SVENSKENS Bil-O minnen 1960-89. 1988-06-11 NM MSO och KM

1988-06-11 NM MSO och KM arr. Kolsva MS.

Det är klart att Anders och jag åker NM-banan som har 80 startande. Och I all den nordiska konk uransen kommer vi på 30 plats med 42,4 prick. Vann här gjorde Urban Häggbom/Anders Linge på 13,1prick. Bäst av haninge blev Leif Möller/Bo Bergman 16 plats med 34,9 prick.
Banan hade också en MSO-del som även gällde KM där kom vi 12:a med 19,9 rick.Där slog Anders Falk/Kurt Westbwerg oss med 0,1 prick och blev bäst I Haninge.

Ur Idrottsbladet:

Häggbom/Linge drog längsta strået

Bil-O-Urban Hägbom/Anders Linge Från Västerås drog det längsta strået i Kolsva MS långa och jobbiga men roliga NM—tävling i Bil-o. De ledde inte någon gång under ”Guttstasnurren”utan gick i topp på allra sista sträckan, då ledde paret Hans,Chrisster Eriksson/Roine Johansson gjorde en ödesdiger miss, vilket gjorde att de rasade till fjärde plats.

Kolsva MS hade lagt ner ett en¬ormt jobb på sin tävling med över ett halvårs förberedelser. Proble¬met var inte att hitta lämpliga vägar, utan att binda ihop alla myri¬ader av skogsstigar till en lämplig bana. Hela 11 0-sträckor ingick, där det var relativt lätt kartläs¬ning. Således åkte toppekipagen prickfritt på inte mindre än sex av dem. Det blev istället en fråga om vem som var minst trött på slutet efter letandet efter de 226 skärmarna längs den 13 mil långa ba¬nan mellan Koisva och Riddarhyttan
Tävlingen inleddes med en snurr runt sponsande Guttsta Brygge¬ris industriområde, där favoritpa¬ret, bröderna Sören och Sölve Eklund hittade skärmarna snabbast. De öppnade med 1,7 prick mot Hans-Christer Eriksson/Roine Johanssons 1.9, medan de två Västerås-ekipagen Urban Häggbom/Anders Linge och Jan Lind¬holm/Roger Lindholm var delad trea på 2,2 prick.
På de två efterföljande sträckorna var alla svenska toppekipage prickfria, men på sträcka fyra började prickarna hagla igen. På en liten smal skogsväg kom ledarparet ifatt ett traktordrag till föld att de inte kunde ta sig förbi på en hel kilometer. Just när de äntligen kunde ta sig förbi den rörliga chikanen, såg Eklundar¬na nästa bit dyka upp, vilket inne-bar att de förlorat cirka 1.40 på krypåkningen. Utan tvekan var det segern som rök här.
Sträckan vanns av far och son Åke och Mikael Andersson med 2,0 prick mot Eriksson/Johans¬sons 2,3. Eklundsbröderna fick 3,4 medan Häggbom/Linge drog på sig 3,3.
På sträcka 5 toppade just Hägg¬bom/Linge med 4,1 mot Eklun¬darnas 4,2. När sedan täten spi¬kade sträcka sex, innebar detta följande ställning vid halvtidsvi¬lan i Näverkärret: 1. Eriksson/Jo¬hansson 8,8, 2. Andersson/ An¬dersson 9,1, 3. Eklund/Eklund 9,3, 4. Häggbom/Linge 9,6, 5. Lindholm/Lindholm 10,8, 6. Risto eronen/Kari Lehtinen 12,9.
Sträcka 7 hade en lite extra besvärlig vägrätning. Det fanns två likadana vägskäl inom ett par hundra meter, vilket var svårt att upptäcka, så PK113 blev knepig att hitta. Sålunda fick det finska toppekipaget Eronen/Lehtinen hela 6,0 prick här, medan far och son Lindholm samlade på sig 7,8. Därmed tog finnarnas landsmän Pekka Kaipanen/Tapio Jouhki över ledningen i den utländska klassen, vilken de för övrigt be¬höll till mål.
På sträcka 8 stod HäggbomlLin¬ge i särklass. Med sina 2,6 pric¬kar här svepte de upp på andra plats bakom Eriksson/ Johåns¬son. Eklund/Eklund låg kvar på tredje plats tack vare att Anders-son/Andersson föll till fjärde. De sistnämnda tog visserligen en
delad sträckseger tillsammans • med Eriksson/ Johansson på hi sträcka 9, men det hjälpte inte upp deras placering. Samtidigt S gjorde Sören Eklund en ny liten sc miss, som medförde backning några hundra meter så nu låg de ek 0,7 prick efter Häggbom/Linge ga med två sträckor kvar att köra.
Nästan alla spikade sträcka 10 och även sträcka 11 klarades av käl de mest alerta. Hit hörde uppen- De hertigen inte Roine Johansson, bar för han glömde bort ett varv som fön skulle köras genom skogen och upptäckte detta försent, så man me drog på sig 4,3 prick i onödan. På Lan kuppen föll paret från första till Klui fjärde plats. i övrigt hölls ordningen mellan de övriga, vilket innebar att Häggbom/Linge segrat efter cirka 6 timmars intensiv kamp. Ett härligt juniväder med sol till klockan tio innebar dock att man aldrig behövde famla i mörker.
En stark spurt av Mölndatsparet Dan Litjendaht/Henrik Krefting gjorde att de tog sig ända fram till femte plats strax före Almunges Lennart Friberg/Per Grandin och Kaipanen Uoihki. På åttonde plats totalt följde B-kattlädareparet Jan och Roger Lindholm med 4,5prick till B-tvåan Per och Ulf Andersson från Älmhult.”Naturligtvis” ingick tävlingen även I MSO-serien, där man dock satte punkt redan vid Näverkärret efter sjätte sträckan-
Ställningen här är ju densamma som halvtidsresultatet med un¬dantag för att de övriga nordiska ekipagen räknas bort. Det vilt sä¬ga, det finska paret Tapio Korpa¬la/Jonko Lehtinen ämnar åka fler MSO-tävlingar och hade fått god¬känt att räkna sin sjundeplats här, Det fanns dock en "riktig" kort bana, som bara körde de fyra första sträckorna. Här vann Skepptunas Bo och Robert Glim¬merud med 3 minuter till Leif _arsson/Klas-Göran Karlsson. Clubblagstävlingen till slut blev ,n fjäder i hatten för finska ÅboSB med Almunge MK god tvåa.

