SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 83-06-17 Guttsta-snurrwen


83-06-17 Guttsta-snurrwen arr. Kolsva MS.

Här startar Anders och jag som nr. 14, vi kör ännu I C då vi får vänta till nästa år då Anders blir B-kartläsare. Det är totalt C:a 72 startande A, B och C-kartläsare alla kör samma bana, som går I trakterna kring söder om Arboga. Se referatet.
Anders lotsar mig och Golfen runt på 88,1 prick så vi segrar I C-klass. Vilket ger oss 33 plats totalt, slår några A-och B-kartläsare.
Vinner totalt gör Sten Haglund/Lars Edwall Bromma MS på 9,4 prick. (vilken skillnad.)
Bästa Haningigeåkare blev P-L Andersson/Håkan Withlock på 10:e plats nmed 30,8 prik.

Då jag var A-förare sen många år, så kan även jag hjälpa till lite. Med tanke på texten I referatet nedan:


SM-kllass på Kolsvas Bil-O


För en vecka sedan gick SM i bil-0 i Värmland. Den tävlingen var
I den bilkörningen som dominerade I Kolsva MS mellansvenska
0-serie tävling var det kartläsningen som dominerade i sådan grad att tävlingen borde ha ingått SM. Ännu mer fantastiskt blir det när man får höra att banan lagts av 4 unga 0-intressesade grabbar
under överinseende av ett par initierade banläggare. Det.var kvatetens första försök och arbetet hade tagit ett och ett halvt år. Resultatet blev en BILORIENTERING av gammal god kvalitet.
Passade de rutinerade kartläsaina som handsken.
Startplatten var förlagd till Götiunda väster om Arboga och här var
Det sedan någon bilorienterin gick. Ingen hade således n¨ågra gamla 'minnen att falla tillbaka på. Hela sträckningen, 10,9 mil med 7,7 mil
utslag, låg söder om E18 och här hade man verkligen dröm
vägar för bil-0. Första halvan var vägrättningsorientering så att
man blev alldeles konfys. Det började med några hundra meter
från starten och det tog ett bra tag innan man fick in i skallen att
Jo att det inte gick att fara fram som det har blivit brukligt på sista tiden.
Gjorde man det så var det ideliga backningar som blev följden. Vid
ett tillfälle hade man 7 angivelser kvar och lika många tavlor och på varje angivelse var deten vägrätning!
Efter vägrätningsdeien kom en vägvalsdel med gott om kartbyten, varefter tävlingen avslutades med ett par specialsträckor. Den-sista var tydligen tydligen svår för här föll prickarna tätt.
Första och sista sträckorna fick justeras under natten. På sträcka
ett fick de tävlande inte passera entavla och på sista sträckan var en
tavla nerriven under del av tävlingen. Denna justering kastade inte
om alltför mycket i restiltatet.
Som redan nämnts var det rutinen som avgjorde vilket kan utläsas ur resultaten i de olika klasserna. A-klassen vilans av Sten Haglund/Lars Edvall på suveräna 9,4 på den svåra banan. Sölve oc Sören Eklund var bara 0,8 prick efter medan Urban Häggbom/Anders Linge hade 16,9 prick på tredje plats. Segrarna I B-klassen var hela 46 pick -efter totalsegraren. Det var Nils-Betil Gustavssoa/Anders Ellnener som var lyckliga klassegrare. Andel kommit starkt

Bengt Svensk/Anders Källström, segrare i C-klassen var 79 prick
efter Hagluttd/Edwidl, tala om utslag och rutin!!
På korta banan var det åter Morgan Jansson/Stefan Anckarström
som kom först med utmärkta 16,9 prick.
En intressant iakttagelse i detta sammanhang är att det inte är oväsentligt vem som kör, Morgan är den enda A-föraren j gänget och man kan förlhoda att hans rutin hjälper kartläsaren i kinkiga situa¬tioner. När man kör vägrätningar t ex och kommer sent i startfältet
så kan föraren göra en hel del nytta genom att vara uppmärksam.
I övrigt kan nämnas att Wolfgang Adamsky körde fast i nerfarten
till en vägrätning och fick bryta. Karin Jansson hade en av sina
mindre lyckade dagar av diverse orsaker. Sören Eriksson fick spåra
hela tiden och kom trots det på en 7 e plats - otroligt.

