SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1975 RM Skellefteå

1975 RM Skellefteå

CHrister Holmqvist och jag drog iväg hela vägen norrut för att åka MHF-RM
Hur det gick kommer ja inte ihåg, förutom  att vi inte vann.

Bengt Svensk


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1975-?-? Knutsdansen

 

1975-?-?  Knutsdansenarr. Stockholms MHF.

 

Crister och jag åkte och starten gick påMälaröarna. Saknar uppgifter om hur många som startade samt fullständig resultatlista.

 

Men klistrar här in reportage ur klubbtidningen:

 

ÄNTLIGEN!

Så blev den av, "KNUTSDANSEN", uppskjuten från januari. Arrangör var MHF Stockholm. Startnummer 9 hade lottningen givit oss, och oss är Micke och BoklUnd. Besiktningen var. BP-macken vid Träkvista på Mälarön Ekerö. 18.24 stack vi iväg på transportsträckan till TK 1, som var på Färingsö strax efter Lullehovsbron. Det var då jag kände det, magen, berättade att detta vnr inte vad den ville. Med båda sidoruterna ner väVade, bar det iväg not Eneby och runt Tureholm mot Törnby igenom TK 1 och TK 2. Efter TK 2 åktes det en lång OK-sträcka upp till Kungsgården där väl tävlingen egentligen började. Vid 1:a vägskälet frågade Micke, vilket håll? Mot Östertorp svarade jag.

Vid vsk 2 blev det samma fråga, svartt: Östertorp, och vid 3:dje vsk svarade jag, mot Östertorp. Vid det 4:e vsk såg Micke den numer så välbekanta skylten "ÖSTERTORP1! och sa: mot Östertorp? nej sa jag, mot Västertorp. Sen bar det av upp till NV:a delen av Färingsö över Stjärtnäs, genom skogen på stigarna vid Karlhäll ner mot

----`,Oxelgärdet och till vsk 1, Östertorp? ja. vid vsk 2 körde vi helt naturligt mot Östertorp och vid 3:je vägskälet var det fortfarande samma fråga med samma svar. Däremot vid vsk4 frågade Micke, Västertorp? Nä sa jag mot Östertorp. Upp igen förbi Stjärtnäs och ner genom storskogen på lillstigen vid Kungshäll och Karlshäll . ner.till Oxelgärdet igen och igenom samma procedur med vägskälen mot Östertorp och
ut not Färentuna K:al runt Högby mot Hilleshög K:a och till TK 8 vid Prästnibbla.

Vid TK 8 tog en transport vid som förde oss ner mot Lullehovsbron, Ekerö, Träkvista och in på vägen mot Jungfrusund där TK 9 fanns. 30 sekunder före avgång kom ett  antal körbesked in i bilen tillsammans ned en karta i skala §:10 000.

Startangivelsen hette logiskt nog; Start vid START, sedan Kör S HUS. Kontorist Boklund började helt klart att leta efter start vid START. Men det ordet hittade han inte,Rutinerad som han-är så hoppade han till andra angivelsen för att leta rätt på startangivelsen baklänges så att säga, Ordet HUS fanns inte häller,

svetten bryter fram på pannar när de 30 sekunderna gått och funktionäten säger gå, men lygnet återvände när det blev uppdagat att på den kartan-jag-fått hade tryckeriet glömt bort att trycka dit dessa ord, och även andra. Nytt kartbladoch ny starttid och det bar iväg på tävlingens roligaste avsnitt med massor av passerer. Väl i nål fick vi veta att så duktiga hade vi inte varit. Tiden hade ' klarats utan för, sena eller för tidiga prickar men däremot. hade vi av olika an-7.', vingar "tappat" 3 tavlor son gav oss 30 prick och därmed en 6:e placering. Banläggarna var Haninges Håkan Ylhitlock och Pel-Lennart Andersson samt Bromma MS" Curt Färemo. Son helhet kan sägas att tävlingen vnr välregisserad och att allt fungerade bra, trots mina prickar var den i lättaste laget, tycker

 

BOKLUND.

 

Resultat: inom Haninge

1 Bengt Svensk/ Christer Holmqvist          4   prick

4 Anders Nilsson/Kurt Westberg               16

5 .Börje Källström / Göran Lindgren          23

6 Michel Denize/Bo Eklund                         30

7  Lennart Andersson/ Jan-Åke Lundin     32

8 Lars Thorgren/ Åke Trosteman               33

9 Per Dahlgren/ Ulf Hedlund                       42

10 Sven-Owe Katlsson/Lennart Lundqvist                  43

 12 Per-Arne Andersson/Jan Lundborg    61

 

Av 12 startande i A-klassen kom hela 9 ekipage från Haninge MK! B-klassen:

 s


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89

 

1973-74.

