SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1987-09-06 ”Skepptuna-ratten”

1987-09-06 ”Skepptuna-ratten” arr. Skepptuna mk

 

Åter ut i skogen och åka bil-O Varför inte , kul &spännande. Den här gången klarar Anders och Jag en 16.e plats på33,9 prick, det var tät mellan ekipaden här. Bäst i Haninge blev P-L Andersson/Håkan Whitlock sjua på 15,2 prick. Vann gjordeHans CH Eriksson/Sören Eklund Rasbo MK på 6,1 prick.

Min son Rolf  åkte C-klassen på 62,8 prick. Och Anders brorsa slog oss i B-klassen på 26 prick.

 

Ur Idrottsbladet:

 

Eriksson/Eklund som vanligt

 

Bil-o Redan på lördagen den 6:e augusti var O-åkarna åter i farten och denna gången var det Skepptuna MK som stod för arrangemanget ochen deltävling i MSO-serien. Till favoriterna hörde segrarna från kvällen innan Tommy Hermundstad/karin Jansson,Vallentuna. Men de tycktes inte upprepa den bedriften utan fick finna sig i att bli frånåkta av Hans CH Eriksson/Sören Eklund Rasbo,Som avgick med segern.

 

Start och mål var förlagt till Räddningsskolan i Rosers-berg, vilket är ett känt område för många Bil-o-åkare. Skepp¬tuna hade lyckats mycket bra med banläggningen där även den körglada chaufförerna fick en helafton.

Redan på första sträckan på Rosersbergs övningsområde samlade alla prickar. Snabbast åkte Tommy/Karin och Urban Häggbom/Anders Unge på 0.9 prickar och tog täten. Allt me¬dan Sören Eklund läste fel på norr och söder och plockade på sig 2,4 prickar.

Därefter fortsatte man på "Mälarrallyts vägar och andra mindre vägar i och omkring området. Hans/Sören åt nu sakta in på försprånget som Tommy/Karin och Urban/Linge hade ryckt åt sig på första sträckan.

Sista sträckan gick återigen på Rosersberg, men nu med inrin¬gade kontroller, vilket såväl de tävlande som publiken upp¬skattade. Sören hade nu lotsat sitt ekipage upp i ledning med 3,1 prickar före Vallentunapa¬ret. Det hjälpte föga att de "spi¬kade" sträckan när Hans/Sö¬ren endast drog på sig 0,7 pric¬kar och en säker seger. Tommy/Karin tog lika säkert hem andraplatsen följd av väs¬teråsarna Häggbom/Linge. Fjärdeplatsen totalt tog B ekipaget KennethKarlsson/Daniel Andersson. Skepp¬tuna/Rimo, hand om. Därmed tog de sig ett steg uppåt i listan från dagen innan. Man trivdes bättre på den snabbare orienteringen. i klassen var de hela 14.2 sekunder snabbare än tvåan Per Wolde/Göran Kjelist¬röm, Haninge.

På korta banan var återigen Leif E Eriksson/Roine Anders¬son. Skepptuna, snabbast och tog sin andra klasseger på lika manga dagar.

Av "BOJTs", landslagsjuniorer¬na, lyckades Björn Lund¬qvist/Per Kedvall. Bromma, bäst med en elfte plats i en lånad Opel.

Ett annat par Bröderna Dan och Ola Carlsson, Kols-va, har nu under ett antal täv¬lingar haft problem med den gamla V4:an. Tvingades åter¬igen bryta, likaså i fredagstäv¬lingen, efter att ha legat på en tredjeplats inför sista sträckan. Men den gången allt håller än¬da in i mål. lovar de att hänga Hans/Sören 1 bakluckan och även försöka att besegra dem. Skepptuna hade strängat en 86 km lång bana åt de 47 startan¬de på långa banan. Korta ba¬nan var på 72 orienteringsktuii¬ga kilometer och lockade 2i startande.

 

MORGAN BJÖRK

 

Skepptuna MK. 0 6/9

A-kartläsare (21 st).

1 Hans Ch Eriks¬son/Sören L-kiunci. ER:sh:o MK, ki.1.

2 Tommy Hermuncistad/Karrn Jansson. Valtemuna MK. 8.5.

3 Urban kagg¬bom/Anders Lrnge. Västerås MS. 11.2.

4 Sture Fredholm/Sten Johansson. SMK Tierp/Rasbo MR, 12.6.

5. Lennart Abra¬hamsson/Soren Eriksson. Almunge MK, 12,6,

6. Roland Friberg/Anders Grandin. Almunge MK. 13.3.

7. Per-Lennart An¬dersson/Håkan Witlock. Haninge MK, 15.2.

8. Lars Slahlrekars-Goran Palm, Bromma MS. 15.3.

9. Lars Carlen/Anders Palm. Bromma MS. 18.8,

10. Gösta Jo¬hansson/Rorne Johansson, Rasbo MR, 21.6.

 

B-kartläsare (15 st):

1. Kenneth Karls¬son/Daniel Andersson.          Skeppruna

MK/Rimo, 11.8.