Lagtävlingen vanns av Bromma MS överlägset före Haninge MK.

Till sist skulle jag vilja passa på tillfället att säga några ord om SM
i tävlingen i Molkolm. Jag tycker nämligen att en mycket viktig sak föll bort i referatet i förra numret. Först skall jag göra fullt klart att tävlingen var jätterolig att deltaga i med roliga vägar och bra funk
tionärer samt arrangemang. Men - vi får inte dölja det faktum att det var alldeles för lite bemannade kontroller. Detta uppmuntrade till fusk i form av en deltagare inte följde den tilltänkta sträcknin
i gen. I ett extremfall var det någon som först fyllde 'i alla angivelser på kartan och därefter körde igenom dessa punkter på ginaste sätt och fick på så sätt en hel minut snabbare tid än den medtävlare som förhoppningsvis körde större delen av sträckan på rätt sätt. Sådant borde inte kunna få förekomma på ett SM!!
Vidare var det ju oturligt med hjälppilningen på *gg sträckan. Hjälpffiningen stjälpte'stället för hjälpte såsom den var gjorde och det var lite tråkigt att det kanske avgjordevesultatlistaas utseende. Det var lite kritik men jag upprepar igen för att-ingen skall miss¬förstå - tävlingen var jätterolig;och bra för övrigt!

AINIS NOITIS

SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1983-06-11 SM Bil-O arr. Kils MK.


1983-06-11 SM Bil-O arr. Kils MK.

Vi får fortsätta åka C-klass der här året ut. Sen får vi kämpa för ett Anders ska upp från B till A.
Vi startar som nr. 70 denna gång med c:a 100 deltadare.
Vi vinner C-klassen på 53 prick, ligger på c:a 40 totalt.
Vinner gör Haraldsson/Ellbring på 4,4. Och vårt bästa Haningeåkare blev P-L Andersson/Håkan Whitlock på 19:e plats med 19,8 prick.

Jag saxar ur två tidningsreferetat:

16 år mellan SM-gulden!

I år var det bara Kils MK som var intresserade att arrangera SM I Bil-O.Därför blev det en ren final löedagen den 11 juni I det vägrika området 3 mil nor om Karlstad där start och var förlagt till Lindfors Folket Park.80-talet ekipage kom till start varav de flesta körde hela banan på sammanlagt 13 mil, uppdelad I två etappermed en timmas paus emellan.

