SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-891973-01-03 Haningen

 

1973-01-03 HANINGEN. Jag ”lurade” ut Rolf Thorsén, en i Nackagänget att ut och lufta SAAB Sonetten, Me mig som kartis.

Som framgår av referatet nedan var det en svår tävling. När respiten började ta slut, gav vi upp o bröt.

 

 

HANINGEN 13/1 1973.             Kort rapport från orienteringen.

Så har då vår nationella orientering till sist körts. Tyvärr var det inte mor än 29 bilar som kom till start. Besiktningen var förlagd till Lennart Andersssons bensinmack vid Gyllene Ratten, där även licenser och körkort kollades av raska brudar. Det var bestämt, på grund av risken för markskador, att dubbar inte fick användas, och det hade givetvis ingen heller, på bilen Men ett par ekipage

försökte med en "skäring" och kom med fullspikat i bagaget, en bil hade till och med dubbla "piggedäck".

Från nacken kördes en transport ner till Ing 1:s övningsområde utan­för Södertälje. Den första sträcka innehöll inte mindre än 19 kontroller på c:a 3,5 mil. Efter sträcka 1 som de flesta klarade utan några större problem gick färden till ett Område söder om E3 vid Spännarstugan, där även mellanuppehåll var Ordnat. Starten påutslagssträcka 2 var TK 20, sträckan innehöll 6 passgrer ned TK 27 som sträckmål. Passererna 21, 22, 23, 24 och 25 hittades av

de flesta på ett ganska smidigt sätt, men att hitta P 26var mycket, mycket svårare än vad vi någonsin hade räknat med. Svårigheten be­stod i att hitta in på en stig till vänster från en annan stig. Eftersom marken var så hårdfrusen lämnade ingen son hittat in på stigen något spår efter sig. Resultatet av denna "finess" var att nästan samtlig hittade P 30 c:a 500 meter norr om den rättå P 26:an. Det unika och onekligen intressanta var att alla 29 bilarna hade lämnat TK .20 nen ingen hade kommit till TK 27. Alla bilarna var all­tså sTutidigt på samma sträcka och snurrade: Den bäste höll på i

33 minuter över-den 15 son var idealtiden, medan den son tog längst tid på sig kämpade i hela 111 minuter. Omkring klockan 21 skulle förstabil enligt planerna komma till mellanuppehållet. Men när klcckan blev omkring 22,30 var undertecknad kraftigt nervös.

Nåväl, strax efter halv 11 kom bilarna indroppande, svettiga och granna. Efter en timmes välförtjänt vila och kaffe, de fick sitt resultat så långt naturligtvis också. Efter detta drog färden öter ut till Vidbynäs gård, strax norr om Nykvarn, där omstart skedde. Resten av banan kördes norr om E3:an uppe på Överenhörnahalvön. Totalt mätte banan c:a 19 mil, och utslagssträckornas längd var 12,9 mil. Totala körtiden var 4 timmar och 26 minuter. Respittiden var från början satt till 120 minuter men fick redan vid uppehållet

ökas ned 30 min. Vid TK 71 ökades respittiden med ytterligare 30 min. till totalt 180 minuter. Vidare hade banan 86 st. kontroller, och hade tre mycket svåra sträckor där prickarna varierade mellan 25 till 111. När reultatlistan skulle "hängs"visade det sig att endast 6 av 29 startande hade lyckats klara sig inom 180 min. respit. Reglerna ger den möjligheten att förlänga respiten ped ytterligare 30 nin.

Den möilikgheten togs och si, då kom hela 12 bilar med på listan. 5 stycken fick se sig utanför listan, medan hela 12 ekipage blev av °liga anledningar tvungna att kasta in handduken.

Till sist vill tävlingsledningen rikta ett stort tack till de funktionären som offrade sig helhjärtat denna svarta natt. Och det är samtidigt

på sin plats med en ursäkt för att det blev så sent,' mycket senare än än vad vi hade tänkt oss. Men som plåster på såren kan det berättas att de tävlande hade bara rosor att ge funktionärerna ute på banan. Bortäett från att det blev sunt så genomfördes tävlingen exakt enligt planerna, och vädret hade vi ju för en gängs skull på vår sida.