Saknar fler uppgifter vad hände då?

 

Att jag åkte en del är helt klart, men tydligen var det nån av mina helskärpta kartisar som alltid skulle kolla körbeskeden i efterhand.

Men vad tusan tog resultaten vägen? Dom skulle ju kommit med posten!

 

Men så här gick i alla fall SM:en de åren:

 

1974:        Skillingaryds MK

 

1.Arne Nilsson / Lunds AC

2.Gert Bergman / SMK Värnamo

3.Sören Nilsson / Kils MK

 

1.Valdi Puhv / Lunds AC

2.Olle Carlsson / SMK Värnamo

3.Bruno Berglund / Kils MK

 

1973:        Skene MS

 

1.Sören Nilsson / Kils MK

2.Jan Wilhelmsson / Kinna MK

3.Lars Ahremark / Borås MK

 

1.Bruno Berglund / Kils MK

2.Per Wilhelmsson / Kinna MK

3.P-O. Mansén / Borås MK


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89

 

Någon gång på Våren/sommaren Försvinner Leo Tatti till Australien? Det sades så.

Jag saknade honom som kaart läsare: Framför allt hans festliga referat.

 

Nu måste jag alltså jaga en ny kartis. Själv läste jag också några tävlingar för att klassa upp licensen.

 

Kartläsarna som följde var: Ronny Hedlund, Ulf Hedlund, Crister Holmqvist,, Lars Nord. Ordningen på dessa kommer kanske fram sen jag gått igenom de handlingar jag sparat. Ofta var det så att kartisarna ville ha papperna för att gå igenom sträckorna.

 

De senaste åren från 1983 fram till och  med 1989, Var det Anders Källström som läste åt mig med den äran.

 

                 Tävlingskalender för resten av året 1973.

 

14 juli        MHF Sunne

17 augusti VARA MK Västsvenska 0-serien "Kräftsvängen"

18 augusti SMK Karlskoga "Smesvängen" KM 8 Anmälan separat': 25 augusti MHF Västerås 1-serie

8 september MHF Enköping "Trögdsrundan"

8 september Bromma MS "Brommapokalen" TKM.-9 -Anmälan separat RM-6

15 september Kil MK Nat.-0

15 september MHF Fagersta

21 september Kind MX

22 september Mellansyenska Mästerskapeti:Ing Västerås

29 september MHF Tierp

 

Så vi får se vilka tävlingar jag åkte och med vem.

 

  

SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1973-05-24 Skalstocken

 

1973-05-24 Skalstocken 

 

Man kan ju inte vara med jämt, tydligen inte här. Å andra sidan är det ju många tävlingar jag åkt men inte har några handlingar kvar att referera till

 

 Men referatet är ju kul att läsa nedan:

 

SKALSTOCKEN  

Torsdagen den 24/5-73 hade Bromma MS lagt vår femte KM-orientering ute på Ekerön, 9 bilar var anmälda i KM och en i debutantklassen,men när det var dags för besiktning dök det upp en tionde bil. Mona Bäcklund hoppa­de i sista minuten in med Ronny HedlUnd som kartis.

Det började med 40 min. transport från Alvik till TK 1 på Ekerön. Sen .)ar det iväg, kartskalan var 1 :50 000.

In på en stig åt vänster 650 m. vänster igene, där är P2,stämpla och iVäg,Vänster,igen och varvet rupt,659m.och rakt fram den här gå1ngen och jävlar,det delar på sig, vi kollar-båda,inget där,vänster igen, höger runt-knuten och vänster på stora vägen,900m,och bakåt höger, P3,stämpel och iväg ,v,änster i korset och-hoppsan, in där,sådärja och inpå en stig åt höger och vanudå? Den drar för mycket vänster, tillbaks'igen,möter Micke/Booklund,letar efter en annan stig,nä,det var nog rätt,menBoklund

Letar efter en annan stig, nä detvar nog rätt, Boklun lät lura, sig och vände också, in igen och där svängde det åt rät håll och där var P4. Rakt 200 och höger och in på en stig vänster efter 750 och pån hara,

'Oj det var en som svängde ner i bäcken där"

"Va? Ja där ska vi åka,ner där." P5,stämpel och        i TK6.