2. Per Wolde/Gäran Kjallström, Haronge MR. 26.0.

3. Runne Söder/Jan Lindell. Skepptuna MK. 26,7.

4 Per-Axel GustavssonlGoran Ljung. KolSva MS, 28.1.

5. Henry Nordstrom/Per Florin. Nacka MS. 28.9.

6. Jan och Roger Lindholm. SMK Västerås. 31.8.

7. Björn Heflgren/Jan Wallén. Vallentuna MK. 34.1.

8 Hans Wernehofrri/Gi(stav Alm Bromma MS. 35.2.

9- Gunilla och Anne Marie Eriksson. Almunge MK. 38.2

 

C-kartläsare (1s1):

1 M(kael Gede¬ruci/Rolf Svensk. Nacka MS. 62.8

 

C-kartläsare. korta banan (17 st):

1 Leif ErikKarlsson/Roine Andersson. Skepp-fåna MK. 9.9,

2 MiKaei och Mattras Holmgren. Almunge MK. 10.5.

3 Leif larsson/Kla.s-Göran Karlsson. MK Rl¬nnotSkepptuna MK. 15.2

4 Krister och Anders Malmberg SMK Orebro/SMK Gävle. 34.3.

5 Bo Krongvist/Peter Sui!d gren. Skepptuna MR— 35.1.

6 Willy Ei ICS son/Kent Edin. Almunge MK. 37.5

 

D-kartläsare (4 st):

1 Leif Karlsson/Kris¬tina Johansson. Almunge MR. 101.7.

2 Kastin Sund/Asa Borgström. do. 115.4.

 

Klubblag:

1. Rasbo MK. 40.3.

2. Bromma MS. 59,4.

3. Airrfunge MK. 59,7.

4. Namn¬ge MK. 67.1.

5 Vallentuna MK. 83.7


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1987-09-04 ”Reseevenrundan”

1987-09-04 ”Reseevenrundan” arr-Almunge MK/Rasbo MK

Anders och jag att kämpa denna gång i rReservenrundan och rycker till oss en fjäede plats på 48,9 prick, vilket även blir seger i klubben. Totalt vinner Tommy Hrtmundstad/Karin Jansson Vallentuna MK på 33,1 prick.

Nu åker vi den vita Golf GT:in
 

Å tidningen skriver:

 

Favoritpar höll för trycket.

l

Bil-0 - Almunge MK och Rasbo MK, två rutinerade bilorienteringsarrangörer, gicj på fresagen den 5 augusti samman om en eeltävling I MSO-serien "Reserven-Rundan", Start och mål var var I Rasbo medan utslagssträckorna gick runt Alunda. REfter att ha vunnit denna tävling de senaste åren var Tommy Hermundstad/Karin Jansson, Vallentuna, stora favoriter. De höll för trycket och kunde efter en nervös inledning, när trippen slocknade på , ta en säker seger före Brommas Anders Falk/Kurt Westberg.

 

Redan första 0-sträckan på den intensiva banan bjöd de 60-tal startande på mycket gasande. Kontrollerna var svåra att hitta så det blev en hel del backande och vändande. Även fortsättningen bjöd på många skyltar såväl Ok och PK samt en hel del svårflun­na vägrätningar som gjorde att prickarna rasade i höjden. Sista sträckan slutade med ett lurigt in­hopp, strax innan TK, över en gårdsplan där gårdsägaren krat­tade gruset mellan varje bil som passerat. Många var rätt men tvekade när de fick se den krat­tande ägaren.

Tommy/Karin var oroliga efter första sträckan då trippen hade pajat. Men fick sedan igång den och ökade därmed tempot och kunde dra ifån övriga konkurren­ter. Urban Häggbom/Anders Lin-ge, västerås, inledde med en bra tid på första etappen. Men sedan dalade de ner i prislistan och slu­tade på åttonde plats..Anders Falk/Kurt Westerberg körde jämnt och kunde mot slutet gå mot en säker andraphats med en marginal på 7,4 prickar. Bak­om Brommaparet var det betyd­ligt tuffare där till sist, något över­raskande, Bernt-Olof Ohlin/Carl­Gustav Andersson, MK Rimo, tog hand om tredjeplatsen.