Vi hoppas att ni inte blev skrämda över att timmen blev sen, utan hjälper
Micke och grabbarna med sin tävling son körs den 13 oktober. Micke

har lovat att tävlingen skall bli lättare än de senaste två årens.

Med hälsningar och täck för hjälpen: Boklund, Tatti, Kjelle, Conny,

Christer, Peder, 011e och Greger.

 

Resultatlista

Pörare/Kartl.

1 Åke Thunberg/Lars Edvall                       Bromma Ms              115 pr.

2 Sölve Eklund/Sören Eklund                     Rasbo Mk                  123

3 Bengt Eriksson/Bengt Wallin                   Bromma MS              137

4 IngemarEkman/Ronny Hedlund              Haninga Mk               157

5 Håkan Nilsson/Sten Haglund                   Bromma MS              176

6 Carl-Erik Berg/Tage Pettersson              Norrköpings MK        176

7 Lennart Andersson/Jan-Åke Lundin       Haninge MK              181

8 Sven-Söderlund/Kurt Fredriksson          Skepptuna MKK        185

9 Clas-Göran Anderson/Tonas Lundqvist MHF                           189

10 Bo Pransson/Arne Björklund                                  SkepptunaMK           200

11 Eje Nilsson/Marianne Malnqvist            Kils MK                      202

12 Claes Gabrielsson/Lars 'leidäs             Eskilstuna MK           206

 

Över respittiden

 E Sundelin/Örjan Axelsson                        Djursholms MK         238

Gunnar Hellisan/Bert ill Örtenstrand           Haninge MK              238

Evert Wesströn/Bo Karlsson                      Skepptuna MK          239

Kjell Svedin/Ingvar Hanssån                       Haninge MK              250

Rune Wallhed/Helge Leiner                       Järfälla MK                252

 

Brutit

Kalevi Karjalainen/Martti Järvinen               Botkyrka MK

Lars-Ivan Carlsson/Inger Carlsson            Kolsva MS

Mats Granath/Arne Johansson                   SMK Karlskoga

Stefan Wikman/Mats Carlbon                     Kolsva MS

Lennart Granstrand/011e.Törnqvist           Djursholms MK

Leif Lindberg Lars Örn/                               Huddinge MK

Lars-Erik Digerro/Lars-Erik Johansso        Norrköpings MK

Lars Wesslund/Kurt Hed                            AMF

Rolf Thors´en/Bengt Svensk                      Haninge MK

Ilnari Rytkylö/Rolf Björkas                           Botkyrka MK

Jan-Erik Hagström/Ulf Netterbladt              Haninge MK

Weikko Alsterfalk/Roland Strönberg          Mälaröarnas MK

 

Som synes var jag i gott sällskap som kartläsare, tänk om jag mätit ut avståndet till den j-a stigen noggrannare!


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89

 

1972-10-14 Olofströms MK och Asarums MS den

 

Olofströms MK och Asarums MS den 14/10-72 SM i O. Leo och jag beslutadee åka ner till Blekinge för att delta. Men som synes av referatett så gick det inte så bra, kopplingen rasade. Vid reperationen på söndagen lyckades jag montera lammellen åt fel hålll, så hemresan blev jobbig då man inte kunde stanna vid röljusen för att inte få motorstopp.

 

referatet är scannade från gammal skrivmadkinstext oredigerat.)

 

Sm i 0, som i år till allmän förargelse bestod av en enda ::.al­tävling gick i Blekinge. Olofströms MK och Asarums MS stod för arrangemangen och datumet var den 14 oktober. Haninge MK hade 9 ekipage anmälda, och

på fredagskvällen avgick dom i spridd ordning hemifrån. Efter dåverse mat och fikapauser anlände gänget vid 24-tiden, till Esso Motor Hotell i Karlshamn och gick och knöt sig. Lördagen började med allmän tillsyn av bilarna, och därefter samlades de flesta till Sylwans hopkallade

möte, där alla var överens om att nuvarand system med en enda SM-tävling

var förkastligt och utsåg representanter för åkarna att förhandla med OT-utskottet om ändring.    Vi han med en stadig middag före besiktningen
och ett stort antal koppar svart kaffe efter innan det var deags för

