SVENSKENS Bil-O Minnen 1985-11-02 Reservenrundan,

1985-11-02 Reservenrundan, arr. Almunge MK/ Rasbo MK

Då försöker vi igen, Anders och jag med Reservenrundan. En godkänd placering plats 15 på 74,3 prick.Lars Thorgren/Åke Frosteman på plats 4 av Haningegänget med 42,7 prick. Totalt vann Tommy Hermunstad/ Karin Jansson Vallentuna MK på 36,8 prick.

Fler uppgifter saknas, bara en resultatlista.

SVENSKENS Bil-O Minnen 1985-?-? MHF Bävernatta

1985-?-? MHF Bävernatta Arr. Ulleruds MH

En MHF-tävling där det bara finns ett tidningsklipp, Anders och jag åkte naturligtvis, men hur vi placerade oss, har jag ingen aning om. Men att det var utanför 5:e se ju på reportaget.

Men ett referat får ni här:

Lennart Abrahamsson och Sören Eriksson försvarade MSM-titeln i Bävernatta.
Lennart Abrahamsson/Sören Eriksson från Heby/Tobo lyckades med bedriften att i hård konkurrens försvara sin MSM-titel i MHF bilorientering. Årets MSM kördes i Värmland i form av Bävernat¬ta, en ny
tävling med Ulleruds MHF-avdelning som arrangör.

Banchefen Jan Österberg hade jobbat mycket ambitiöst och fått ihop en bana som var hela 17 mil lång fördelad på tre etapper. Första etappen som kördes i ett varv söder ut från starten i Deje vållade inte eliten några större bekymmer. För eliten fanns på plats. Ett stiginhopp alldeles i slu-tet på första sträckan kostade en och annan prick, annars var det bara Gösta och Roine Johans¬son av eliten som kostade på sig prick. Man åkte helt enkelt förbi en PK utan att notera den med 10 prick som följd.

ANDRA ETAPPEN
fina smala skogstigar där det gällde att hänga med för såväl kartläsaren som föraren. Nu var det Sölve och Sören Eklunds tur att missa PK. Sören slarvade lite vid inprickningen av en angivel¬se och missade en liten slinga med tillhörande PK. Andra etappmålet och för övrigt också slutmålet var förlagt till Bäver¬land i Älvsbacka, därav tävling¬ens namn.
Ställningen så långt var den att AbrahamssonlEriksson hade 5 pr, Wolfgang Adamsky/Arne Jo¬hansson 10, och Dan Liljen¬dallHenrik Kref ting 11.
Yvonne och Lars Erik Eriksson från Säter och i C-klassen blev det far och son Åke och Mikael Andersson från Svartå som vann.
Tyvärr var startfältet inte stort, ba¬ra ca 20 ekipage. Men man kan hoppas att Värmland med sina fi¬na bil-0 marker är på väg tillbaka, Bävernatta hade förtjänat ett större startfält.

Folke Ringberg
Klass A:
1.Lennart Abrahamsson/Sören Eriksson Heby 5 prick.
2. Wolfgang Adam¬sky/Arne Johansson Karlskoga 10.
3. Dan Liljendahl/ Henrik Krefting Mölndal 11.
4. Sölve Eklund/Sören Eklund Alunda 16.
5 Gästa Johansson/Roine Johansson Upp¬sala 17.

Klass H:
Yvonne Eriksson/Lars Erik Eriksson Säter 33.
2 Kjell Carlsson/Jan Olof Karlsson Glanshammar 78.

Klass C:
1. Åke Andersson/Mikael Anders¬son Svartå 49 prick.
2.Kenth Anders¬son/Kjell Andersson Götene 53.
3- Anna Le¬na Backman/Dan Samuelsson Karlstad 103. 4. Kjell Åke Fors/Torbjörn Fors Deje 134



SVENSKENS Bil-O Minnen 1985.10-26 RM i Bil-O Arr. Söderhamns MHF

1985.10-26 RM i Bil-O Arr. Söderhamns MHF

Nu börjar det vli tungt. Anders och jag åker till Söderhamn tända på att få åka, Tävlingen börjar tveksamt, vi gör det värre än det är. Till allt elände börjar det lukta bränd koppling, det blir värre försöker växla på varvet. Tiden bara rinner iväg, till sllut måste vi bryta. Måste ju hem också, skall hämta G. i Gangnes, kopplingen slutar dra vid Surahammar. Bärgning till V-åås. Hyra bil mitt i natten åka hem. Snacka med WAG-återförsäljaren i V-ås måste kolla upp toleranser i koppluíngshus o.s.v. Hämtar Golfen på fredagen för ny tävling.
Skulle varit kul att få åkt hela tävling med hel bil!
Se i resultatlistan vad många prick/minuter över idaltiden de som kom i mål tog.