Bland B-ekipagen gjorde Yngve Berglund/Lars Stenberg, Brom­ma, en mycket fin tävling då de inte bara vann klassen utan tog också hand om sjätteplatsen to­talt. Snabbast på korta banan var Leif E Karlsson/Roine Anders­son, Skepptuna, debutanterna Conny Karlsson/Mats Eriksson, Rasbo.

 

MORGAN BJÖRK

 

RESERV-RUNDAN Almunge MK/Rasbo MK, 04/9
A-kartläsare:

1. Tommy Hermundstad/Karin Jansson, Vatfentuna MK. 33.1,

2. Anders Falk/Kurt Westberg. Bromma MS. 40,1.

3. Bernt-Olof Ohlin/Carl-Gustav Andersson, MK Rimo, 47.5,

4. Bengt Svensk/Anders Källström, Hatunge MK. 48.9.

5 Ewert Wesströrri/Ove Lindberg. Skepptuna MK4SMK Västerås_ 49.2.

6. Per-Lennart Anders­son/Håkan Withlock, Haninge MK, 51.8,

7 Urban Häggbom/Anders Linde, Västerås MS. 52.6.

8 Lars Stahrellars-Göran Palm. Bromma MS, 54.2,

9. Lars Carlen/Anders Palm. Bromma MS, 55.4.

 

B-kartläsare:

1 Yngve Bergiund/Lars Sten­berg, Bromma MS. 49.6,

2 Kenneth Karls­son/Daniel Andersson. Skepptuna MK/MK Rimo, 58.0,

3. Jan och Roger Lindholm. SMK Västerås, 68.6,

4. Keil och Jan-Otof Karlsson. Kolsva MS/SMK Arboga, 78.t.

5. Per-Axel Gustavsson/Göran Lturig. Kolsva MS_ 82.2

6. Christer Hoimqvist1Per Anders­son, Haninge MK. 82.5,

7. Piihne Söder/Jan Lindelf, Skepptuna MK. 83.5,

8. Henry Nord­ström/Per Florin. Nacka Ma 83.9.

 

C-kartläsare:

1. Micael Björklund/Sven­Erik Eriksson, Rasbo MK. 134.7.

 

C-kartläsare, korta banan:

1. Leif E Karts­son/Roine Andersson. Skepptuna MK. 27.0.

2. Tomas PeterssonfCay Fredriksson, do. 69,5.

3. Bo Koller/Peter Bergström, Bromma MS. 73,2.

4. Leif Larsson/Klas-Göran Karls­son, MK Rimo/Skepptuna MK, 83,0.

5. Eino Honkamakikeif Mattison. SMK Uppsa­la/SMK Tierp, 98.0.

6. Peter Eriksson/Daniel Ljung, Kolsva MS. 98.3.

 

D-kartläsare:

1. Conny Karlsson/Mats Eriksson. Rasbo MK • 48,6,

2. Jan Hed­ström/Jesper Eklund. do. 120.9,

3. Tommy Svensson/Uno Björklund. Kils MK/Rasbo MK 133.3.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------

Bloggat                      SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89       1987-09-04               ”Reseevenrundan”

 

 

1987-09-06 ”Skepptuna-ratten” arr. Skepptuna mk

 

Åter ut i skogen och åka bil-O Varför inte , kul &spännande. Den här gången klarar Anders och Jag en 16.e plats på33,9 prick, det var tät mellan ekipaden här. Bäst i Haninge blev P-L Andersson/Håkan Whitlock sjua på 15,2 prick. Vann gjordeHans CH Eriksson/Sören Eklund Rasbo MK på 6,1 prick.

Min son Rolf Åkte ensam C-klassen på 62,8 prick. Och Anders brorsa slog oss i B-klassen på 26 prick.

 

Ur Idrottsbladet:

 

Eriksson/Eklund som vanligt

 

Bil-o Redan på lördagen den 6:e augusti var O-åkarna åter i farten och denna gången var det Skepptuna MK som stod för arrangemanget ochen deltävling i MSO-serien. Till favoriterna hörde segrarna från kvällen innan Tommy Hermundstad/karin Jansson,Vallentuna. Men de tycktes inte upprepa den bedriften utan fick finna sig i att bli frånåkta av Hans CH Eriksson/Sören Eklund Rasbo,Som avgick med segern.

 

Start och mål var förlagt till Räddningsskolan i Rosers-berg, vilket är ett känt område för många Bil-o-åkare. Skepp¬tuna hade lyckats mycket bra med banläggningen där även den körglada chaufförerna fick en helafton.