Lars Ellbring från Norrahammars MK är svårslagen när det gäller långa perioder mellan svenska mästerskap.Det var nämligen Ellbring som tillsammans med sin skicklige förare Hans-Erik Haraldsson täävlande för SMK Dala på tidiga söndagsmorgonen kunde hyllas som årets svenska mästare I Bil-O, Och detta upprepar Lars Ellbring efeter de than tog sitt första och fram till I år enda SM. Men vist satt det hårt åt smålänningarna. Den allra sistaorienterings sträckan blev helt avgörande för hela tävlingen och där var Haraldsson/Ellbring I särklass. Sträckan blev också föremål för en protest då de flesta ekipagen råkat ut för kortslutning I samband med en hjälppilning vid sidan av ursprungliga spåret I närheten av en mosse som blivit vattensjuk.
Det konstaterades så småningom att allt var I sin ordning och Haraldsson/Ellbring hade alldrig tvekat I sitt vägval, vilket resulterade I ett svenskt mästerskap.
Banaan var för övrigt mycket tempostark och lättorienterad. Deltagarna tog inte många prickar och smålänningarns slutresultat blev minimala 4,4 prickar.
Första etappen inleddes med en sträcka på ett industriområde i närliggande Molkom och dit hade en hel del folk samlats för för att se den svenska elitens agerande.
Urban Häggbom/Anders Linge tog en ganska väntad ledning I uppehållet. De första 106 kontrollerna hade de larat med 1,8 prickar över idealtiden och följdes närmast av fjolårsmästarna Sten Haglund/Lars Edwall, Bromma MS på 2,2. Med tanke på fortsättningen blev tävlingen katastrofal för bl.a. Sölve och Sören Eklund ,som noterat fel kod på en passerkontroll och var borta ur stride nom medaljerna fast körtiden var fina ,8. Lars Thorgren/Åke Frosteman, Haninge körde av gasviren på sin Golf och tog 17 minuter på en sträcka.
På ett tidigt stadium kom de rutinerade O-ekipagen underfund med att passerkontrollerna till ringa del var bemannade och de schansade viltpå vissa håll. Ofta med gott resultat och intjänade tid. Häggbom/Linge ökade sin ledning ytterligare en bit in på andra etappen, men mellan TK 140 och 153 tappade favoriterna ett hjul och sinkades I circa 3 minuter. Dessutom blev de utan bromsar och fick I fortsättningen förlita sig till handbromsen. Ny ledare I tävlingen blev Haglund/Edwall som nu verkade gå mot sin tredje SM-titel Haralfsson/Ellbring Skuggade och Karlskogas outsiders Wolfgang Adamsky/Arne Johanssonn hade fått verkligen fart I sin gröana och vid det deet här laget ganska medfarna BMV. De “nollade” på alla utom ett avsnitt och låg väl till för bronset
innan den omdiskuterade sista började. Fram till sista sträckan hade också Tommy Hermundstad/Karin Jansson kört bra och Vallentunaparet låg s¨å långt 2:a på etappen med utomordentliga 1,2 prick.
Denna sista sträccka kom dock möblera om en del I resultaten och tiderna varierade kraftigt. Haraldsson/Ellbring var I särklass med sina 0,3 prick.
Bengt Wallin/Roland Warenius Bromma MS som hade en seedad plats I sikte med 7,1i uppehållet åkte på katastrofalla 59,2. Haglund/Edwall klarade SM-silver och jämnt körande Jan och Per Wilhemsson med 3,4 på båda etapperna blev årets bronsmedajörer. Rolf Owenmyr/Lrnnart Sandatetd Götene Var enda B-ekipage som som kunde slå sig in bland seedade till nästa SM.