Det .ät ju enkelt, men 13 prick tog vi.         . ,

Sen var det transport. till en, grusgrop där vi fick e=v karta 1:2'000. 2, ringade kontroller på 2 minuter vi,klarade det trots att vi fasttade '

Så var det ett par sträckor på 50 000-del igen med några prick i bagaget Och så var det kartbyte igen till 10 000-del med ett fasligt  virrande på båda sidor om stora väen som följd. 9 prick senare, byttes kartan igen.1:1 000 den här gången. • - ,

50 meter gick bra, son satt vi.fast ordentligt,alla 6 hjulen i' luften (vi kör med 2, reserver.3 minuter senare var vi loås igen tack vare` en välvilligt inställd publik,Sen var det bara att ladda,en parser och in i TK'n.

.Sä var det dags att ta fram 50'000?delen igen och två, enklare sträckor som"bara gav oss 1 prick och så kom näst sista sträckan.

Det man inte har i huvet, det får man ha i armarna, det borde. P;g,veta vi-d det-, hät laget. Till en början stämde allting, tills vägen. skulle'dela sig och sen gå ihop igen. Vi skulle åka den vänstra vägen och tiittade Väl sn som såg lämpkig ut med,målade stenar' och allting. Men,:när stenarna blev större och STÖRRE och vi intre kom längre var jag övertygad om att vi kanske inte skulle åka just den här vägen alla fall,men då var det så dags då ja, 10 Minuter senare hade vi baxat loss bilen och backat.ut och åkte bakvägen'in.för att kolla om det över.erhuvud­taget fanhs nån kontroll där. Jö,det fanns det, då måste vi genom stenarna på nåt vis, "Ladda allt vad du kan,vi får bära sista biten. Men vaihel­vittenudå,Var är stenarna? Här har vi inte åkt förr Nåja„ Strunt i det, här är passeren,nu till TK:n.

Sista sträckan använde S inte kartan alls,vi fick åka efter road- book enligt Tukpansystemet och det gick ju fint,

I mål hade vi samlat ihop,hela 45 prick,vilket var en 6:e plats inom klubben.

Före oss kom totalsegrarna Gunnar Hellman/Bertil örtenstrand (GRATTIS) på 20.Totaltrean P-L Andersson/Håkan Whitlock 30,Lennart/Ludde 36,P-A Andersson/Jan Lundborg och Kjell/Conny 39, Efter kom Micke/Boklund. på 47,S-0 Karlsson/Lennart Luecivist 53, Sven/Christer 55 och Mona/Ronny som-började med att försöka flytta på några väl fastvuxna tallar på förs­ta sträckan men övergick till mindre rotfasta brevlådor som an tagligen_ komMer att spikas fast bättre och längre från vägen i fortsättningenipå 73 prick.

På lilla banan kom B Andersson/Ulf Hedlund på tredje plats med 11

prick.

 

McLeo

______

SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1973-05-17 Majlunken

 

1973-05-17 Majlunken  Som jag av någon anledning tvingades avstå.

Men referatet från klubbtidningen saxar ja in här:

 

MAJLUNKEN( ?)

Torsdagen den 17/5 tyckte Mona det var dags att motionera

kartläsare igeh. Kartläsare         ig och oj,vad motion jag fick.

n Jag trodde jag både litegrundkOndition,men icke. Testvärdena skulle

:pä sin höjd hedra en 80årig invalid.

Vi tar det från början,det var UngdöMens Motorklubb-i Söder­tälje som svarade för mordförsöket. Start vid Tveta kyrka och iväg tVetavägen. Tavlorna stöd där dom skulle och allt var frid och fröjd.

Halvvägs mot Järna mötte. vi plötsligt Ronny springande och vi pyängde in åt vänster_där*det*var. TK. Jag kommenderades utoch fick et nykarta och skulle till fots förflytta mig 2,5'km.och' leta rätt' på 4 kontroller.

Istället för att kuta ut på vägen som alla andra siktade jag rakt,på-första kontrollen,en transformatorstation,och drog räkt ige­nOm skogen, uppför en kulle och ner igen på an dra sidanoch gick på ökonbrynell så det braka om det,flåset räckte bara uppför. Nåja,Upp igen och stappla vidare,hittade tavlan och iväg till nästa,ett stig­slut,hittade den och även nåsta som var en sten och kunde vara rätt: knepig att hitta om man kom ur kurs. Sen var det bara en kvap„en stig­vägkorsning sominte vållade några andra bekyMmer än att oekk:bläpa sig

dit,och sen i .mål.Allt detta tog för mig 19 minuter och gav oss 19 prick 1)-t var rena T-sträcan,använd tid var prickar.

