SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1986-11-29 Brommapokalen


1986-11-29 Brommapokalen

Anders och jag stormar in på en tionde plats i klass A, 11 totalt, dåvi hoppat över en tavla blev det 49,2 prick. Att hoppa över en OK eller PK kan ibland vara taktiskt, för att tjäna tid.
P-L Andersson/Håkan Whitlock slog oss i klubben, en sjunde plats på 33,2 prick. Vann hela kalaset gjorde Tommy Hermunstad/KarinJansson, Vallentuna MK 17.,9 prick

Anders bror Göran läste åt Per Wolde i B-klassen och vann där B-klassen på 48,8 prick. Sonen min Rolf som läste åt Henry Nordström kom tvåa i C-klass på 131,1 prick.


Håkan Whitlock skriver I Klubbnytt:10-86

Brommapokalen

Årets KM-tävlande är nu slut. För egen del kan jag säga att året inte bärjade så bra. Det var ju vissa problem i början som stoppade vår framfart, men det var då det, Det började ordna till sig från fjärde tävlingen och sedan har det gått spikrakt uppåt, Tyvärr nådde vi inte ända fram , så vi får verkligen gratulera Lars och Åke till förstaplatsen.
Den sista tävlingen för året var Brommapokalen. Vi var tvungna att ta 15 poäng om vi skulle nå en andraplats.
PL tycker att det går för fort.
Första sträckan gick på en betongindustri i närheten av Jakobsberg. Där hängde gasen upp sig. Hade det varit rakt hade vi vunnit sträckan, men nu hade arrangören krånglat till det med mycket snurrande och då gick det inte att hålla fullt, utan vi fick faktiskt bromsa oss igenom det hela På
nästa sträcka fanns problemet kvar, Nu var det lite rakare på vissa delar men då fanns det andra tävlande i vägen och vi kunde ju inte köra igenom dom.
Transporten till nästa sträcka gick bra, och då vi skulle starta ut på nästa sträcka tog PL av sig skorna för att kunna komma åt att lyfta upp pedalen vid behov. Det var en OK-sträcka där vi liksom alla andra hade svårt att hitta tavlorna som var väl gömda. Vi hade dock farten uppe så vi tog bara 0,3 prickar. Det berodde nog på att åksjukan började komma krypande. Det stör alltid något så kartläsningen gick lite på trekvart.
Nästa sträcka var också en OK-sträcka och nu hade PL fått in snitsen riktigt med att lyfta upp gasen, för nu tog vi drygt 3 prick. Jag tror nog inte att åksjukan hade något med det hela att göra, men över hade den inte gått. Det var lite småmissar här och var det var på de rätta ställena, det vill säga-vi upptäckte det snabbt.
Håkan tycker att det går för fort
Som avslutning körde vi inne på Rosersberg, på deras övningsområde. Inte nog med att det snurrades friskt, det snurrade inte friskt i mitt huvud. Jag hade väldigt svårt att hålla reda på höger och vänster. Det var nästan bara rakt fram, som jag lyckades med. Till slut var dock eländet över och vi kunde transportera oss till Jakobsberg igen.
Vi hade samlat på oss 33,2 prick totalt som räckte till en sjundeplats. Vi tog 15 poäng i KM vilket räckte för att sammanlagt passera både Möller/Bergman och Bengt/Anders i KM-tabellen. Vi har samma slutsumma som Bengt och Anders men eftersom vi har 3 15-poängare mot deras 2, så kommer vi före.
Det är roligt när sista tävlingen är avgörande, det är så det ska vara. Jag hoppas dock att vi nästa år kan vara med lite mer från början.

