SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 1984-10-12 O-turen

1984-10-12 O-turen Arrangör Djursholms MK/Mälaröarnad´s MK,.

Nu ska vi ut och åka bil-O i Roslagen Anders Och Jag. Vi åker Fortfarande i B-klassen och tur är väl det, För vi kommer på 11:e plats av 21 startande på100 prick. Vad var orsaken? Körde vi fast eller?
Vann totalt gjorde i alla fall Sölve/Sören Eklund på 22,6 prick av 27 startande i klass A.
Bästa Haningeekipage blev Lars Thorgren/åke Frosteman 3:a på 42,7 Prick.

Artikel ur Idrottsbladet. Märk väl det klassiska triket av banläggaren med ”grinden”. Man går alltid på det. Första gången var väl när Åke Vilse i sin bok ”Vilse på vägen” Skrev om Filadelfiatältet med musik och allt som tillhörde, stog tvärs över vägen där man skulle åka. Inne i tältet stog passeren och vägen fortsatte på andra sidan.


Mellansvenska O-serien
Söre och Sölve
Säkrade segern

Bilorientering-När Djursholms MK och Mälaröarnas MK arrangerade näst sista deltävlingen I årets Mellansvenska O-serie fick Sölve och Sören Eklund finna sig i att att vara skyhöga favoriter. Banläggaren Dag Sones¬sen hade knåpat till en fin och relativt svår bana med mycket omläggningsorien¬tering av den gamla typen och inte en enda sträcka av typ grusgrop eller industri¬område. Tävlingen kördes norr om Norrtälje på rela¬tivt lite använda biloriente¬ringsvägar, som höll gan¬ska bra för de totalt 73 startande ekipagen.
Favoriterna Sölve och Sören bör¬jade lite sämre än vanligt och ef¬ter tre sträckor hade de tappat närmare fyra minuter till • Sten Haglund: Lasse Edvall som inled¬de starkt. Urban Häggborn, An¬ders Linge och Lennart Abra¬hamsson!Sören Eriksson började också bra och belade andra- och tredjeplatserna så här långt. De här fyra rutinerade ekipagen bil¬dade en tätgrupp och det var också de som skulle komma att kämpa om tätplatserna ända in på mållinjen.
På den fjärde sträckan blev det stora omkastningar. Sträckan inleddes med flera svåra omläggningar och här var det många som snurrade mycket länge innan de hittade rätt. Sölve och Sören presterade en kanontid samtidigt som det ledande Brommaparet missade en del. Det gjorde att Rasbobröderna gick upp i led¬ningen och sedan höll de den än¬da in i mål. Lennart Abrahams-son Sören Eriksson gjorde en riktig djupdykning och rasade långt ner i listan men kunde tack vare en stark åknine på de sista sträk:korna ta sig in nå en fjärdeplats.
Den sjätte sträckan var tre minu¬ter lång med f yra OK-tavlor och en paserkontroll. Sträckan såg ganska enkel ut på pappret men innehöll massor av knivieheter i verkligheten. Även om de skiljde en hel del i prickbelastning blev det inga stora omkastningar i pla¬ceringarna då start fältet redan här var krattiut utspritt. Det var egentligen bara Tommy
Hermundstad Karin Jansson som ra¬sade rejält. De letade länge efter tavlan v id milstenen men drog till slut den• felaktiga slutsatsen att tavlan var bortplockad och miss¬ade därigenom bade tid och tav¬lan.
Den sjunde sträckan vallade inga större problem och därefter bar det av till den avslutande sträckan inne på Norrtälje norra industri¬område. industriområden brukar ju inte ge några större skillnader i prickbelastning utan man trodde nog att den nuvarande ställningen skulle stå sig. Sölve och Sören ledde med sex minuter till Haglund/ Edvall och de hade i sin tur knappt en minut till Häggbom: Linge. Ytterligare fem ninuter låg Thorgren/Frosteman.

