SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1972-05-18 Majtåget

 

1972-05-18 Majtåget, arr. MHF Huddinges  Nybörjartävling. Nu kan man undra varför de mer avancerade förarna o kartisarna åker nybörjartävlingar? Jo för att få träning. Som ni ser är dom lika svåra då alla tar prick.

 

Referatet som stog i klubbtidningen:

 

MAJTÅGET. MHF i Huddinge:s nybörjarorientering den 18 Maj 1972.

Som vanligt blev det en bra tävling med Rune Tjörnfors som tävlings­ledare. Tävlingen startande strex söder om Nykvarn, gick söderut mot Björnlunda och upp mot sleppsta. Vidare in i de vilda skogarna not Hulta och ned mål ungefär mitt på 8kottvångsvägen, son ligger strax söder or Åkers Styckelw:uk. Anmärkningsvärt är väl att dessa U-tävlingar närmare 80 startande  ekipage (vi hade 51 på var skärmpootdvling dagen innan;) En kul och bra idb Rune infört: Lagtävlan, där bilar från motorklubbar, distrikt företag, bilmärken eller vad man nu kan hitta på. Vinnande lag, som skall

bestå av 3 ekipage, får en fin buckla, med de vinnande bilarnas besättning= namn ingraverade,. Även här segrade Haninges MK lag, så den stiliga bucklan kommer så småningom att finnas till beskådande på klubblokalen i jordbro.

Vi hoppas att Rune ger Micke ett handtag ned banläggning och tekning av skärmletningen och den nationella Orienteringen nästa år.

Resultat från Runes =TÅGET:

Plac: 2 Börje Dal och Bo Eklund på 2 prickar.

4 Bengt Svensk och Leo Tatti på 8 prickar.

5 Perr Lövgren och Michel Denize på 11 prickar.

6 Kjell Ericsson och Conny Nilsson på 12 prickar.

 


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1972-?-18 Slottsrundan

 

1972-?-18 Slottsrundan,

 

Nu var det jag och Ronny hedlund som åkte.

Hur det gick framgår av referatet i klubbtidning nedan:

 

Arr. Uppsala MHF.

Fyra bilar från Haninge MK rullade på lördagen 18/3 upp till Uppsala för att åka bilorientering.

Tävlingen ingick som DM för Uppsala MHF-distriktet. Banan var 13 mil varav 2,5 svarta vägar.

Vi åkte upp med tron att rödvägarna bara var transporter mellan rolige svartvägsbitar med mycket vägval. Uppsala har lagt bra sådana löp förr, men a

tråkigt var att det där med svartvägsmilen som uppgavs hade bara med kartritningen att göra. Det syndes ingen skilnad mellan allmän och enskilt väg i skogen.

Inbjudan skulle innehållit rubriken "Varvlopp med skärmplock på rödvät Lär man sig Uppsalas reglemente kan man säkert ha lite kul också. Prickar, det fick vi, själv grejade jag denna gång mest, hela 107. Micke och Christer missade en spärr och var därmed uppe i 10 prick, 2:a frår klubban kom Börje Dahl/Boklund följd av Bengt Svensk/Ronny Hedlund och'på sladden Sven Andersson och jag i en trofast hundkoja.

Efter fika och lite eftersnack var det dags för hemfärd. Boklund först för att visa bösta och närmaste vägen genom Uppsala. Han had större problem att hitta genom Uppsala ön han har att komma på idealtid,, genom skogen.,

Pluto.

 Bengt Svensk


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1972-01-15 Bergslagsrundan

 

1972-01-15 Bergslagsrundan,

 

Jag och Leo Tatti åkte. Den ingick som KM-2 Där har jag 7:e plats

 

Leo skrev resferatet i klubbtidningen efteråt.

 

BERGSLAGSRUNDAN

Lördag 15 jan. svarade Hällefors MHF för arrangerandet av vårt andra KM i 0. Hela 11 ekipage hade antecknat sig på listan i klubblokalen och som straff anmälde Boklund dem till nämnda tävling.

Efter diverse avstickare hit och dit för att hämta folk, samlades vi pa Stavsjö Värdshus för en. stärkande middag, så nu är den krogen på fötter igen. Allt var frid.och fröjd ända tills någon råkade titta. på. klockan och upptäckte att vi kanske borde fort­sätta, om vi skulle: hinna åka KM-orienteringen också. Ja, vi lyckades faktiskt leta oss fram till startplatsen, som var en by borta i skogen. jag kommer inte ihåg vad don heter ens.