-referat:

-Endast åtta bilar
lyckades ta sig i mål!


Av tävlingens snart 30-åriga histo¬ria. Av 30-talet startande bilar var det en¬dast 8 (åtta som lyckades klara sig i mål inom respittiden som ändå var så lång som 5 timmar.
Segern i tävlingen kom att gå till en verklig veteran, det blev näm¬ligen Lars Ellbring från Norrahammar som tillsammans med föraren Hans Erik Haraidsson från Ljungby tog sin 7:e RM-seger genom åren. Den första kom redan 1966 så nog är kartlä¬sare ett seglivat släkte,

OTROLIGA OMRÅDEN
Tävlingen kördes den 26 okt med start och mål i Söderhamn. Frågan är om det någon annan stans i Sverige finns sådana vägrika områden som just mellan Söder¬hamn och Bollnäs. Fina tallhedar där det i stort sett går att åka var¬sam helst mellan träden. Denna vägrikedom i kombination med banläggarnas, Bosse Haraids¬son och Ture Norlings ambition att få till utslagsgivande ban¬sträckningar skördade sina offer form av vilsna ekipage.
Det var en de absolut svåraste )ch jobbigaste tävlingar jag åkt, vr Lasse Ellbrings kommentar .efteråt. Ingen vilopaus någons¬Ins utan bara nya problem. Att räkna på tider som man normalt gör i MHF-tävlingarna var inget t tänka på, det förstod vi redan ter första TK: n.
Men om det blev svårt och mycket prickar, segrarna hade 358 prick, så blev det mycket jämt i täten. Tävlingens tvåa, det kommande toppekipaget Sven Ingvar Arnesson/Yngve Ernstsson från Knislinge i Skåne, var nämligen bara 6 prickar efter. Inte mycket efter 12 timmars körning och ca 350 kontroller.

BRA ARRANGEMANG
MHF i Hälsingland stod som ar¬rangör och det gjorde man med den äran. Det var nästan första gången man körde bil-O här en allt flöt perfekt och man kan sä¬kert räkna med att det blir fler täv¬lingar i detta bil-O vänliga områ-de
- Vi har mer att ta till säger ban¬läggaren Ture Norling, vi åkte själva vilse ett par gånger i dags¬ljus när vi rekade, de ställena tog vi inte med den här gången men det kommer nästa gång.

FOLKE RINGBERG

Resultat:
1. Hans Erik Haraldsson/Lars Ellbring. Ljungby. 358 prick.
2. Sven Ingvar ArnessonlYngve Ernstsson. Knislinge 364.
3. Sölve Eklund/Sören Eklund. Alunda. 409,
4. Gösta Johansson/Roine Johansson, Uppsala, 426,
5. Bo Grandin/Per Grandin. Uppsala, 512,
6. Roland Friberg/Anders Grandyn, Uppsala. 712.
7. Karl Ivan Åker¬man/Conny Lindahl, Figeholm. 1800,
8. Hans Ch Eriksson/Göran Jansson. Uppsa¬la, 1900.

SVENSKENS Bil-O Minnen 1985-10-05 Brommapokalen NM

1985-10-05 Brommapokalen NM arr. Bromma MS

Anders och jag kom på 18:e plats i Brommapokalen och på NM 35:e plats med 61,2 prick.
Vann tävlingen gjorde Urban Häggbom/Anders LInge VästeråsMF på 12,3 prick. Bästa utländska par var finnländarna Eero Weiste/Antti Kivima på 4:e plats. NM-titeln gick till Danska paret Söndergard vann titeln.

Här två tidningsreferat:

Precis som för två år sedan höll man till i Strännäs med större gelen av 14-milabanan förlagd till Häradsfältet plus en avstickare till Kjulaåsen strax före Eskilstuna plus att man började med en kort snurr inne på A-betong i Strängnäs utkanter. Först att nå TK 15 var västsvenskarna Dan Liljedahl/Roger Pehrsson med den starka Rasbo-duon Hans Erisson/Sören Eklund närmast. När de sistnämnda sedan var ett av få par att åka prickfritttill TK 30 tog de över ledningen med Häggbom/Linge nu delad tvåa tillsammans med Sture Fredholm/Sten Johansso Tierp. Vid TK 39 var Häggbom/Linge först,
Fredhohn/Johansson tvåa och Eriksson/Ekund trea och eftersom alla åkte prick¬fritt fram till TK55 blev det inga omkastningar förrän vid TK84. Häggbom/Linge hade stora besvär att hitta en OK-tavla, som inte stod där de ville ha den. Överlägset snabbast au hittat den blev Hässlehohns-paret Arnes¬son/ Erntsson. Eftersom det var ganska tätt i täten gick de upp från åttonde till första plats i ett svep. Eriks¬son/Eklund var åter tvåa me¬dan Häggbom/ Linge delade tredje plats med finnarna We¬istelK ivimaa. Denna femte 0-st räcka blev för övrigt kvällens mest utslagsgivande.
Nästa sträcka till TK99 vanns klart av Häggborn/Linge och de tog nu en ledning, som de sedan aldrig släppte, eftersom de vann även resterande O¬sträckor, Ändå hade de bara tre minuters segermarginal vid målgång.
Weisie/Kivimaa höll likaledes fjärdeplatsen totalt till mål, medan Eriksson/Eklund efter att ha kämpat sig förbi Arnes¬soniErntsson vid TKI41, tap¬pade andraplatsen på sista sträckan,
där en OK-tavla tril¬lat omkull. Sedan Sören Ek¬lund efter en stunds letande hittat den i gräset, var han sportslig nog att resa upp skyl¬ten, vilket medförde att speci¬ellt utlänningarna slapp irra omkring och säkert förlorade Hans/Sören åtminstone NM¬silvret om inte rent av guldet på denna gest. Några få ekipage åkte nu sista sträckan prick¬fritt, däribland Fredholm/Jo¬hansson, men de var i tätgän¬get ensamma om att missa en OK-tavla och få tio minuters tillägg, varför de istället för att bli fyra totalt föll till tolfte plats.
Länge hade dock det finska paret Weiste/Kivimaa också

Tio prick för en missad tavla. Det rörde sig dock om en felskrivning, ett O hade fått formen av en åtta Och det godkände inte tävlingsledningen. Finnarna lade då in en skriftlig protest och hos dommarna fann de nåd, så i stället för att bli fyra i klassen och åtta totalt. Vann de klassen och hela NMföre danskarna Söndergard.

CLAES UDDGREN

A-kartläsare 24 st.
1. Urban Häggbom/Anders Linge Västerås MS Saab V4, 12,3
2. Sven Arnesson/Yngve Erntsson Hässleholms MK Opel Ascona 15,3
3. Hans Eriksson/Sören Eklund Rasbo MK Toyota Corolla 15,6
4. Dan Liljedahl/Roger Pehrsson Mölndahls MK/Skene MS Saab V4 22,4
5. Lennart FribergtPer Grandin, Almun¬ge MK, Ford Escort, 30,2.
6. Jörgen och Bo Karlsson, Östergyllens RC. Saab 99, 30,2,
7. Sture Fredholm/Sten Jo¬hansson. SMK Tierp/Rasbo MK, VW 1303 S, 31.7,
8. Lennart Abrahams¬son/Sören Eriksson. Atmunge MK. Re¬nault. 32.7,
9. Gunnar Blackne/Carl Grevesmuhl, Almunge MK/Västerås MS, Saab V4. 34,1,
10. Bengt Johans¬son/Henrik Kredting. Mölndals MK. do. 35,4.
11. Tommy Hermundstad/Karin Jansson: Vallentuna MK. Subaru Tron¬dy 4WD. 36.3,
12. Per-Lennart Anders¬son/Håkan Wnitlock. Haninge MK. Opel Kadett. 38.4.
13. Jan Lind¬holm/Klett Lindberg SMK Västerås. do. 40.7.
14. Stefan och Jan Sund. Al¬munge MK. VW Gott. 44,4.

Utländska klassen (31 st):
1. Eero We¬iste/Antu Kivimaa. Finland, Dalhatsu Charade. 19,9.
2. Mads och Jan Sön¬dergaud, Danmark. Toyota Corotta, 23.8,
3. Pekka Artukka/tsmo tngman. Finland. Peugeot 304. 25,4,
4. Risto Er¬onen/Kari Lehtinen. do, Renault R12. 26,2,
5. Pekka Kaipainen/TapioJoukhr. do, Daihatsu Charade, 30,4.

B-kartläsare (10 st):
1. Christina och Folke Ringberg, Nybro PC. VW Golt. 36,4.
2. Karl-Erik Berg/Tage Petters¬son, Östergylfens RC. BMW 2002. 54,7.
3. Tomas Kullman/Mikael Schmidt, Täby MK, Saab V4, 67,2,
4. Lennart Magnusson/P-G Axelson, Kul¬ings MS, do. 68,8,
5. Tommy Ny¬man/Mikael Brobeck. Vallentuna MK. VW Golf. 89,5.