för statt, det började med en transport efter rondbook enligt "Tulpan‑

systemet", men jag hade för mig att det sar näckroror, så vi åkte fel en bit. Men när jag väl hade fått ordning på botaniken hittade vi rätt till TK 1. Sen började prick    a,,u6 hopa sig, första sträckan var en
8-minuters, där tog vi 10, andra va r också en kort fan, där tog vi 20. Tredje, gick hålvbra med "bara" 7 prick, men på fjärde fick vi ihop

en liten hög igen och dessutom började det lukta bränd skodula men när vi kom in i TK:n hade det ?:lutat lukta och konplingen var slut. Vi lyckades slira oss till tankningen där jag kopplade av med 2 raka

hamburgare medan Bengt småpratade med bilen. Han lyckades inte snacka in sig, så det var bara att försöka ta sj till hotellet för vårah del. Dom andra fortsatte att jaga kaniner med blandade framgångar, Värst var

Klene och Boklund på tionde Plats med 50 kaniner, Lennart och Ludde var ,nästa. kaninplockare på 21:- plats, Keith och Conny på 26'!e, Per-

Lennart och Håkan på 29:e. Sedan kom Cdannar och Bertil på plats 50, Micke och Mats på 53:e, Per Stening och Ronny 'Hedlund bröt bärarmen samtidigt som tävlingen. Söndagen började med att sätta ortsbefolkningen

i arbete med att jaga reservdelar åt Bengts Fortford och Pers armsvaga SAAB, och sedan backade vi in bilarna i en smörjhall och började riva. Framåt 3-tiden var Pers bärarm svetsad och på plats, och Bengt hade monterat en ny lamell och alOt var frid och fröjd, det var bara det. att det inte gick att frikopplE   men man kan ju växla på varvet,
så vi intog en stadig middag och åkte hemåt i samlad tropp.

 

McLeo.

 

Presstoppnytt Lennart ock Ludde 16 plats i A-klassen, Kjelle/Boklund tog klasseger i B-klassen, Micke Mats 2C i b-klas av 29 startande.

I C-klassen kom. Keith/Conny 2a, Ingemar/Christer 3:a,PL/Håkan 9:e, Gunnar/Bertil 14e,. 21 startade i C-klassen. Det tar sig sa Mingen.

 

SM-esultatet blev 1972 således:

 

1972:        Asarums MS/Olofströms MK

Förare

1.Lille-Bror Nasenius / SMK Köping

2.Jan Wilhelmsson / Kinna MK

3.Sören Nilsson / Kils MK

 

kartläsare

1.Björn Cederberg / SMK Köping

2.Per Wilhelmsson / Kinna MK

3.Bruno Berglund / Kils MK

 

 


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1972-06-08 Falköpings Ml.

 

1972-06-08 Falköpings Ml.

 

Jag och Leo ut i skogarna igen, den här gången också söderut.Som som synes av referatet i klubbtidning så lyckades vi bra.

 

Vår 7:e deltägling KM i O skulle åkas i västsverige och Falköpings Ml( var utsedd till arrangör. Datum var spikat, till den 8 junigen fre­dagkväll,vilket kanske avskräckte en del,det visade sig att endast 6 ekipage tog sig till start. Det höll på att bli bara fyra jag hade nämligen sällskap ner med "ute i sista sekunden"Boklund och Micke,så det var lite halvbrådis på slutet,men det grejade sig,jad hann med påtåren innan det var dags för start.

Grundkartan var en 50 000-del och första sträckan enkel. Andra och tredje vållade heller inga större bekymmer utom att-döt var brådis.

Med 4 prick i kanten beredde vi oss för 4:e sträckan,kartan byt­tes ut mot en 25 000-del och så bar det iväg på en stig som visade sig vara engammal järnväg,syllarna låg kvarldom hade bara tagit bort räl-- Sen,s4 några 45/tim. åkte väl ingen på dom 1200 meterna innan väglaget blev något så när läsvänligt, Sen tog det resten av den sträckan innan hjärnan lagt sig tillrätta igen, så 9 prick hann det ramla på oss.

Ja så var det dags för kartbyte igen,10 000-del den här gången och två sträckor hann vi åka innan dom kastade in en ny i samma akala.' Vi åkte ytterligare en sträcka med godtagbart_resultat men sen hamnade vi plötsligt på en bilkyrkbgård och vi yrade omkring bland skrotbilarna ett bra tag innan vi hittade därifrån och kunde fortsätta.