Håkan W

KM-ställning: Stora KM 1986
Namn 1 2 3 4 5 6 7 8 Tot
Förare
1 Lars Thorgren 15 13 15 11 15 13 13 71
2 P -L Andersson 1 1 9 13 15 15 15 67
3 Bengt Svensk 13 15 9 15 8 13 11 9 67
4 Leif Möller 11 11 13 11 9 55
5 'Per Wolde 1 9 13 - - 8 11 42
6 Peter Eklund 11 7 - 9 11 38
7 Ove Ljungström 1 6 7 7 - 1 22
8 Christer Holmqvist 9 8 16
9 Håkan Backlund 8 8 16
10 Stephen Undin 1 8 9
11 Lena Källström 8 8
12 Hans Engström 7 1 8
12 K-G Winborg 7 1 8
14 Nils Laugesen 5 5


Namn 1 2 3 4 5 6 7 8 Tot
Kartläsare
1 Åke Frosteman 15 13 15 11 15 13 13 71
2 Håkan Withlock 1 1 9 13 15 15 15 67
3Anders Källström 13 15 9 15 13 11 9 67
4 Bo Bergman - 11 11 13 11 9 55
5 Göran Källström 1 9 13 8 8 8 11 49
6 Per Andersson 11 7 - - 9 11 7 1 46
7 Kenneth Lannermo 1 6 - 7 7 1 - 22
8 Stephen Undin 9 - 8 - - - - - 17
9 Per Backlund 8 8 - - - - - - 16
10 Christer Holmqvist - - - - 1 8 9
11 Anders Löf 7 1 8
12 Tomas Henriksson 5 5


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1986-11-15 MHF

1986-11-15 MHF RM ”Duckhamsrundan” arr. MHF Stockholm.

Anders och jag startar som nr. 42, tar oss igenom banan med 9 tavelmiss och 91 tidsprick , alltså 184. Det blir en 4:e plats i B-klass. Det skulle göra en elfte plats totalt. Anders fixar väl a-licensen till nästa år.. Totalt vinner Sölve och Sören Eklund med 4 tavelmiss och 27 tidsprick, grattis,

\
Fjärde RM-titeln för bröderna Eklund

BIL-0 - Bröderna Sölve vii vid kartbordet tog förra helgen hem MHF:s mästerskap för fjärde gånen, Inofficiellt har de faktiskt vunnit en femte gång, 1970, men då tillhörde de inte MHF och fick inte räkna sig som segrare trots att de redan då var bäst.

Årets RM arrangerades av MHF Stockholm, som hade förlagt "Duckhamsrundan" till Jakobs¬berg i huvudstadens västra föror¬ter. Där samlades 55 ekipage för att ge sig ut på en cirka 17 mil lång bana med 9 mil 0-sträckor. Man inledde i Barkarby med en slinga vid en stenkross och fort¬satte sedan direkt till det nedlag¬da Barkarby-flygfältet och drog sig sedan upp till Kungsängen och I13 övningsområde. Här saknas det inte vägval, så pric karna duggade tätt. Trots att man körde flera sträckor här, gjorde banan ändå en avstickare upp till ett grustag i Bålsta och en extra sväng till HåboZibble. Efter ytter¬ligare ett par vändor runt öv-ningsfältet tog man Barkarby en gång till och som lök på laxen ha¬de man förvandlat en PK till en hemlig TK, vilket gav de snab¬baste omkring en minuts för tidig ankomst.
Den största och avgörande skill¬naden mellan MHF:s och SBF:s bilorienteringar är att man håller sig till en snittfart av 30 km/tim på 0-sträckorna samt att kontroller¬na inte är numrerade. Det finns alltså ingen möllighet att kolla om man missat någon skylt, vilket ställer stora krav på exakt orientering. ingen klarade detta, men förvånansvärt nog var det tre eki¬page, som hittade alla tavlor inne på Barkarbys område. Dessa var trion Sture Fredholm/Sten Johansson, Roland Friberg/Anders Grandin, Bo Grandin/Per Gran¬din som alla fick tre minutprickar. Även Rolf Gustavsson/Lars Nord tog sig runt med alla tavlor i be¬håll, men snurrade lite för länge för att blanda sig med i toppstriden,