Redan på första sträckan på Rosersbergs övningsområde samlade alla prickar. Snabbast åkte Tommy/Karin och Urban Häggbom/Anders Unge på 0.9 prickar och tog täten. Allt me¬dan Sören Eklund läste fel på norr och söder och plockade på sig 2,4 prickar.

Därefter fortsatte man på "Mälarrallyts vägar och andra mindre vägar i och omkring området. Hans/Sören åt nu sakta in på försprånget som Tommy/Karin och Urban/Linge hade ryckt åt sig på första sträckan.

Sista sträckan gick återigen på Rosersberg, men nu med inrin¬gade kontroller, vilket såväl de tävlande som publiken upp¬skattade. Sören hade nu lotsat sitt ekipage upp i ledning med 3,1 prickar före Vallentunapa¬ret. Det hjälpte föga att de "spi¬kade" sträckan när Hans/Sö¬ren endast drog på sig 0,7 pric¬kar och en säker seger. Tommy/Karin tog lika säkert hem andraplatsen följd av väs¬teråsarna Häggbom/Linge. Fjärdeplatsen totalt tog B ekipaget Kenneth             Karlsson/Daniel Andersson. Skepp¬tuna/Rimo, hand om. Därmed tog de sig ett steg uppåt i listan från dagen innan. Man trivdes bättre på den snabbare orienteringen. i klassen var de hela 14.2 sekunder snabbare än tvåan Per Wolde/Göran Kjelist¬röm, Haninge.

På korta banan var återigen Leif E Eriksson/Roine Anders¬son. Skepptuna, snabbast och tog sin andra klasseger på lika manga dagar.

Av "BOJTs", landslagsjuniorer¬na, lyckades Björn Lund¬qvist/Per Kedvall. Bromma, bäst med en elfte plats i en lånad Opel.

Ett annat par Bröderna Dan och Ola Carlsson, Kols-va, har nu under ett antal täv­lingar haft problem med den gamla V4:an. Tvingades åter­igen bryta, likaså i fredagstäv­lingen, efter att ha legat på en tredjeplats inför sista sträckan. Men den gången allt håller än­da in i mål. lovar de att hänga Hans/Sören 1 bakluckan och även försöka att besegra dem. Skepptuna hade strängat en 86 km lång bana åt de 47 startan­de på långa banan. Korta ba­nan var på 72 orienteringsktuii­ga kilometer och lockade 2i startande.

 

MORGAN BJÖRK

 

Skepptuna MK. 0 6/9

A-kartläsare (21 st).

1 Hans Ch Eriks­son/Sören L-kiunci. ER:sh:o MK, ki.1.

2 Tommy Hermuncistad/Karrn Jansson. Valtemuna MK. 8.5.

3 Urban kagg­bom/Anders Lrnge. Västerås MS. 11.2.

4 Sture Fredholm/Sten Johansson. SMK Tierp/Rasbo MR, 12.6.

5. Lennart Abra­hamsson/Soren Eriksson. Almunge MK, 12,6,

6. Roland Friberg/Anders Grandin. Almunge MK. 13.3.

7. Per-Lennart An­dersson/Håkan Witlock. Haninge MK, 15.2.

8. Lars Slahlrekars-Goran Palm, Bromma MS. 15.3.

9. Lars Carlen/Anders Palm. Bromma MS. 18.8,

10. Gösta Jo­hansson/Rorne Johansson, Rasbo MR, 21.6.

 

B-kartläsare (15 st):

1. Kenneth Karls­son/Daniel Andersson.    Skeppruna
MK/Rimo, 11.8.

2. Per Wolde/Gäran Kjallström, Haronge MR. 26.0.

3. Runne Söder/Jan Lindell. Skepptuna MK. 26,7.

4 Per-Axel GustavssonlGoran Ljung. KolSva MS, 28.1.

5. Henry Nordstrom/Per Florin. Nacka MS. 28.9.

6. Jan och Roger Lindholm. SMK Västerås. 31.8.

7. Björn Heflgren/Jan Wallén. Vallentuna MK. 34.1.

8 Hans Wernehofrri/Gi(stav Alm Bromma MS. 35.2.

9- Gunilla och Anne Marie Eriksson. Almunge MK. 38.2

 

C-kartläsare (1s1):

1 M(kael Gede­ruci/Rolf Svensk. Nacka MS. 62.8

 

C-kartläsare. korta banan (17 st):

1 Leif ErikKarlsson/Roine Andersson. Skepp-fåna MK. 9.9,

2 MiKaei och Mattras Holmgren. Almunge MK. 10.5.

3 Leif larsson/Kla.s-Göran Karlsson. MK Rl­nnotSkepptuna MK. 15.2

4 Krister och Anders Malmberg SMK Orebro/SMK Gävle. 34.3.

5 Bo Krongvist/Peter Sui!d gren. Skepptuna MR— 35.1.

6 Willy Ei ICS son/Kent Edin. Almunge MK. 37.5

 