Efter tankning och besiktninr hann jag nästan få i mig en kopp kaffe innan de talade om för mig att vi redan startat.

Det var bara en transport i början och don lyckades vi klara prickfritt. Son bytte de karta till en 20 600-del och skickade ut oss i skogen med en massa vägar som skulle åkaspå både en. och två gånger. Tro mig eller ej, men vi lyckades faktiskt åka 0 där också. len son på nöta sträcka fick vi 1 prick bara, för att Bengt trodd på vad jag sa.

Efter ytterligare ett par tri sträckor i samma skog var det transport till en ny skog och kartbyte till 100.000tdel igen. Där lyckades jag slarva bort ,er. passertavla också.

Hägra sträckor senare var det dags för transport igen till en tredje skog. Där sista sträckan gick delvis på en järnväg,

och där gick det så,pabs fort att vi åkte på en för tidig prick. Så var det transport till målet och jag fick äntligen tid till en kopp kaffe i lugn och ro, medan resultaten kom upp på tavlan.

Det visade sig att Mick° och Mats fick finna sig i att dela segern med ett-par andra .ekipage, och Kjell o Boklund delade 4:e-platsen med nära stycken. Själv hamnade Bengt Svensk och jag på 10:e eller 11:e plats. En mera komplett ställning hoppas jag kommer på annan plats i det nummer.

MacLeo

 


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 SM i Bil-O 1971

 

Då allt underlag för övriga tävlingat saknas avslutar jag med årets SM-resultat:

 

Resultatet för SM i Bil-O 1971:

 

1971:        1.Asarums MS/Olofströms MK, 2.Bromma MS/Täby                 MK/Järfälla MK, 3.MS Umeå, 4.Kinds MK

förare

1.Åke Olsson / Norrköpings MK

2.Arne Nilsson / Lunds AC

3.Claes-Göran Nöremark / Ulricehamns MK

kartläsare

1.Hans-Erik Sylvan / Norrköpings MK

2.Valdi Puhv / Lunds AC

3.Lennart Antonsson / Ulricehamns MK

 


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 Bil- utrustning

 

Bil- utrustning

 

Man kan använda familjebilen om man tar det lugnt. Speciellt när man provar sig fram för att se om bil-o är kul.

Jag minns en tävling där elitparet Stene Haglund/Lasse Edwall Bromma MS kom med en taxi av större modell och taxiskylten tänd. Vad jag förmodar så var taxametern avstängd. Så det går att åka med allt. Men bilen måste uppfylla VTF –reglerna och SBF och arrangerande klubbens tillägsregler.

 

Men när intresset ökar så ökar också kraven. För att skydda motortråget i den ofta oländiga terängen är en hasplååt bra, tyvare fjädring och stötdämpare anser jag som en fördel.

För att se bra ut? Jo man får se ut hur man vill. Men när det gäller

 utsikten så är extraljus bra hjälpmedel. På 60-70-talen var sdet även tillåtet med så kallade taksökare, men dessa förbjöds senare, Ingen belysning ovanför bilens ordinarie strålkastare.

 

Inne i bilen då?

När inte bilens trippmätare i hastighetsmätaren duger (om det fanns någon) så ville man ha en noggrannare tripp. (se ett senare inlägg i bloggen.)

 

Belysning med förstoring och kartbord för kartläsaren, Vi använder en så kallad ”kaffepanna” för belysning och förstoring. För att kartisen skalll sitta fast ordentligt använder vi fyrpunktsbälten.

 

Skyddshjälmar av godkänd typ för både förare och kartis är ett måste.

 

Intercom, inte alls nödvändigt. Själv tyckte jag det skulle vara bra. Därför kontaktade jag några eletronikmördar för att få tips hur en sådan kunde konstrueras.

Det fanns ju att köpa färdigam men var dyra.

 

Så efter lite tips så byggde jag en intercom ovh monterade i hjälmarna.

Vilken skillnad, Man kunde viska till varandra. Man kunde höra kartläsarens högt uttalade

Tankar om körväg och liknande.

Den utrustningen räkte ända till 89 då den ärvdes av Anders min senaste och sista kartläsare.

 

Bengt Svensk

---------------------

SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1971-09-04 Brommapokalen

 

1971-09-04 Brommapokalen-Hällsvängen- Täbygalloppen. O-tävling ingår i DM, SM.

Enligt tillägsreglerna var starten Esso motorhotell Uppsala.

Om jag inte missminner mig så var det den tiden som Ronny Hedlund läste åt mig och vi åkte då för Haninge MK. Om det stämmer så låg vi trea i halvtid. Men det sprack sedan bl.a. av en punktering.