:När jag fått någorlunda ordning på hjärtverksamheten och Mona lyft in mig.1 bilen •gen,fortsatte vi och letade rätt på ett par OK och plöts­lgt skulle vi in och åka några varv på stigar.0j vad det gick,Uag svä­vädd fritt i luften halva tiden.

Vi kom ut på vägen igen, tog några OK, ett par passerer på Omlägg­ningar och skulle in på en stig igen. Då pajade huvet också på mig,jag mätte.fel och vi åkte in på fel stig,ut igen,hittade rätt,och så järnet.

Fem prick försenade kom vi in i TK:t där killen försiktigt frågade om vi hade hasplåt,han hade hört oss på långt håll."Det rassla och smal oth var. ett jävla liv i skogen när ni kom"sa han.

Jo- du,här går det undan.

Sen var det bara en sträcka kvar och där lyckades jag schabbla bört enS-tavla också så i mål haee vi,förlåt jag samlat på oss hela 34 stora-fula priukar. Jag tror vi kom.femma på det.

Christer hade myglat med sig en fotorienterare och hamnade på delad seger på 13-priCk,Ronny.kutade på' 16 och tog 3 till och kom på delad 3:e plats med. sinå 19.

Och tro.'t öm ni vill, jag slapp gå. hem den här gången" också.

 

MacLeo


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1973-01-20 Bergslagsrundan

 

1973-01-20 Bergslagsrundan. 

 

Leo och jag åker ibland som synes bra. Men Cortinan börjar nog bli lite pensionsmässig.

 

Klipper ut infogar och redigerar delvis den gamla skrivmaskinstexten.

 

BERGSLAGSRUNDAN

.

Årets tredje. KM i 0 kördes lördagen den 20/1 i MHF Hällestads

regi.

Det blev en verkligen n oiss uppgörelse. Själv hade jag tänkt

ta ledigt efter Jobbet med vår egen Haningen" lördagen före men på något   underligt vis lyckades Boklund utan att säga något få mig att ändra mig.

 

Nåväl, lördagen kom och Bengt och jag stod startklara för gemensam avresa till startplatsen,aom var Rejmyre,mellan Norrköping och Katrine­holm,men då hade varenda jävel gått under jorden.Jag ringde stan runt men ingen var hemma.

"Vi får väl åka då,får vi se om dom dyker upp sa jag och kom plötsligt på att jag ingen licens hade. Rune skulle grejat det under veckan,men han var också försvunnen. Nåja, jag får väl muta dem jävlar­na tänkte jag och försökte sova en stund för se nått, kunde jag inte, eftersom vindrutespolaren pajat.

Vi stannade till i Järna ich fixade spolaren,det räckte med en kraftig spark men det var lite trångt för dojan i motorummet,så det tog några minuter.

Efter en kortare matkontroll i Katrineholm var vi framme vid Besiktningen i Rejmyre och då slocknade helljuset. Fram med verktygen och skruva. En baggis, snart avklarad,men nu gick det inte att släcka. På'n igen, äntligen klart å så bara skifta däck, jävlar, domkraftsfäs­tena hoptryckta.

Hur det nu var, så grejade det sig och allt började funka och besiktningen klarades av och hela 20 minuter kvar att fika på. Javisst fan, licensen : Jodå den hade Gunnar Hellman med sig så jag hann till och med en påtår före start.

 

Jaha, pilat tillstarten och man, visste exakt var, man var,

rodde man tills ,det war dags dags att åka Eter några• minutrs virrande

kom  jag på att vi inte var där . vi. var, utan 300; meter därifrån och kontroller hittade vi, så varför klaga prick blev det men det ska det bli.

Transport en .bit, åsså pån igen,med mera prigk i påsen. Så, småningom var vi framme TK 10 och dom  frågade,,om vi kör långa eller korta banan. "Den längsta du har" sa jag och fick ett körbesked som var. 40 cm långt och visade sig räcka till mål.:

Efter två koppar kaffe .började resultaten komma upp på- väggen och' det visade sig ,att vi vi ssat en S-tavla plus 27 tidsprickar och låg länge i ledning med våra 37, men till slut kom det upp en osympati sk­ jävel på31 prick men man kan ju inte få allt, här i livet.

 

I vilket fall Som helst var vi värst inom KM med- Lennart/Ludde

närmast på 42 prick.  Därefter  kom. Ingemar Ekman/ Rorm y Hedlund och
Micke/Boklund på 49 , Sven/Christer 51 P-L/Håkan 54, -Hellman/Örtenstrand 64, Kjell/Conny 93 och Curt Magnusson/Ylats. på :115 prick.,

 

McLeo

 

 


RSS 2.0