D-kartläsare (4 st):

1 Leif Karlsson/Kris­tina Johansson. Almunge MR. 101.7.

2 Kastin Sund/Asa Borgström. do. 115.4.

 

Klubblag:

1. Rasbo MK. 40.3.

2. Bromma MS. 59,4.

3. Airrfunge MK. 59,7.

4. Namn­ge MK. 67.1.

5 Vallentuna MK. 83.7


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1987-08-22 Trannatta RM i Bil-O

198-08-22 Trannatta RM i Bil-O arr.MHF Tranås

MHF-orientering kan vara kul ibland, speciellt då det går bra. Som den här gången då Anders ov´ch kommer på fjärde plats i klass B, Det är ju konstiga regler i MHF när man kan åka fort 49 tidsprick och 11 missade tavlor och ändå komma fyra!

26 MOTORFÖRAREN 12/87


RM i Bil-Orientering:
Jämn kamp på kluriga banor


Tävlingens stora överraskning
1 blev silvermedaljörerIll Far och son Andersson (Ake och Mikael) från Svartå.

Det blev en hård och jämn kamp när årets upplaga av RM i Bil-Orientering (Bil-0) avgjordes i Tranås. Banläg gama, Bärje och Sven-Erik Fredriksson, hade dessutom lyckats få en fin mix på bra och utslagsgivande banor enom användare av i stort sätt alla .
Kartskalor-
Hur gick det då i det välar¬rangerade och mycket uppskat¬tade RMet?
Jo, länge såg det ut som om )-sinpen skulle stå om tredje platsen, då ettan och tvåan
stod lite i särklass. På ett gans¬ka tidigt stadium kom dock kampen att stå mellan ett av favoritekipagen, S-I Arnesson/ Yngve Emstsson och Åke och Mikael Andersson. Att Åke och Mikael är duktiga bilorien¬terare är välkänt, men att man länge skulle ligga och köra så jämt med Sia och Yngve var en överraskning.
Vid näst sista tidskontrollen, TKn, skiljde det inte mer än 7 prickar (!) mellan de båda
eki¬pagen. Till slut kom det dock att skilja 19 prickar. Differen¬sen till trean var större,
nämligen 24 prickar. Mellan fyran, femman och sexan var skillna¬ derna mindre, för att mellan plats 6 och 14 krympa till näs¬tan ingenting. Det skiljde en¬dast 15 prickar mellan plats 6 och 14!
Kampen, om tredjeplatsen var som sagt hård. Efter halva tävlingen låg P-L Andersson/ Kurt Westberg på en brons¬plats, men tappade under and¬ra halvan och slutade på en niondeplats. När P-L och Kurt började tappa, steg Sture Fred¬holm/Sten Johansson fram och tog tredjeplatsen. Man hade ett tag en kamp med Hans-Erik Haraldsson/Ellbring, men des-sa tappade på slutet och kom först på sjunde plats.
Dramatik saknades alltså inte. Hela tiden var det intres¬sant att följa striden ute på ba¬nan. Folke och Christina Ring¬berg, körde starkt på slutet vilket till slut resulterade i en fjär¬de plats.
Bland B/EB-klassens 14 del¬tagare stod Bernt-Olof Ohlin/ Carl-Gustav Andersson från Rimbo i särklass. Man tog re¬dan från start en liten ledning över silvermedaljörerna Göran Kamrin/Urban Jansson, en led-ning som man sedan aldrig släppte.
Sex ekipage ställde upp på korta B-banan. Här fanns vid mål två ekipage på samma an¬tal prickar, 229. Det var Willy och Kjell Johansson samt Mats Jonsson/Ingemar Evaldsson. Efter en snabb titt i reglemen¬tet, dömdes Willy och Kjell som segrare, eftersom man fått minst antal tavelprick.
C-banan lockade endast fyra ekipage och av dessa var Inge Johansson/Anders Gustafsson klart bäst på 86 prickar. I lag¬tävlingen vann Uppsala före Kronoberg, Kalmar och Jön¬köping.

Anders Höglind Text & Foto

P-L Andersson/Kurt Westberg låg vid uppehället i Tranås på en tredje-plats. Tappade mot slutet och hamnade till sist på en niondeplats.
26 MOTORFÖRAREN 12/87


SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1987-06-13 ”O-visst! NM-O

1987-06-13 ”O-visst! NM-O Östergyllen RC

-här hade vi fått startnummer 67, Annders och jag. Nu skullr vi testa oss mot mordens bästa O-åkare. Och bra gick det, På NM-banan kom vi nia bland de svenske med 39,6 prick, dock var det 10 utländska ekipage före så en totalt 19:e plats på NM-banan blev det.
Samt bäst i haninge.
Av svenskarna vann H. CH. Eriksson/Sören Eklund Rasbo MK på 20,3 prick vilket också var totalvinst.