Inger Axelsson


Bil-O SM avgordes på sista sträckan


Ju, äldre man är, desto skickligare brgman.
Så kan man säga om bilorienteranas kartläsare efter att bevittnat
årets SM-final i Bil-0 som avgjrodes i lördags med Kils MK som ar
rangör. För 1967 - för sexton år sedan tog Lars Ellbring, Norrahammars MK, sin första SM-titel. I lördagsdags var det dags för en ny
triumf och det andra SM-guldet.
Denna gången i par med Hans-Erik Haraldsson SMK Dala.
-hans-Erik och Lars har under de senaste åren kört ihop och tillhört favoritparen I SM-toppen.Tänk att det ämtligen klaffade ända in I mål, myste en glad Lars Ellbring vid målet. De senaste åren har vi snubblat på mållinjen, I någon av deltävlingarna. Så det känns verkligen skönt.
Lars tillhör utan tvekan en av Sveriges bästa kartläsare.För under hans många år I skogen hard et blivit många segrar.I MHF:s mästerskap har han fem eller sex titlar plus flera silver och bronsplatser I SM. Så den här triumfen satt fint och bevisar att man aldrig skallge sig. Något för den nya genarationen inom Bil-O.Ruti fäller oftast avgörandet och man blir inte ett toppekiipage på nådra år, utan kanske efter tio.
Men årets SM-medaljer avgjordes på sista sträckan av de femton som kördes. Bäst började Urban Häggbom/Anders Linge Västerås MS,Som gick till ledning I pausvila, efter åtta ettapper 1,8 privkar. Tvåa låg regerande mästarna Sten Haglund/Lars Edwall Bromma MS på 2,2 och ytterligare eb halv minut senare fanns Haraldsson/ellbring.
Efter dessa var det sedan tätt mellan ekipagen och flera hade segervittring. Och samtliga gick ut mycket hårt för att ha någon schans.
Häggbom/Linge fick problem även med bilen. Sten och Lasse tog över täten och såg ut att gå mot en triumph. När sista sträckan återstod ledde de med en hel minut och man trogge det var en kassaskåpssäker ledning. Men på sista sträckan, villade det till sig, för en del ekipage och prickarna rasade på dem. Haglund/Edewall plockade hela 2,6 prick medan Haraldsson/Ellbring fick till en fullträff och och noterade endast 0,3. Därmed hämtade Haraldsson/Ellbring in Brommaparets försprång och kunde gå förbi och ta en överlägsen seger.
Wolfgan Adamsky/Arne Johansso SMK Karlskoga hade kört upp sig från en sjätteplats I halvtid och låg på en tredje innan sista strräckan. Även de missade och ramlade nu ned till femte plats, efter att tagit hela 5,6 prickar. Knep tredjeplatsen och bronsmedaljen gjorde nu bröderna Jan och Per Willhemsson Mölndals MK, som klättrade upp från en femte plats I mellantid. Fjärdeplatsen knep Lars Stahre/Lars-Gunnar Palm Bromma MS, också en mycet fin uppåkning mot slutet av tävlingen. När ekipagen nått målet var det inte säkert att Haraldsson/Ellbring skulle få behålla SM-titeln. En protest lades in mot sista sträckan där arrangörerna tvingades banda upp en omväg kring ett “lerhål” och pila.
Många menade nu att det var där de gjorde boer sig och att det inte var riktigt regelrätt. Men enligt PM kunde detta finnas utmed banan och helt riktigt avslog prisdommaren protesten. Härligt att den inte gick igenom, sade Lars Ellbring efteråt.Jag trodde inte det heller. , men men det var I alla fall nervöst innan beskedet kom.

Morgan Björk

Flera tävlingar kommer

SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1983-06-03Kungsörs MK.

1983-06-03Kungsörs MK.

 

 

Dags igen för Anders att lotsa mig runt i skogarna. Denna gång väster om Kungsör. Nybörjar-O Men all träning behövs. Det blev en första plats i C-klass på 10,2 prick.Vann gjorde Erik Stenman/Mats Carlbom Kolsva MS A-klassare på 4,4 prick.

 

Ett referat ur Idrottsbladet:

 

Nybörjar-O blev SM-genrep!

 

Fredagens fjärde deltävling i Södermanlands/Västmanlands nybörjarserie i Bil-O visade sig bli ”genrep” inför kommande lördags SM-tävling.  Av 29 startande var 13 stycken A-eller B-kartläsare och den bana som SMK Kungsör bjöd på var väl värd den genrepskaraktär som här antyts.

Längden var tre mil och karaktären var mest OK och ett avgörande specialprov liksom kartskalor liknande det som har gällt för övriga deltävlingar. Skillnaden denna gång var att OK-sträckornagick på svårare vägar och och att tavlorna var lite mer utstuderat uttsatta vilket kan utläsas av det faktun att endasttvå ekipage körde pricklöst på första sträckan. På sträcka 2 var det endast två A ocjh B-ekipage som tog prick, Medan C-ekipage tog prick med ett undantag.

Sista och avgörande sträckan gick på ett gammalt välkänt område, Med ett ”myller” av vägar. Mellan toppekipagen skilde det så mycket som 15 sekunder men den stora skillnaden märktes tydligt då C-ekippagen körde. Dels var det många som missade en spets (svängde för tidigt) med åtföljande tillbakakörning, dels var osäckerheten mycket större.