Det var mycket varvåkning och vi hade tagit ut svängen lite för m eket på en gårdsplan och åkt igentm en passer två gånger från fel håll utan att upptäcka den ,men när det var dags för just-den passeren åkte vi inte genom den alls utan hamnade i en tidigare kon.teoll och vgr tvuOgna att åka ett extravarv och samlaPrick. 17 stycken fick vi ihop på den sträckan och jag var vål, ganska övertygad om att poängen ;lugit sin kos.

 

Sista sträckan åktes på 25 000-del och blev ännu virrigare med ytterligare 24 pricks påbackning och när vi sen höll på att åka vilse på transporten till mål också var jag ytterst nära ett sammanbrott.

Med en knappt märkbar överträdelse av hastighetsbestämmelserna klarade vi till slut den tiden och kunde ägna oss åt lugnåre syssel­sättningar, äta mackor och dricka kaffe och ljuga för polarna och sånt.

Resultaträkningen fungerade inte så där överdrivet bra, så det tog ett tag innan siffrorna kom upp.

Först fick Hellman/Örtenstrand upp sina 60 prick.Sen dröjde det ett bra tag och så kom Lasse Tiderman/Christer Holmqvist upp med sina 60. Det är hårt om KM-poängen.

Efter ytterligare väntan fick Kjell Nilsson/Ludde upp sinas. ,prick, 49 blev det.

Så var det barh Bengt och jag kvar, P-L/Håkan.bröt på ett tidigt stadium då bitar ur nya bilen började ramla loss och Micke/Boklund, som låg väl framme för en topplacering men hoppade lite'för högt och slog sönder våxellådskaveln på näst sista sträckan också fick kasta in hand­dUken. '

Sent omsider kom så våra sieror upp och hör och håpna,59 prick och en delad andraplats i C-klassen.

 

MacLeo

 


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1972-?-? Svamptåget MHF Huddinge

 

1972-?-? Svamptåget MHF Huddinge

 

Jag och Leo åkte som vanligt och resultatet ser ni i refetatet av Leo i klubbtidninge.

 

(Är scannat från gammal skrivmadkinstext delvis redigerat.)

 

Svamptåget

Jag har en längre tid varit allvarligt orolig för vännen Rune Tjörnfors överdrivna intresse för rockgalor,men nu är jag lugn igen. Jag har nämligen åkt Svamptåget som Rune basade för och han kan knap­past ha haft tid över för annat på, sistone. Kul att det finns flera: banläggare i Haninge MK som kan avlasta Boklund och Micke något annars krpknar väl dom ihop.

Anmälan och sånt var ordnat i rrafe Trekanten  Mariefredsvägeh

och därifrån en kort transport till startplatsen vid LäF5gesta f.d.Värds­-` hus.

Grabbarna försvann en efter en och själv hade jag lovat att ställa upp på en logdans i Mariefred,men det sprack ju. Kartan täckte inte det

 området och om ni nånsin har sett vad konstig en orienterare ser ut som _ hamnat utanför kartan, så förstår ni kanske varför vi valde att leta

tavlor i stället.

Efter ett tag kom Keith och Conny ifatt oss och vi gjorde sällskap och skymde tavlor för varann.Vi skymde mest,men dom vann på bättre hets, eller var det sämre, för jag lyckades nämligen hetsa på oss 10 plusprick

Att en bofink får se ut hur fan som helst ,vet man ,men hur är det med broar? Det låg nämligen en(1) planka + en(1) stock i ett dike och detta arrangemang kallades 'dålig bro".Dålig var den,men bro? Hur som h helst, vi kom inte över förrän jag kastat bå(ie plankan och stocken ut

i skogen. Tack vare detta kom vi så småningom i mål och kunde bestålla

in kaffe och mackor, som gick ner fint. siffrorna på resultattavlan kunde_ jag däremot inte svälja.

Ingemar Fkman/Christer Holmqvist var värst med 19 prick,före Kjelle /Boklund på 37, Därefter kom Lennart/Ludde på 42,Keith/Conny 44,Bengt/ jag 52, S 0 Karlsson/Lennart Lundqvist 53,P L Andersson/Håkan Whitlock och Micke/Mats 58 Dicken/Ingvar 67 Hellman/Hellman 69 och Per Stöning/

Ronny Hedlund på 82 prick.