På MSO-banan tog vi en tionde plats med 28,4 prick. Bäst i Haninge blrév B-åkarna och Anders bror Göran som läste åt Per Wolde med 26,3 prick och vinnare i klassen.
MSO klubblag vanns av Haninge MK på 86,0 poäng.

Idrottsbladet:

Rasbograbbarna vann svenska NM-tävlingen.

BIL-0 - Östergyliens RC hade I år tagit hand om den svenska deltävlingen i NM Bil-O. Inte helt överraskande var det de gamla kämparna från Rasbo, Hans Eriksson och Sören Eklund, som hemförde segern och det med nästan fem minuters marginal till Vallentunas Tommy Hermundstad/KarinJansson.

Många hade väl trott att den 115 km langa banan skulle innehålla några slingor på Prästtomta skjutfält, men där är numera inte så lätt att få tillstånd, så banläg¬garna hade sökt sig till andra marker. Man inledde istället med att åka inne på Sviesta motor-sportanläggning. Här finns ju folkracebana, roadracingbana och gokartbana så att skapa en knepig slinga var inga problem. Eriksson/Eklund slet direkt åt sig ledningen töre B-ekipaget Lars Norinffiva Onnestam tran Brom¬ma samt Hermundstad/Jans¬son.
Andra sträckan i Linköpings sy¬döstra utkanter vanns av ett an¬nat Bromma-par, nämligen Lars Stahre/Lars-Göran Palm, som därmed avancerade upp på and¬rapiatsen bakom Eriksson/Ek¬lund. De ökade på den avsevärt genom att tillsammans med det finska paret Eero Weiste/Antti Ki¬vimaa åka prickfritt på tredje sträckan.
Fjärde sträckan var ganska kort men innehöll en del knepigheter som ett par nybyggda vägar som inte fanns med på kartan. Det danska paret Tage Hansen/ib Jensen måste ha känt sig hem¬ma, för de tog bara 0,6 prick. När¬mast kom de finska paren Kari
Hintikka/Jarkko Valtonen på 1,9 och Eero Taskinen /Perth Salomma
Alla övriga snurrade så länge att de fick ihop ungefär dubbelt så mycket prickar. Bland dessa var även Eriksson/Eklund, vilka ändå behöll sin ledning. Hittills hade man rört sig i trakter¬na inom en mil från Linköping och där fanns även femte och sjätte sträckan. Den femte vanns för övrigt av Mölndals-paret Dan Liljendahl/ Henrik Krefting, som på kuppen gick upp till andra plats före Hermundstad/Jansson och finnarna Pekka Kaipanen/Ta¬pio Jouki. De två sistnämnda de¬lade tredje plats.

LÄTT STRÄCKA
Sjätte sträckan var så lätt att många åkte prickfritt, så ställnin¬gen stod sig, när man gjorde en längre transport till Mantorps södra utkanter, där det snurrades en del i en skog. Denna sjunde sträcka vanns av finnarna Pentti Varis/ Erkki Laakso, som annars inte hade någon helt lyckad kväll. Eriksson/Eklund var tätt efter och ökade sin ledning till 2,7 pricks marginal över Liljendahl/Kref¬ting. Kaipanenl Jouhki var nu en¬samma treor före Rasbo-paret Gösta och Roine Johansson. Hermundstad/Jansson föll tillfäl¬ligt ner till femte plats, men på den närliggande åttonde sträck¬an på ett industriområde i Man-torp var de bäst och gick åter upp på delad tredjeplats med finna na. De två främsta paren behö emellertid sina platser, när mai letade sig fram till racerbana, Mantorp Parks campingplats.
Sträckan på campingplatsen fick dock strykas, då arrangörerna missat att ta reda på att den be¬lagts av ägare till ombyggda VW-bilar som skulle ha ett stort mee¬ting på banan följande dag.
Nu var detta ingen katastrof för det fanns ytterligare två sträckor inne på området med dess olika stora depåer och flygplansparke¬ringar och dylikt. Eriksson/Ek¬lund vann båda sträckorna varav sträcka 11 delat med Liljen¬dahl/Krefting, där båda ekipagen var prickfria.