TIO MINUTERS STRAFF
Bröderna Eklund missade en tavla, vilket kostade dem tio minuters staff, i övrigt hade de samma åktid som den ovan¬nämnda trion och lade sig därför på fjärde plats totalt.
Under första rundan på Kungs¬ängen var det endast Reine Pet-tersson/Ingemar Lagerstrand som hittade alla tavlor 1 gengäld tog de 32 minutprickar, 'varför de ändå inte avancerade så många platser. Eklund/Eklund missade en skylt men hade bara åtta mi¬nutprickar. Det gjorde att de avancerade upp till andra plats tätt efter Fredholm/Johansson. Däremot gjorde Friberg/Grandin en djupdykning efter att ha missat hela fem tavlor.
I Bålsta var det tydligen lite lätta¬re, för här var det många som hit¬tade alla tavlor. Snabbast att göra så var Sölve/Sören som använde 10 minuter mer än idealtiden, medan Fredholm/Johansson be¬hövde 17, varför paren bytte plats i toppen. Härefter följdes de åt resten av kvällen och återvände till Jakobsberg strax efter midnatt med bröderna Eklund fem minu¬ter före Fredholm/Johansson.

VANN MED SNABBHET
Sören och Sölve vann mycket tack vare sin snabbhet. De miss¬ade totalt fyra tavlor, men över¬skred bara idealtiden med 27 mi¬nuter medan Fredholm/Johans¬son använde 52 minuter för lång åktid. De missade dock bara två tavlor.
Bäst på att hitta kontrolltavlor var utan tvekan nattens treor Sven-Ingvar Arnesson/Yngve Ernstsson, som hittade alla skyltar utom en. De hade dock hela 93 minutprickar på körningen. Bo och Per Grandin var näst snab¬bast på körningen med endast 43 minuters prick, men med sju tavelmissar föll de till fjärde plats i sammandraget.
På korta banan triumferade två Rimbo-ekipage. Kenneth Karls¬son/Roine Andersson missade liksom Anette Karlsson/Daniel Andersson fyra tavlor. Ken¬neth/Roine åkte dock betydligt fortare och hade 20 minuter till¬godo på de andra vid målgång. Längs deras bana var det för övrigt bara 5 mil 0-sträckor.

CLAES UDDGREN

RESULTAT
Klass A (25 st):
1 &Sive och Sören Eklund.Knutby. 67.
2 Sture Fredholm/Sten Johansson, Tierp, 72,
3 Sven-Ingvar son/Yngve Ernstsson, Knislinge, 103 och Per Grandin, Uppsala, 113,
5. P Ulf Andersson. Älmhult, 121,
6. Häggbom/Anders Linge, Västerås,
7. Roland Friberg/Anders Grandin, Up 133,
8. Lars Thorgren/Karin Janssoi rentuna, 135.
9, Reine Pettersson/Ingvar Lagerstrand, Habo, 144,
10. Hans Ch son/Göran Jansson, Uppsala, 157.

Klass B8 (15 st):
1. Åke och Mikael Ar son, Svartå, 159,
2. Ingemar och Mi Holmgren, Uppsala, 162,
3. Stefan oc Sund, d:o, 171,
4, Bengt Svensk/A Källström, Eskilstuna, 174,
5. Lars Nol va Önnestam, Sollentuna, 178.

Klass C (2 st):
1. Dan och Dta Carl Koisva, 191.

Korta banan (13 st):
1 Kenneth son/Roi ne Andersson, Rimbo, 56,
2. A Karlsson/Daniel Andersson,
d:o, i Bengt-Olov Nordin/Kenny Sund, Uno 79, 4.
4. Axel Olofsson/Krister Karlsson, Gunnar Kindlundh/Claes Nideborn, C 99.



SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1985-?-? Nacka MS

1985-?-? Nacka MS

Min gamla klubb där jag fick första licensen 1959. Arrangerade efter 20 år en bilorientering. Varför var jag inte med? Janne Malmqvist och jag Hade ju på 60-talet rekogniserat hela Värmdön på vägar och tänkbara OK-platser. Och erter att ha läst idrottsbladets referat om jungfrueliga områden. Sådana finns inte i mitt medvetande. Området Gustavsberg-Kolström, hittar som handen i fickan.
Den erfarenheten kanske kunnat varit till nytta även efter 20 år.

