SVENSKENS Bil-O Minnen 1985.10-26 RM i Bil-O Arr. Söderhamns MHF

1985.10-26 RM i Bil-O Arr. Söderhamns MHF

Nu börjar det vli tungt. Anders och jag åker till Söderhamn tända på att få åka, Tävlingen börjar tveksamt, vi gör det värre än det är. Till allt elände börjar det lukta bränd koppling, det blir värre försöker växla på varvet. Tiden bara rinner iväg, till sllut måste vi bryta. Måste ju hem också, skall hämta G. i Gangnes, kopplingen slutar dra vid Surahammar. Bärgning till V-åås. Hyra bil mitt i natten åka hem. Snacka med WAG-återförsäljaren i V-ås måste kolla upp toleranser i koppluíngshus o.s.v. Hämtar Golfen på fredagen för ny tävling.
Skulle varit kul att få åkt hela tävling med hel bil!
Se i resultatlistan vad många prick/minuter över idaltiden de som kom i mål tog.

-referat:

-Endast åtta bilar
lyckades ta sig i mål!


Av tävlingens snart 30-åriga histo¬ria. Av 30-talet startande bilar var det en¬dast 8 (åtta som lyckades klara sig i mål inom respittiden som ändå var så lång som 5 timmar.
Segern i tävlingen kom att gå till en verklig veteran, det blev näm¬ligen Lars Ellbring från Norrahammar som tillsammans med föraren Hans Erik Haraidsson från Ljungby tog sin 7:e RM-seger genom åren. Den första kom redan 1966 så nog är kartlä¬sare ett seglivat släkte,

OTROLIGA OMRÅDEN
Tävlingen kördes den 26 okt med start och mål i Söderhamn. Frågan är om det någon annan stans i Sverige finns sådana vägrika områden som just mellan Söder¬hamn och Bollnäs. Fina tallhedar där det i stort sett går att åka var¬sam helst mellan träden. Denna vägrikedom i kombination med banläggarnas, Bosse Haraids¬son och Ture Norlings ambition att få till utslagsgivande ban¬sträckningar skördade sina offer form av vilsna ekipage.
Det var en de absolut svåraste )ch jobbigaste tävlingar jag åkt, vr Lasse Ellbrings kommentar .efteråt. Ingen vilopaus någons¬Ins utan bara nya problem. Att räkna på tider som man normalt gör i MHF-tävlingarna var inget t tänka på, det förstod vi redan ter första TK: n.
Men om det blev svårt och mycket prickar, segrarna hade 358 prick, så blev det mycket jämt i täten. Tävlingens tvåa, det kommande toppekipaget Sven Ingvar Arnesson/Yngve Ernstsson från Knislinge i Skåne, var nämligen bara 6 prickar efter. Inte mycket efter 12 timmars körning och ca 350 kontroller.

BRA ARRANGEMANG
MHF i Hälsingland stod som ar¬rangör och det gjorde man med den äran. Det var nästan första gången man körde bil-O här en allt flöt perfekt och man kan sä¬kert räkna med att det blir fler täv¬lingar i detta bil-O vänliga områ-de
- Vi har mer att ta till säger ban¬läggaren Ture Norling, vi åkte själva vilse ett par gånger i dags¬ljus när vi rekade, de ställena tog vi inte med den här gången men det kommer nästa gång.

FOLKE RINGBERG

Resultat:
1. Hans Erik Haraldsson/Lars Ellbring. Ljungby. 358 prick.
2. Sven Ingvar ArnessonlYngve Ernstsson. Knislinge 364.
3. Sölve Eklund/Sören Eklund. Alunda. 409,
4. Gösta Johansson/Roine Johansson, Uppsala, 426,
5. Bo Grandin/Per Grandin. Uppsala, 512,
6. Roland Friberg/Anders Grandyn, Uppsala. 712.
7. Karl Ivan Åker¬man/Conny Lindahl, Figeholm. 1800,
8. Hans Ch Eriksson/Göran Jansson. Uppsa¬la, 1900.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0