 

Jag saknar ytterliggare uppgifter.

 Bengt Svensk


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1971-?? VMS-Kannan

 

1971-??  VMS-Kannan arrangör,, Västerås Ms, En rallytävling i Västeråstrakterna.

Jag och sonen Kent  Körde Cortina GT med startnr.119, för Haninge MK i klassen C-förare grupp 2.

Vi knep en 26-plats av 40 startande i klassen.


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1971-02-13 MHF:s Stockholms Kung Bore

 

1971-02-13  MHF:s Stockholms Kung Bore, tävlingen som var en bil-O gick på Södertörn.

Den här gången var det Janne Malmqvist som körde och Jag som läste. Vi hade startnr.77 av 80 startande, förmodligen körde janne ”folka”

 

Saknar resultatlista

 

 Bengt Svensk


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1970-11-06 En skärmletningstävling

 

. Arragör saknas. Jag och Janne hade startnr. 36 av 45 startande i klass A &B samt körde Cortina GT för Nacka MS.

 

Kartan 1:100 000  täcker området Stockholm-Uppsala så troligen gick tävliningen i Roslagen.

 

Arrangör saknas

 

Resultatlista saknas.

 

Jag avslutar år 1970 Med SM-resultatet i Bil-O:

 

1970:        1.Vara MK, 2.Norrköpings MK, 3.Trelleborgs MK/Sjöbo MK

förare

1.Claes-Göran Nöremark / Ulricehamns MK

2.Arne Nilsson / Skånska AK

3.Lennart Andersson / Huddinge MK

kartläsare

1.Lennart Antonsson / Ulricehamns MK

2.Valdi Puhv / Skånska AK

3.Jan-Åke Lundin / Huddinge MK

 

PS. Lennart Andersson/Jan-Åke  lundin kommer senare åka för Haninge MK.

Bengt Svensk 


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1970-?-? Här finns bara en startlista

 

1970-?-? Här finns bara en startlista. Vem som arrangerade saknar jag anteckningar om likaså datum, men året var 1970. Tävlingen gick enl. karta i Roslagen.

 

Jag och Jan Malmqvist  hade startnr. 11 Med Cortina GT för Nacka MS

 

Resultatlista saknas.


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1970-?-? Junisvängen en Bil-O

 

1970-?-? Junisvängen en Bil-O som gick  var?

 

Jag och Janne Malmqvist  hade Startnr. 35 i Klass A som hade 37 startande. Vi körde Cortina GT för Nacka MS.

 

Tävlingen gick på Södertörn

 

Varrangörer var?

 

Resultat saknas

 


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1970-05-22 Skärmletningstävliingen Hit och Dit Final.

 

1970-05-22 Skärmletningstävliingen  Hit och Dit Final. Hur många som startade kommer jag inte ihåg. Men 7 kom i mål.

 

Körbesked 1 såg ut så här:

 

KÖRBESKED 1

Start:                                  5,5 mm NV. G i Gustavsberg.

Kör:                                         Genom g i Edsberg.

PK 1:                                     4 mm S 1 i 13,95.              /

PK 2:                                     8 mm SSO a i Lämshaga.

Kör:                                                         S.I i Ingarö - N. d i Rosenmad ‑

N. 1 i Återvail. _7. genom y i Karby.

PK3:                                             2 mm S. b i Karby.

Kör:                                        pilad väg från 2 mm S. r i Karby.‑

till punkt 32,8.- kör 0 23,42.

PK 4:         2 mm N. d i Rosenlund.

PK 5:                3,5 mm N. sli Rosenlund.

OK 6:                                Torpet N. d i Rosenmad.

Kör:                                                         S Ingarö - 2,5 mm V. S i Storholmen ‑

S 1 i 13,95.

PK 7:                                               3 mm S. ö i Mölnvik.

TK:8:                                 M.f. punkt 14,93.

Längd 23,5 km.

 

Resultat:

1.         T. Söderlund

2.         J. Carneborn

3.         S. Nyhammar

4.         J. Sandberg

5.         E. Högberg

6.         C. Sjöberg

7.         Trick


Bengt Svensk


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1970-05-15 DMK:s Skärmletningstävling

 

1970-05-15 DMK:s Skärmletningstävling. jag och Janne hade startnr.60  Av totalt 71 startande i klass A & B.

Tävlingen gick enl. sparad karta N.O. om Uppsala.

Resultatlista saknas.


RSS 2.0