CLAES UDDGREN

RESULTAT
Guttstasnurren
Koisva MS, 11/8
A/B/C-kartläsare:
1. Urban Häggbom/Anders Unge, Västerås MS, 13,1,
2. n och Sötve Eriksson, Rasbo MK, 13,8,
3. Åke och Mikael Andersson, Degerfors I4,6,
4. Hans-Christer Eriksson!Roine Rasbo MK, 16.7,
5. Dan Lilianlennk Mölndals MK, 20,9.
6. Friberg/Per Grandin Almunge MK, '.
7. Jan och Roger Lindholm, SMK Väs-23,1,
8. Per och Uff Andersson, Almunge-1K. 27.6.
9. Anders och Anders Carist Almmunge MK, 34,6,
10. Sten Haglumd Karinrin Jansson, Bromma MS/ Vallentuna MK, 34,8, .
11. Leif Mötler/Bo Bergman, aninge MK, 34,9,
12. Lars Car¬len/Anders Palm, Bromma MS, 36,6,
13 Kenneth Karlsson/Daniel Andersson, Skepptuna MK/MK• Rune, 37,0,
14. Göran Kairtrin/Urban Jansson, Bromma MS, 37,6,
15. Reine Pettersson/Ingemar Lagerstrand, Hjo MK, 39,3,
16. Sture Fredholm/Sten Jo¬hansson, SMK Tierp/Rasbo MK, 41,2,
17. Anders Falk/Kurt Westberg, Haninge MK, 41,9,
18. Bengt Svensk/Anders Källström. d:o, 42,4,
19. Dan och Ola Carlsson, Kotsva MS, 43,7,
20. Kristina och Folke Ringberg, Nybro AC, 43,9.

Utländska klassen:
1. Pekka Kaipanen/Ta pio Jouhki, Finland, 22.8,
2, Rista Ero¬nen/Kari Lehtinen, d:o, 24,8,
3. Tapio Korpe¬ta/Jouko Lehtinen, d:o, 26,5,
4, Eero Weiste! Antti Kivimaa, d:o, 28,7,
5. Hilma' 'Ander¬sen/Henning Friborg, Danmark, 28,7,
6, Pentti Varis/Erkki Laakso, Finland, 30,5,
7. Raimo Tuominen/Pekka Virtanen , d:o, 34,1.
8. Knud Astrup! Jens-Jörgen Lyngaa, Dan¬ark, 354,
9. Yrjö Kurikka/Ari-Pekka Luren, Finland, 37,0,
10. Bent och Jörn Mörup, Dan¬mark, 37,7.