RENA RAMA RALLYT
Liljendahl/Krefting tappade till¬fälligt andraplatsen till Her-mundstad/Jansson efter tionde sträckan men återtog den efter elfte. När man var klara på Man-torp Park blev det en ny lång transport till Malmslätt just utan¬för Linköping. Här fanns en gård vid namn Lagertunda, där det tid¬vis brukar åkas rally. Nu hade sträcka 12 lagts så att det blev re¬na raltyåkat i flera kilometer in¬nan man kom fram till själva La¬gerlunda gård, där det skulle snurras en del bland ladugårdar¬na, innan ekipagen fortsatte "fartsträckan" ut.
Eriksson/Eklund och Hermunds¬tad/Jansson gasade tydligen bäst och de tog heller inga pric¬kar, vilka de var ensamma om. Det gjorde emellertid Liljen¬dahl/Krefting och så föll de åter ner till tredjeplatsen.
Sista sträckan gick något fyndigt illbaks in på sträcka 12, men var tydligen mycket lätt för endast ett fåtal ekipage missade att åka prickfritt. Därmed hade Eriks¬son/Eklund vunnit och de slapp¬nade av så mycket att de åkte fle¬ra kilometer fel på sista transpor¬ten, men då var det så gott om tid att det inte gjorde något.
Hermundstad/Jansson blev allt¬så tvåa, Liljendahl/Krefting trea, Kaipanen/Jouhki fyra och fartson Johansson femma tätt före det danska paret Hilmar Ander¬sen/Henning Friborg.
Överhuvudtaget klarade sig ut¬länningarna mycket bra, vilket vi¬sar att de har lättare för att place¬ra sig bättre i Sverige än vad svenskarna har, när de åker utomlands.
Eriksson/Eklund leder nu NM på 54 poäng mot Kaipanen/Jouhkis 53 och danskarna Mörup/Mörup på 52. De senare blev för övrigt åtta totalt.

KORTARE VERSIONER
Utöver NM-banan fanns två kor¬tare versioner. De som bara ville tävla om Mellansvenska 0-serien körde endast de åtta första sträckorna före Mantorps cam¬pingplats, medan nybörjarbanan slutade redan efter sträcka fyra. Urban Häggbom/Anders Unge åker inte NM i år, så de nöjde sig med MSO-banan. När de åkt fär¬digt var de totaltvåa bara 0,8 prick efter Eriksson/Eklund, vilka vann denna bana också trots att de fortsatte. Liljendahl/Krefting var trea och Hermundstad/Jansson fyra.
Den korta banan vanns av Almunges Willy Eriksson/Kent
Enfin, som ledde från start till mål
och hade 12 minuters segermar¬ginal till Leif Larsson/Klas-Göran Karlsson från Rimo/Skepptuna. Det mesta var frid och fröjd med undantag för att prisdomarna upptäckte några tävlande med höga nummer bland åskådarna på Sviesta, vilka omgående fick startförbud.

CLAES UDDGREN

0-visst
Östergylfens RC, 0 13/9
A-kartläsare, NU (20 st):
1. Hans Ch Eriks¬son/Sören Eklund, Rasbo MK. Toyota Star-lat. 203,
2. Tommy Hermundstad /Karin Jansson, Vallentuna NN, Subaru Trendy, 25,1.
3. Dan Liljendahalenrik Krefting, Mölndals MK, Saab V4, 25,2,
4. Gösta och Roine Johansson, Toyota Corolla, 28,9,
5. Hans- Erik Haraldsson/Lars Ellbring, Nor¬rahammars MK, VW Golf, 37,5,
6. Evert Wes¬ström/Ove Lindberg, Skepptuna MK/SMK Västerås. Subaru 4WD Touring, 37,5,
7. Len¬nart Abrahamsson/ Sören Eriksson, Almun¬ge MK, Renault 5, 37,9,
8. Lars Stahre! Lars-Göran Palm, Bromma MS, VW Golf, 38,1,
9. Bengt Svensk/ Anders Källström, Haninge MK. d:o. 39,6.
10. Yvonne och Lars -Erik Eriksson, Säters MK, Peugeot 205 Gli, 40,3,
11. Bernt- Olof Ohlin/Carl-Gustav An¬dersson. Lik Rimo, Saab 99, 41,5,
12. Lars Thorgren/Carl Grevesm uhl, Haninge MK/Västerås MS, Saab V4, 41,6.

NM, B-kartläsare (13 st):
1. Per Wolde/Gö¬ran Källströrn, Haninge MK, VW Golf. 41,9,
2. Magnus Olsson/Mikael Andersson, SMK Karlskoga/Laxå MK, Subaru 4WD Touring, 43,5,
3. Kenneth Kartsson/Daniel Anders¬son, Skepptuna MK/MK Rimo, Saab 99, 47,2,
4. Lars Norin/Ylva On nestam, Brom¬ma MS, VW 1303 S, 48,1.
5. Christina och Folke Ringberg, Nybro AC, VW Golf GTI, 49.0.