C-kartläsare (3 st):
1. Dan och Ola Carlsson. Kotsva MS. Saab V4, 48,2,
2. Nils-Göran Ljung/Pas-Axel Gustavs¬son, do. Volvo 343, 705.

MSO-banan utom NM {15 st):
1. Erik Stenman/Mats Carlborn. Kolsva MS, VW Golf 23,3.
2. Gösta och Roine Jo¬hansson. Rasbo MK, Toyota Corolla, 25,6,
3. Torbjörn Johnsson/Roland Pet¬tersson, SMK Nyköping, Opel Ascona. 37.4,
4. Solva Eklund/Berns Karlsson, Rasbo MK, Saab V4, 45,5.
5. Stig We¬lander/Dag Sonesson. Djursholms MK, Ford Cortina, 56,3.

C-kartläsare, korta banan (9 st);
1. Per Wolde/Göran Källström, Haninge MK, VW Golf, 7,1,
2. Gunilla och Anne-Marie Eriksson. Almunge MK, Re¬nault, 7.7,
3. nry Nordström/Per Flo¬rin, Nacka MS, Volvo 242, 13,9.

D-kartläsare (3 st):
1. Lars Metle¬rud/Eljörn Linden. Fiat, 43,6.

Nordiska Mästerskapet, slutstäli¬ning:
1. Eero Weiste/Antti Kivimaa, Finland, 85 poäng,
2. Mads och Jan Söndellgaard, Danmark, 84,
3. Hans Eriksson/Sören Eklund, Rasbo MK. 83,
4. Pekka Kaipainen/Tapio Joukhi, Finland 882,
5. Urban Häggborn/An¬dess Unge, Västerås MS, 82,
6. Sven• inge Arnesson/Yngve Erntsson, Häss¬leholms MK. 81.



NM i Bilorientering
Västeråspar i topp
Men titeln dansk!

NM-titeln gick till Dan¬mark men det var ett eki¬page från Västerås, Urban Häggbom/Anders Linge, som vann den stora bilorienteringen i Strängnäs på lördagen.
De har vunnit SM två gånger, 1980 och -81, men de har inte lyckats i NM. En tredje plats blev det dock i år.
Det var Bromma Motor¬klubb som var arrangör och man passade samtidigt på att köra Brommapokalen, för 33:e gången. Hundratalet ekipage, därav ca 30-talet från Norge, Danmark och Finland, hade kommit.
Vi valde Strängnäs för att det är neutrala marker, sa Lasse Edvall som blivit "stor grabb" i sporten.
Förr var det en hel del sörmlänningar som tävlade i biorientering. Nu är det bara någon enstaka. Men i andra distrikt, t ex Stock¬holm och Uppland, har man en livlig verksamhet. Och 1 Västerås finns som sagt en säker duo, båda jobbar f ö på ASEA.
Segrarna Urban Häggbom och Anders Lnge som kom*mer från Skåne) har tävlat i många år, Häggbom bör¬jade 1969. Man har en SAAB V4 från 1970. Den köpte man för några tusenlappar och gjorde en del ändringar på bl a förstärkte man fjädring¬arna. Nästan alla hade bilar som var tio år eller äldre.
— Vi chansar kanske mer än många andra. Kommer vi till ett vägskäl väljer vi ett av dessa. Har vi kört fel ser vi det nästan direkt och bac¬kar. Det hände också några gånger på kvällens bana, be¬rättade den nu 41-årige Ur¬ban Häggbom.
Det fanns tre banor varav en ingick i NM. Den mätte tolv mil och betraktades som ganska lätt. Det berodde på att man var tvungen ta hän¬syn till utlänningarna. De fick förresten åka en prov¬bana på några mil i Åker mitt på dagen.
Tävlingen inleddes med att man körde en sträcka inne på A-Betongs industri¬område. En två kilometer lång bana, med 15 kontrol¬ler, skulle klaras på 3 minu¬ter. Den snabbaste åkte på 4,10. Snittfarten var 40 km/ tim. Totalt fanns 175 kontrol¬ler.
Bromma MK hade lagt ned ett enormt arbete, totalt ca 3 000 arbetstimmar, på detta NM som fick högt be¬tyg av deltagarna. Och inte minst av mästarna från danmark, Mats och Jan Söndergard som snuvadesvenska favoritparet Hans ChEriksson/SörenEklund, Rasboparet på guldet.

Eje


RSS 2.0