bilen Men ett par ekipage
försökte med en "skäring" och kom med fullspikat i bagaget, en bil hade till och med dubbla "piggedäck".
Från nacken kördes en transport ner till Ing 1:s övningsområde utanför Södertälje. Den första sträcka innehöll inte mindre än 19 kontroller på c:a 3,5 mil. Efter sträcka 1 som de flesta klarade utan några större problem gick färden till ett Område söder om E3 vid Spännarstugan, där även mellanuppehåll var Ordnat. Starten påutslagssträcka 2 var TK 20, sträckan innehöll 6 passgrer ned TK 27 som sträckmål. Passererna 21, 22, 23, 24 och 25 hittades av
de flesta på ett ganska smidigt sätt, men att hitta P 26var mycket, mycket svårare än vad vi någonsin hade räknat med. Svårigheten bestod i att hitta in på en stig till vänster från en annan stig. Eftersom marken var så hårdfrusen lämnade ingen son hittat in på stigen något spår efter sig. Resultatet av denna "finess" var att nästan samtlig hittade P 30 c:a 500 meter norr om den rättå P 26:an. Det unika och onekligen intressanta var att alla 29 bilarna hade lämnat TK .20 nen ingen hade kommit till TK 27. Alla bilarna var alltså sTutidigt på samma sträcka och snurrade: Den bäste höll på i
33 minuter över-den 15 son var idealtiden, medan den son tog längst tid på sig kämpade i hela 111 minuter. Omkring klockan 21 skulle förstabil enligt planerna komma till mellanuppehållet. Men när klcckan blev omkring 22,30 var undertecknad kraftigt nervös.
Nåväl, strax efter halv 11 kom bilarna indroppande, svettiga och granna. Efter en timmes välförtjänt vila och kaffe, de fick sitt resultat så långt naturligtvis också. Efter detta drog färden öter ut till Vidbynäs gård, strax norr om Nykvarn, där omstart skedde. Resten av banan kördes norr om E3:an uppe på Överenhörnahalvön. Totalt mätte banan c:a 19 mil, och utslagssträckornas längd var 12,9 mil. Totala körtiden var 4 timmar och 26 minuter. Respittiden var från början satt till 120 minuter men fick redan vid uppehållet
ökas ned 30 min. Vid TK 71 ökades respittiden med ytterligare 30 min. till totalt 180 minuter. Vidare hade banan 86 st. kontroller, och hade tre mycket svåra sträckor där prickarna varierade mellan 25 till 111. När reultatlistan skulle "hängs"visade det sig att endast 6 av 29 startande hade lyckats klara sig inom 180 min. respit. Reglerna ger den möjligheten att förlänga respiten ped ytterligare 30 nin.
Den möilikgheten togs och si, då kom hela 12 bilar med på listan. 5 stycken fick se sig utanför listan, medan hela 12 ekipage blev av °liga anledningar tvungna att kasta in handduken.
Till sist vill tävlingsledningen rikta ett stort tack till de funktionären som offrade sig helhjärtat denna svarta natt. Och det är samtidigt
på sin plats med en ursäkt för att det blev så sent,' mycket senare än än vad vi hade tänkt oss. Men som plåster på såren kan det berättas att de tävlande hade bara rosor att ge funktionärerna ute på banan. Bortäett från att det blev sunt så genomfördes tävlingen exakt enligt planerna, och vädret hade vi ju för en gängs skull på vår sida.
Vi hoppas att ni inte blev skrämda över att timmen blev sen, utan hjälper
Micke och grabbarna med sin tävling son körs den 13 oktober. Micke
har lovat att tävlingen skall bli lättare än de senaste två årens.
Med hälsningar och täck för hjälpen: Boklund, Tatti, Kjelle, Conny,
Christer, Peder, 011e och Greger.
Resultatlista
Pörare/Kartl.
1 Åke Thunberg/Lars Edvall Bromma Ms 115 pr.
2 Sölve Eklund/Sören Eklund Rasbo Mk 123
3 Bengt Eriksson/Bengt Wallin Bromma MS 137
4 IngemarEkman/Ronny Hedlund Haninga Mk 157
5 Håkan Nilsson/Sten Haglund Bromma MS 176
6 Carl-Erik Berg/Tage Pettersson Norrköpings MK 176
7 Lennart Andersson/Jan-Åke Lundin Haninge MK 181
8 Sven-Söderlund/Kurt Fredriksson Skepptuna MKK 185
9 Clas-Göran Anderson/Tonas Lundqvist MHF 189
10 Bo Pransson/Arne Björklund SkepptunaMK 200
11 Eje Nilsson/Marianne Malnqvist Kils MK 202
12 Claes Gabrielsson/Lars 'leidäs Eskilstuna MK 206
Över respittiden
E Sundelin/Örjan Axelsson Djursholms MK 238
Gunnar Hellisan/Bert ill Örtenstrand Haninge MK 238
Evert Wesströn/Bo Karlsson Skepptuna MK 239
Kjell Svedin/Ingvar Hanssån Haninge MK 250
Rune Wallhed/Helge Leiner Järfälla MK 252
Brutit
Kalevi Karjalainen/Martti Järvinen Botkyrka MK
Lars-Ivan Carlsson/Inger Carlsson Kolsva MS
Mats Granath/Arne Johansson SMK Karlskoga
Stefan Wikman/Mats Carlbon Kolsva MS
Lennart Granstrand/011e.Törnqvist Djursholms MK
Leif Lindberg Lars Örn/ Huddinge MK
Lars-Erik Digerro/Lars-Erik Johansso Norrköpings MK
Lars Wesslund/Kurt Hed AMF
Rolf Thors´en/Bengt Svensk Haninge MK
Ilnari Rytkylö/Rolf Björkas Botkyrka MK
Jan-Erik Hagström/Ulf Netterbladt Haninge MK
Weikko Alsterfalk/Roland Strönberg Mälaröarnas MK
Som synes var jag i gott sällskap som kartläsare, tänk om jag mätit ut avståndet till den j-a stigen noggrannare!