NM, ClDkartlasare (5 st):
1. Michael och Mattias Holmgren, AlmungeMK, Volvo 144, 48,4,
2. Reine Pettersson/ Ingemar Lager¬strand, Hjo MK. Saab V4, 57,7,

NM, Utländska deltagare (40 st):
1. Pekka Kaipanen/ Tapio Jouhki, Finland, Daihatsu Charade, 27,6,
2. Hilma( Andersen/Henning Friborg, Danmark, VW Golf GTl, 29,1,
3. Risto Eronen/Kari Lehtinen, Finland, Renault 12, 29,7,
4. Bent och Jörn Mörup, Danmark, Toyota Corrola 32,0
5. Raimo Tuominen//Pekka Virtanen, Finland. Toyota Star¬let, 32,6,
6. Pekka Artukka/Ismo logman, Finland, Peugeot 304, 34,0,
7. F. Christen¬sen/Jan Johansen, Danmark, Ford Flesta, 34.3,
8. Yrjö Kurikka/Ari-Pekka Eur en, Fin¬land. Toyota, 34.6,
9. Rolf Sjöberg/Eero Lei¬kola, to, Toyota Starlet, 36,0,
10. Pentti Va¬ris/Erkki Laakso, d:o. Toyota Corolla, 36,4.

Landskamp:
1. Finland. 81 poäng,
2. Dan¬mark, 73,
3. Norge, 1.

A-kartläsare, MSO-banan (25 st):
1. Hans Ch Eriksson/ Sören Eklund. Rasbo MK, Toy¬ota Starlet, 17,5,
2. Urban HäggbornlAnders Linge, Västerås MS, Saab V4, 18,3,
3. Dan Liljendahl/Henrik Krefting. Mölndals MK, d:o, 20,2,
4. Tommy Hermundstad/Karin Jansson, Vallentuna MK, Subaru Trendy, 21,1.
5. Gösta och Roine Johansson, Rasbo MK, Toyota Corolla, 22,4,
6. Sven-Inge Ar¬nessonlYngve Ernstsson, Hässleholms MK. Opel Ascona, 22,8,
7. Yvonne och Lars-Erik Eriksson, Säters MK, Peugeot 205 GTI. 27,9,
8. Lennart Friberg/Per Grandin, Al¬munge MK, d:o, 28,1,
9. Evert Was¬ström/Ove Lindberg. Skepptuna MKISMK Västerås, Subaru 4WD Touring, 28,3.
10. Bengt Svensk/Anders Källström, Haninge MK, VW Golt, 28.4.

B/C/D-kartläsare (25 st):
1. Per WoldelGö¬ran Källström, Haninge HK, VW Golf, 26,3.
2. Kenneth Karlsson/ Daniel Andersson, HK Rim Saab 99, 26,6,
3. Lars NorinlYlva Önnestam, Bromma MS, VW 1303 S, 28,5,
4. Magnus Olsson/ Mikael Andersson, SMK Karlskoga/Laxå MK. Subaru 4WD Touring. 32,5,
5. Michael och Mattias Holmgren, Al¬munge MK, Volvo 144, 35,9,
6. Reine Pet¬lerssonfingemar Lagerstrand, Hjo MK, Saab V4, 37,0,
7. Christina och Folke Ring¬berg, Nybro AC, 36,7,
8. Per-Axel Gustavs¬son/Göran Ljung, Kolsva MS, Volvo 343. 41,6,
9. Håkan och Per Backlund, Haninge MK, Opel Ascona, 43,3,
10. Jan och Roger Lindholm, SMK Västerås, Opel Kadett, 44,8.

Klubblag: 1.
Haninge MK, 86,0,
2. Bromma MS, 88,4,
3. Almunge MK, 93,6,
4. Rasbo MK, 96,7,
5. Vallentuna MK, 123,6.
6. Kolsva MS, 131,1.

Korta banan, C-kartläsare (6 at):.
1. Willy Er¬icsson/ Kent Edin, ~unge MK, Saab V4, 24.6,
2. Leif Larsson/Klas- Göran Karlsson, MK Rimo/Skepptuna HK, Opel Ascona, 36,5,
3. Arne Karlsson/Bengt Andersson, Skepptuna MK/MK Rimo, 52,3,
4. Håkan Lindgren/Henrik Pettersson, Rasbo MK, Opel Kadett, 58,2.

RSS 2.0