Men vi läser ur Idrottsbladet:

Comeback för Nacka MS

Bil.O Det var många år sedan-ungefär 20 som man förknippade Nacka MS Med bilsport.
Klubben hade då en dåtidens stjärnförare Gunnar Blomqvist inom sina led. Sedan dess har det mest handlat om mc-sport och inte förrän för några år sedan börjasde klubbnamnet dyka upp i resultatlistorna och då i bil-O i fjol var klubben dessutom medarrangör till Haninge MK i en av dess många nybörjartävlingar.

I år har gänget i Nacka tagit steget fullt ut och arrangerat en helt egen bil-O ute på Värmdölandet.
Den cirka 8 mil långa banan gick under
namnet "Nackatrofen och ingick dessutom i bade Sthlms B- och .C-förarserier.
Man fick 12 startande till långa banan och 16 till den något kortare.
Långa banan hade 6 O-¬sträckor. där märkligt nog ingen åkte prickfritt någonstans, vilket säkert berodde på att det var jungfrulig mark, som förmodligen ingen åkt på tidigare.
Tävlingens enda A-ekipage. bröderna Bo och Leif Jons¬son från Vallentuna tog ome¬delbart hand om ledningen före Brommas C- ekipage Yngve Berlund/Lars Sten¬berg, vilka valt att åka långa banan i motsats till de övriga åtta C-ekipagen.
Andra och tredje sträckan gick hos Gustavsbergs toalett- och badkarsfabrik samt dess grönområde, som sträcker sig ner till Kolström och Ingarö. Jonsson/Jonsson vann även andra sträckan, medan Lars Norin/Ylva Ön¬nestam tog hem den tredje tuffa sträckan. där båda ma-karna Jansson från Vallentu¬na tvingades bryta. Karin kör¬de åt bilägande Jan Wallen och låg tvåa totalt, när de kör¬de sönder ljuddämperiet och gav upp för att inte förstöra bi¬len mer medan Morgan Jans¬son. som kartläste at Eva Johansson fick ge sig för att de¬ras motor rasat.

KLAR SEGER
Jonsson/Jonsson vann även fjärde sträckan vid Säby och trots att de båda sista sträc¬korna vid Björkviks havsbad inte gick fullt så bra behöll de sin ledning och tog en mycket klar seger före Berg¬lund/Stenberg, vilka vann nästa sista sträckan.
Trea blev de unga Koisva¬bröderna Dan och Ola Carls¬son, som hade det jäktigt. Kvällen innan körde de nämli¬gen bil-O i Götene i Väster¬götland och kanske var det trötthet som gjorde att de kör¬de fel på första trans corten från Skuru och fick 0,9 prick redan till TK1. Sedan åkte de jämt på alla sträckorna med en liten topp på sista, där de var suveränt bäst på 0,1 och därmed närmast av alla att köra nollprick. Det visade sig
dock att de missat två boks¬tavskoder och istället för att komma in i hälarna på Jons¬son/Jonsson blev det ras till tredje plats, knappa tre minu¬ter efter tvåorna.
De 16 ekipagen på korta ba¬nan hade det lite extra stru¬ligt. Det visade sig att arran¬görerna i premiärnervosite¬ten glömt att stryka två kontroller på deras tidkort. Dessutom var några busun¬gar ute och snodde 93:e kont¬rollskylten, så dessa två sträckor fick följaktligen utgå ur tävlingen.

BRA DEBUTANTER
För dagen var det bättre klass på debutanterna än C-ekipagen och C-ettorna Hans Werneholm/Gustav Alm fick spö av hela tre D-ekipage: Brommas Bo Koller/Peter Bergström, MK Rimos Bernt -Olof Ohlin samt Skepptunas Roland Söder/Ingemar Swed'en. De sistnämnda tog för övrigt täten men föll till tredje plats redan på den svå¬ra tredjesträcka n.
Det var ytterst nära att Öh¬lin/Andersson gått ifatt Koller/ Bergström på sista sträckan men Bromma-paret klarade sig till mål med 0.3 pricks för- språng.
Nacka MS kommer säkert igen med en ännu bättre täv¬ling nästa år. nu när de upp¬täckt var bristerna fanns.