I klass N åkte Peder Hansson/Greger Bengtsson

in På en 12:e plats bland 27 startande.

 

MacLeo.


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1972 KM-ställningen i Orientering

 

1972 KM-ställningen i Orientering Haninge MK efter 6 körda deltävlingar:

 

(Dom är scannade från gammal skrivmadkinstext oredigerat.)

 

1=             "SKEPPTUNAPOKALEN"        Skepptuna MK          den 27/11                 11971

2=             "BERGSLAGSRUNDAN"         MHP Hällestad          den 15/1  1972

3=             "SNÖSVÄNGEN"                      Stockholm                 4/3            1972

4=             "MAJNATTA"                             Valdemarsvik           27/5          1972

5=             "0-TÄVLING"                             Karlskoga MK           18/8          1972

6=             "BROMMAPOKALEN"              Bromma MS              2/9            1972

 

Förare:

Plac  

1               Kjell Nilsson

2               Ingemar Ekman

3               Michel Denize

4               .Lennart Andersson

5               Gunnar Hellman

6               Per-Lennart Andersson

7               Per Stening

8               Bengt Svensk

9               Börje Dal  6•3

10             Leif Hansson

11             Keith Nilsson

12             Kjell Svedin

13             Sven Andersson

14             Dick Johansson

15             Sven-Owe Karlsson

16             Roger Karlsson

 

Kartläsare:

1               Bo. Eklund

2               Christer Holmqvist

3               Jan-Åke Lundin

4               Mats Broström

5               Ronny HedlUnd

6               Conny Nilsson

7               Bertil Örtenstrand

8               Håkan Whitlock

9               Leo Tatti

10             Rune Tjörnfors

11             Ingvar Hansson

12             Lennart Lundqvist

 

 


SVENSKEENS Bil-O minnen 1960-89 1972-09-02 Brommapokalen

 

1972-09-02 Brommapokalen.

 

 Leo Och jag åkte Brommapokalen, Som tidigare låter jag referatet i klubbtidninge tala, denna gång skrivet av ”Boklund”:

Resultatlistan Avser endast placerigen bland klubbåkare, totalplaceringar saknas.

 

KM-0. RM-0 delt. 1. Poolens delt. 1. i Nat-O-serien samt SM-kval. BROMMAPOKALEN- 72.

Lördagen den 2 sept. var det dax igen för KM-0 delt. 6. T kraftigt oorg­aniserad karavan for Haningegänget till Uppsala där besiktningen var för­lagd. Hela 11 bilar hade mött upp, för det gällde ju ganskamycket som syns på rubriken ovan. Besiktningen vållade oss inga problem, så det var bara att betala och se glad ut. Micke skulle anmäla lag till RM-et.

Hur många lag har anmält sig sporde Denize? inget blev svaret. Det fordras 3 lag anmälda för att lagtävlan skall räknas. OK s*a Hick°, vi anmäler 3 lag. Senare kom bl.a. Västerås med laganmälan sa att det blev 4 lag. Klockan'slog för avgång,. transport ut till startplatsen. 1:a sträckan

var en lång bit på vitväg och slutade med en kort svartväg. En passen skulle sträckan innehålla, och med erfarenhet från tävlingar i västra regionen räknade undertecknad med att passeren stod på svarten strax innan TK:n. Hycke riktigt, där stod den. angivelsen blev lite skum för nor-syd meridianen gick i svag lutning vänster-höger och angivelsebok­staven något upp till höger varför många vände och körde tillbaka innan sista angivelsen nåtts. Bland andra gjorde Christer och Håkan en ko­vändning c:a 30-40 noter före kontrollen och hann givetvis inte till­baka till TK:n.i.rätt tid utan fick sina prickar varna. Christer drög

på sig 19 prick tror jag och Håkan några han också. Själv hade jag turen och klara nig på 0 prick. 2n kort transport till andra stäckan som inne­höll två passerer. Inga problem på den sträckan heller, ett glädjande ut­rop vid PK 4 att Ulrika Knape hade tagit guld sporrade oss lite extra,