Sista biten in mot mål-TK var ännu mer besvärlig. Här körde t.ex. Sthare/palm körde runt i cirklarbara för att man inte upptäckt att tavla 63 var samma tavla som ett tidigare nummer. En  liten ”bula” som skulle köras i.baklängesvarvalldeles före en bemannad kontroll visade vilka som var rutinerade.

Snabbast väg var att stanna alldeles före den bemannade passe´ren, veida på huvudet och läsa av skylten (obemannad), skriva upp bokstaven och köra in i den bemannade kontrollen.Denna manöver innebar t.ex. att Stenman/Carlbom passerade Svensk/Källström.

Övrigt att nootera var att många av Brommaekipagen var på väg till NM-tävlingen i Norge och tog denna tävling som en nyttig träning.

Adaamsky/Johansson hade problem med bilen som bör åtgärdas innan SM.Svensk/Källström tog hem ”nybörjar”-avdelningen överlägset och Golfen var åter i körbart skick efter den olycliga incidenten i Norrköping.

13-årige Roger Lindholm hänger med, tredje plats denna gång.Tillsist grattis till SMK Kungsör för en fin tävling, till Nils-Beril Gustavsson och Anders Ellner för totalsegern. Sista deltävlingen i serien går i Västterås den 26 augusti.

 

Ainis Noritis

 

Klass A-kartläsare 7 st.

1.   Erik stenman/Mats Carlbom Kolsva MS 4,4 prick.

2.   Bo Häällkvist /Ove Lindberg SMK Västerås 5,1 prick.

3.   Lars Stahre/Lars Göran Palm/ Bromma MS 5,6 prick

 

Klass B-kartläsare:9 st.

1.   Nils Bertil Gustavsson /Anders Ellner SMK Kungsör 3,0

2.   Yvonne Eriksson/Lars Erik Eriksson Säters MK 9,9.

3.   Åke Larsson/Bengt Erik Engvall SMK Nyköping 10,5.

 

Klass C-kartläsare 9 st.

1.   Bengt Svensk/Anders Källström Haninge MK 10,2

2.    Kurt Eriksson/Nils Göran Ljung Kolsva MS 17,0.

3.   Ola Johansson/ SMK Västerås 23,0

 


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1983-?-13 Östergyllens RC

 

1983-?-13 Östergyllens RC

 

Anders och jag var nu tända på att åka en stotävling. Men ack, vi missade en spärr, tog schansen att åka tillbaka och hämta den. Vi smög “sakta” tillbaka I en tvär böj mötte vi Göstaoch Roine som kom I full fart från rätt håll, vi frontade Golfen ville inte köra tävling längre. Men gösta/Roine kunde fortsätta.

 

Men läs gärna referatet:

 

O-vist Generalrep inför SM.

 

 

östergylens RC arrangerade-fredagen den trettonde den andra bil-o-t ävlingen "0-visst, som ingår i Mellansvenska .0-serien, Sträckningen var

lagd till trakterna:kring Åtvidaberg och Linköping och som vanligt höll klubbens bil-o mycket hög klass, enligt deltagarna. Långa banan bestod av sex mil orienterirmssträckor,

längden nio mil Korta banan var ca fyra mil lång o-sträck­ning, och totalt sex mil.

47 ekipage kom till start, en förhållandevis låg siffra, för denna tävling.

Framför allt var det tävlade från Stockholm Uppland och Västmanland som placerade sig bäst iresultathslan. Wolfgang

/Arders Johansson från SMK Karlskoga ledde tills ett tekniskt fel ändrade  vidare franditrt. Nu blev det inte oväntat rutinerade ekipaget Häggbom/Linge och Haglund/ Edvall som vann långa banan i nämnd ordning.

Endast 1,1 prick skiljde Sten Haglund/Lars Edwall från segrande konkurenterna. Därefter blev ett hopp på närmare fem prick till tredje ekipaget bröderna Eklund.