C.U.

RESULTAT
A-kartlasare (1 st):
1 Bo och Leif Jons¬son. Vallentuna MK. 51,1

B-kartläsare (10 st):
1 Dan och Ola Carlsson. Kolsva MS. 72,3.
2. Tommy NymanlMicael Brobeck. Vallentuna MK. 85,9.
3. Lars Norin/Ylva Onnes¬tam, Bromma MS. 87.4,
4. Ove Ljungst¬rom/Kenneth Lannermo, Haninge MK. 111.5,
5. Bo Sjöberg/Nils Andersson, Katrineholms MK, 142,6_

C-kartkäsare (1 st):
1. Yngve Berg¬lund/Lars Stenberg. Bromma MS. 69.4 (FT12)

C-kartläsare, korta banan (8 st)
1 Hans Wernehotm/ Gustav Alm. Bromma MS. 50,5.
2. Roland Ehr¬son/Per-Erik Wener, Haninge MK, 65,6,
3. Mats Kyller/Jan SKilund. d:o, 82.3,
4. Leif Larsson/Klas-Göran Karlsson. MK Rirrio/Skepptuna MK. 90.5,
5. Anette Karlsson/Birgit Andersson. Skepptuna MK/ MK Rimo. 114,0.
6. Hans Redes¬tad/Stig Welander, Djursholms MK. 118,4,
7. Leif Jansson/Rickard Anders¬son. Skepptuna MK, 123.6.

D-kartläsare (8 st):
1. Bo Koller/Peter Bergström, Bromma MS, 41,0.2. Bernt


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1986-11-01 MHF Heby/Möklinta

1986-11-01 MHF Heby/Möklinta

Vi åkerMHF-Bil-O Anders och jag, ortfarande B-klass när det gäller MHF. Vinner klassen på 52 prick totalt trea. A-klass vinnds av Gösta och Roine Johansson på29 prick.

Ur lokaltidningen:

Far och son segrade
I nattlig biltävling

Heby och Möklinta MHF-av¬delningar höll På lördagskvällen sin-Araditionella bilorienterings¬tävling.
Efter anmälan och besiktning brakade det loss i de mörka -fvlöklinta-skogarna. Förutom A-B- och C-klass fanns en öp¬pen tävlingsfri klass. Banans längd för A och B-klassen var åtta mil, varav 4,5 mil enskilda vägar,. C-klassen, kördes på, sex • mil väg, varav tre mil enskild väg. Totalt deltog 36 förare, två bröt loppet.
Från Möklinta deltog, fyra grabbar som placerade sig bra i slutskedet. Många "aviga" vägar fanss på kartan och vissa körde fel,

Lervälling.
Ett knivigt. avsnitt i orienteringen var vägsträckan vid gamla komministergården. Här var re¬na lervällingen men de skickliga förarna klarade av,att manövrera, bilarna genom det svåra passet.
När alla så småningom kom i mål väntade kaffe, läsk och mackor. Upphängd med klänypor på ett snöre fanns resultatlistan.
Segrare blev en veteran nämligen Göint Jolummon från Upp¬sala med sonen Roine som kartläsare.

Proffs:
Gösta berättade att sonen var endast elva år då, han första .gången. fick följa rnedpå en bilorientering. Han har nu blivit 36 år, men intresset för bilorientering finss kvar.
Gösta själv körde sin första bilorientering för snart 30 år se¬dan. Han är alltså ett proffs och är väl värd segern.
Vid halvett-tiden på natten kunde de arrangerande föreningarna börja plocka ihop efter tävlingen och konstatera att man åter genomfört ett lyckat lopp.

Hasse Ericksson

--

RSS 2.0