PK 5 stod på en gammal omläggning och TK 6 någon km bort. Tävlingc*- ledare Bengt Sandelius satt där och mediterade. (Det är inte bara Haninge som har brobleu med funktionärer). ,0 prick även där alltså. Sedan var det dags för fikauppehåll. Totatl var det bara 4 ek±page son hade lyckas köra på 0 prik dit. Ferm/Edvall BHS hade 2, Sylvan (svenskmästare 71 hade 1pr) Antalet startande var c:a 50 stycken. Efter fika bar det iväg igen med jämna startnu ler på en slinga och ojämna nummer på en annan. En god ide som manar till efterföljd, eftersom ingen behöver "spåra" hela tiden. OM! vi får fatt i tillräckligt med kontrollanter till vår egen tävling den

16 dec. är vår tanke att göra likadant. 'TK 8 hittade vi vid Haberga son ligger NO on Alunda. PK 9 skylten hittade vi men ingen kontrollant. därenot stod det på en lapp bredvid PK numnret att °guben" hade före­dragit att sitta henna och titta på OS i TV. Resten av sträckan gick utan problen. Inga prickar där heller. Det verkade bra det här: 3 str­äckor och 0 prick. Nästa sträcka son började ned en lång och dålig stig kostade oss..3:prick- tack vare.en kortare turhg,på fel väg, en­koppling på Saaben som vägrade att tjänstgöra på rätt sätt och allnänt svårforcerad väg. Vår 5:e sträcka var den kortaste på hela tävlingen, bara 4 ninuter. Iväe då, hittade PK 17 direkt, tog höger runt gården' och ner till en vänsterböj, jävlar: fel tjöt jag. Kjelle backadeupp på ladugårdsinfarten för att vända då höger frenhjul for halvvägs ner i ett dika. Kjelle ut och runt bilen, blev. bländad av sina egna lysen

och försvann ner i, diket. Det luktade pyton frän diket. Diket var

avlopp för avfallet från ladugården. Son. tur var för Kjelle lyckades han klara sig från att hannes ända nere i dyhålet annars vete väl tusan on jag hade stått ut och läsa vidare i den lukten. Plötsligt myllrade det av hjälpsam= nänniskor son på 0-tid forgligen kastade upp framvagnen

på vägen, och så var vi iväg igen. 2 prick blev straffet för den tavlan, och det var ganska billigt pris. Jaha, sa hade mansanlat på sig 5 prick och vi var på det klara ned att någon vinst skulle det inte bli i kväll. Nästa sträcka blev det faktiskt en nolla i kanten igen och det kändes

lite roligare igen. Sträckan därpå var en sträcka utan värde eftersom. kontrollanderna satt hemma :eh kollade in TV:n. Ned noll där ned. Sista sträckan skulle tydligen bli den avgörande. nod hela 8 passerer på 21 ninuter och 11 kn:s längd. 21 ninuter var idealtiden, vi höll på i 28. Vi samlade totalt på oss 13 stycken prickar, vilket visade sig inte var så dåligt i alla fall. Sista sträckan ligger förövrigt

under vädjan hos SBF.efter protest av Sölve och Sören Dklund från Rasbo. Den:protesten lär väl inte bli slutbehandlad före decenber varför .en definitiv resultatlista inte .kan publiceras. Resultatet ned sista str­äckanllev för Haninges del enligt nedan: (Siffrorna inos parentes är prickarna om sista sträckan räknas bort).

 

Kjell Nilsson/Boklund                                  l3.

Lennart Andersson/Jan-Ake Lundin           17

Per Stening/Ronny Hedlund                       22

Vicke Denize/Hats Broström                      28

Leif Hansson/Rune' Tjörnfors                    32

Ingemar W´Ekmnn/Christ9r Holmqvist      39

Sven-Owe Karlsson/Lennart Lundqvist     44

'Keith Nilsson/Conny Nilsson                      44

Gunnar Hellnan/Bertil Örtenstrand              44
Per-Lennart Andersson/Håkan VThitlock 58

Bengt Svensk/Led Tatti                              75

 

Om..sista sträckan strykes betyder det totalvinst för Kjelle och...nig sant ledning i RH. Om. inte ligger vi på 3:je plats totalt och 2:a i RH.

 

Boklund 15/9-72.


RSS 2.0