Denna tävling är g empralrepetion. inför den antågande SM-tävlingen som körs 11:e juni. Det är Kils MK som står som arrangör och där blir tro ligen Adatrisky/Johansson myvket farliga.

 

"                PIA LÖVKVIST

 

Långa banan klass A (23 st.)

1 Urban Hägg­bom/Anders Linge, Västetås MS, 25,9.

2.- Sten Haglund/Lars Edwall Bromma MS, 27,0

3. Sölve Eklund/Sören Eklund Rasbo MK, 31,8„

4 Bo Hällkvist/Ove Lindberg, SMK Västerås, 34,3

5.Lennart Ab­rahonsom/Sören Eriksson, Västerås MS, Almunge NK, 37,7

6. Sture Fredholm/Sten Johansson, SMK Torp, 38 1.

 

Klass B (9):

1. OveJacebson/Göran Lars­son, Mäl.ö MK, 72.1,

2. Dag Sonesson/Gunnar Ahlgren Djursholms JAK, 83,7,

3. Dan Oleion/Mate' /Meson, OfeMBOlens MK,

 

 


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1983-05-06 Västerås MS

1983-05-06 Västerås MS

 

 

Anders Källström och Jag börjar åka ihop på allvar, Anders skall upp från C till B såå fort som möjligt. Det är därför vi tar alla schanser till träning.

 

Jag låter tidningsreferatet berätta:

 

13-åring vann debutantklass!

 

Ifredags anordnade SMK Västerås sin deltävling i Söder,anlands

/Västmanlands  nybörjarserie i bil-o. Tävlingen var förlagd söder om Dingtuna och sträckan var måttliga 3,7 mil lång varav 3,2 mil var O-sträckor. Karaktären var ren nybörjar-O med till största delen OK-letning. Det fanns dock  en rejäl specialkarta och svårigheter av typen gamla kar­tor.

Generellt kan sägas att två sträckor beredde problem. Den andra 0- sträckans svårighet låg i många kartbyten, användning av gamla kartor samt handrita­de kartor.

utslag i verklig mening blev det på specialprovet på Askö gård. Kort (2 minuter) körtid och fle­ra bemannade kontroller, då blir det automatiskt prick hur man än anstränger sig.

 

Till startplatsen, Dingtuna bygdegård, anlände 25 deltagande
ekipage, från rena rallybilar.

Av dessa var fyra startande “överkvalificerade" då två var  A-kartläsare och två B-kartläsare. Som väntat vann A-läsarna totalt N-G Ljung/Ingvar Christiansson,

tvåa totalt var B-ekipaget N-B Gustavsson/Anders Elin«. - C-segraren Bengt Svensk/An­ders Källström var endast 0,9 prick efter de "överkvalificera­de". Mest sensationellt var den bedrift Roger Lindholm SMK Västerås stod för genom att ta hem debutantklassen överlägset han är endast 13 år! Detta var hans bästa resultat hittills det dyker upp ungdomar i 0-sporten!

-Första start gick 19.30 och klockan 22.30 var bygdegårdea tom. Nästa deltävling i serien går i Kungsör den tredje juni.

 

AINIS NORITIS

 

RESULTAT A-kartläsare 2 st.

1. Nils-Göran Ljung/Ingvar Christiansson, Kolsva MS, Saab 2,1.

B-kartläsare:

1. Nils-Bertil Gustavsson/Anders Ellner, SMK Kungsär, Saab, 2.5.

C-kartläsare 14 st.