MSO-banan, A-kartläsare:
1. Hans. Christer Eriksson! Roine Johansson, Ras¬bo MK, 8,8,
2. Åke och Mikael Andersson, Degerfors RC, 9,1.
3. Sören och Sören An¬dersson, Rasbo MK, 93,
4. Urban Häggbom/Anders Unge, Västerås MS, 9,6,
5. Len¬nart Friberg/Per Grandin, ~unge. MK, 13,0,
6. Dan Liljendaht/Henrik KreftIng, Mölndals MK. 15.1,
7. Tapio Korpela/Jouko Lehtinen, Åbo SB, 16,6,
8. Lars Carten/An¬ders Palm, Bromma MS, 17,4,
9, Göran Kam rin/Urban Jansson , dlo, 17,6,
10. Anders och Anders Carlsson, Almunge MK, 19,4.

B-kartläsare:
1. Jan och Roger Lindholm, SMK Västerås, 106,
2. Per och Ulf Anders. son, Älmhults MK, 13,4,
3. Leif E. Karls¬son/Roine Andersson, Skepptuna MK, 16,3,
4. Kenneth Lannermo/Per Andersson, Ha-finge MK, 18,7,
5. Per Wolde/Göran ~st¬röm, d:o, 17,3.

C-kartläsare:
1. Per-Olof Gustavsson/Sven¬Erik Fredriksson, SMK Eksjö/Tranås MS. 19,6,
2. Reine Pettersson/ Ingemar Lagerst¬rand, Hjo MK, 22.6. 9
3. Christer och Håkan Jönsson Asarums MS 80,7.

Korta banan, C-kartläsare.
1. Bo och Roobert Glimmerud, Skepptuna MK, 11,7,
2. Leif Larsson/Klas-Göran Karlsson, MK Rt¬rna/Skepptuna MK, 14,7,
3. Stefan och Lars-Olov Pettersson, Kotsva MS, 22,6,
4. Tord Söderberg/Åke Siäholm, SAMS, 25,9,
5. Hå¬kan Lindgren/Henrik Pettersson, Rasbo

D-kartläsare:
1. Göte Brodin/Roger An¬rsson, Skepptuna MK, 20,6,
2. Lars-Erik h Marie Eriksson, Säters MK, 21,6.
3. Joe¬1 Lindback/Anders Leijon, Bromma MS. 3.

Håkan Whitlock skriver i klubbtidningen ”Hasplåten”:

Kolsva - NM
Nästa tävling att ta sig an var Kolsvas NM-tävling . Eftersom vi vill gå ut löst och spara oss till hösten var vi anmälda till MSO-banan. Det var den som gällde i KM. De som åkte långa banan startade före oss, så det fanns gott om spår at' följa.
Första sträckan gick på Guttsta bryggeris område. Där har vi åkt förr men det hjälpte inte nu. Av klubbens ekipage kom vi på fjärde plats med 4,1 prick. Bröderna Eklund tog 1,7 så vi har en bit kvar till toppen, eller är vi kanske på väg därifrån.
Andra sträckan bar iväg bort i skogen. Vi missade att nolla trippen i ett vägskäl och när det började svänga fram och tillbaka blev det svårt att hålla reda på om vi åkte rätt eller
.inte. Naturligtvis vände vi till¬baka en bit men då det verk¬ade stämma hyfsat vände vi igen och hittade passeren ca 100 meter efter det ställe där vi vände första gången. (Det är inte ett dugg irriterande). Vid en gård längre bort var kart¬bilden lite suddig, (jag skyller på det), så där åkte vi runt gården i stället för över gårds¬planen. Passeren därefter stod ca en kilometer bort i en grus¬grop och vägen dit var bara två hjulsåpår. Naturligtvis mötte vi några stycken på tillbakavägen. Sådant tar tid. •
Jag har hittat sex stycken av alla tävlande som hade längre tid än vi. I KM ligger vi nu sist. Leder gör Lasse och Gre¬ven på 3,8 före Bengt / An¬ders på 4,2 och Kenneth / Per på 4,3 och Per / Göran på 4,4. Själva har vi 11,3. En viss skillnad.
Sträckan därpå var vi sämst neth / Per bara tog 3,3 vilket
igen. Vi fick 9,0 medan Kennet gör att de går upp i ledningen
före Per / Göran och Bengt / Anders. Lasse / Greven som
ledde före denna sträcka hal¬kar ner till fjärde plats. Ny¬komlingarna i klubben Anders Falk och Kurt Westberg ligger trea.
Nu börjar vi komma igån. Vi kommer tvåa i KM på den femte sträckan med 7,1 me¬dan Lasse / Greven fick 6,7. Leder gör nu Per / Göran på 15,4 före Anders / Kurt på 18,5. En sträcka kvar på KM-banan. Här var det skogsåka på ganska bra stigar så det gick fort och bra. Det gällde att hålla reda på vägskälen. Åter kom vi tvåa på sträckan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0