1. Bengt Svensk/Anders Källström, Haninge MK, VW Golf, 3,4,

2. Kurt Westberg/Margare­ta Schäning, Bromma MS, Opal A, 4,1,

3. Petar Söderlund/Håkan Persson, Våste­ras MS, Saab, 4,1,

4. Roland Pettersson/-Bengt Pettersson, SMK Kungsdr, volvo, Debutanter 16

1. Jan Lindhc4m/Roger Lindholm. SMK Väster/ffi, Saitb, 5,4,

2. Lars Norin/Ylva önnestam, Bromma MS, Fondt. 104.

 


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 Årets resultat i Bil-O SM

Årets resultat i Bil-O SM

 

1982:        1.Rasbo MK/Almunge MK, 2.Jämtlands MK, 3.Mölndals MK

 

1.Sten Haglund / Bromma MS

2.Björn Lövgren / Skene MS

3.Hans-Eric Haraldsson / SMK Dala

 

1.Lars Edvall / Bromma MS

2.Roger Pehrson / Skene MS

3.Lars Ellbring / Norrahammars MK

 


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1982- 10-08 SMK Nyköping

 

Nedan scannar jag ett reportage ur Idtrottsbladet.

 

Mörker för favoriter

SMK Nyköping, som är en pålit­lig arrangör när det gäller bil-0, svarade den 8 okt för en deltävling ingående i Mellan-Svenska 0-serien och gällde dessutom DM för Sö­dermanland/Västmanland och Upplands BF. Banläggarna hade lagt en bana från Bettna skola som mätte 8,4 mil totalt för långa banan. Man hade 5,7 mil som fördelats på åtta 0-sträckor där mål TK hette 129. Totalt hade 55 ekipage anmält sig för start, varav 43 åkte långa banan. Som vanligt var det många kartskalor att hålla reda på, allt från 1:50 000 till 1:1,000 där skis­serna var mycket noggrant ritade.

Svårigheterna började redan på första skissen, så det gällde att vara på alerten. De som lyckades bäst här var Per-Lennart Andersson/ Håkan Whitlock Haninge MK som tog ledningen före Jan Lindholm/ Kjell Lindberg SMK Västerås fa­voriterna Sölve o. Sören Eklund, Rasbo MK och Lars Stahre/Lars­Gunnar Palm Bromma MS. An­dersson/Whitlock missade lite på andra skissen och vips var de efter &Sölve o. Sören men fortfarande tvåa före Sture Fredholm/Sten Johansson Stahre/Pahn och Adamsky Johansson.

Tredje sträckan tog Lats Westin/Christer Grunder, men till toppen
räckte det inte. Sträcka fyra var jämn och på 5:an var det bara nollor. Inte heller de tre återstående sträckorna delade på toppskiktet
utan Sturee Fredholm/Sten Johansson kunde efter en fin avslutnining gå
till topp före Stahre/Palm och Sölve  o. Sören som drabbades av belysningsproblem.

1 tävlingen på korta banan gick totalsegern till Hans Granath/Chris­ter Nälemark, SMK Karlskoga knappa minuten före Tommy. Ny­man/Michael Brobeck, Vallentuna MK.

 

A-kartläsare (23 st):

1) Sture Fredholm/Sten Johansson, SMK Tierp, VW 1302 S, 14,2,

2) Lars Stahre/Lars-Göran Palm, Bromma MS, Saab V4, 19,2,

3) Sölve och Sören Eklund, Rasbo MK, d:o, 20,0,

4) Lars Westin/Christer Grun­der, Bromma MS, Vaz 1500 S, 22,2,

5) Wolfgang Adamsky/Arne Johansson, SMK Karlskoga, BMW 2002, 22,9,

6) Lars Thorgren/Ake Frosteman, Haninge MK, VW Golf GTI, 26,8,

7) Göte Larsson/Matti Wigren, Fagersta MK, Saab V4, 27,1,

8) Boo Hällqvist/Ove Lind­berg. SMK Västerås, Volvo Amazon 28,2,

9) Jan Lindholm/Kjell Lind­berg, d:o, Saab V4, 28,3,

10) Per-Lennart Andersson/Håkan Whit­lock, Hanhage MK, VW Golf GTI, 29.2, I1) •Ingvar Eklund/Anders Karlsson, Almunge MK, Opel Olympia, 29,7,

12 Leif Möller/Bo Bergman, Haninge MK, VW Golf GTI, 31.2.


RSS 2.0