På sista sträckan hände det dock stora saker. Sträckan kördes inte som ett normalt industriområde på en stor karta, utan kördes med flera olika kartor och där var det ett avhopp på 50:000-delskartan som vållade mest problem. Kar¬tan visade två små vägar men verkligheten bestod av en stor as¬faltgata med små avhopp in mel¬lan inhagnade industritomter. Ratt väg var in på en tomt genom en stängd grind och den öppnades av en gömd funktionär med ett rep när man körde anda fram till grinden. När man väl hittat grinden var det inga problem med resten as sträckan. Många hade dock hunnit hitta alla reste¬rande kontroller innan de hittade in genom grinden och kunde efter att ha skrivit in dessa kontroller pa tidkortet åka direkt in i den avslutande tidskontrollen. Hägg-bom: långe gjorde i hetsen dock det fatala misstaget att förväxla t‘ ä kontroller när de skrev in på kortet så den förvarnade tredje¬platseir förbyttes i en betydligt blygsammare placering. Även Sölve och Sören förväxlade tya kontroller men upptäckte det in¬nan de lämnade in tidkortet och hann ändra på kortet.
Genom den här segern gick Sölve och Sören upp i en ointaglig led¬ning i Mellansvenska 0-serien trots att en deltävling återstår. Det blir nu andra- och tredjeplat¬serna som återstår för dc övriga att kämpa om. Chans till dessa placeringar har Stahre/Palm, Thorgren/Frosteman, Haglund/ Edvall och Häggbomilinge om de åker bra på den avslutande

LASSE LASSE EDWALL


Resultat, Långa banan. klass .A 27 startan¬de:
1. Sölve Eklund/Sören Edkund, Rasbo MK. Saab, 22.6,
2. Sten Haglund/Lasse Ed vall, Bromma MS, VW, 27.6,
3. Lars Thorgren/Åke Frosternan. Haninge MK, do, 38.9,
4. Lennart Abrahamsson/Sören Eriks¬son, Almunge MK, Renault, 42.5,
5. Göte Larsson/Matti Wigren, Bromma MS, VW, 43.9,
6. Jörgen Karlsson /Bo Karlsson, Os¬tergyllen RC. -Saab, 45.0,
7. Boo Hällqvist/Ove Lindberg, SMK Västerås, Su¬baru, 46.0,
8. Greger Bengtsson/Ingemar Ekman, Haninge MK, Honda, 47.3,
9. Ingvar Eklund/Anders Karlsson, Almunge MK, Opel, 51.4,
10. Urban Häggbom/Anders Linge. Vasterås MS, Saab, 51.4,
11. Tommy Hermundstad/Karin Jansson, Vallentuna MK, Opel, 53.1,
12. Lars Stahre/Lars Göran Palm. Bromma MS, Saab, 53.5,
13. Gunnar Blackne/Carl Grevesmuhl, Almunge MK /Väs MS, do, 57.2,
14. Erik Stenman Mats Carlbom, Kolsva MS, VW, 57.7,
15, P.L. Andersson/Håkan Whitlock, Haninge MK, do, 58.9.

klass iivriga (25 startande):
1. B.O. Ohlin/C¬G Andersson, MK Rimo. Saab, 65.8,
2. Ste¬fan Sund/Jan Sund, Almunge MK, VW, 74.1,
3. Urban Mårtensson/Eva Boström. Haninge MK. Opel. 74.4,
4. Bertil Lundgren/Arne Hägg, Kolsva MS, VW, 79.6,
5. Gun¬nar Hellman/Christine Holmqvist, Haninge MK,, do. 81.0,
6. Bengt Åke Jonsson /Stfan Tegelmo, Bromma MS, Ford, 83.1,
7. S-0 Mattsson/B Svenson, Rasbo MK, Volvo, 83.7,
8. Yvonne Eriksson/Lars Erik Eriksson, Säters MK, Saab. 95,3,
9. Per Wallen/Jan Wallen, Vallentuna MK, Opel, 97.3,
10, Kjell Bergström/Nils Göran Hörnstan, Bromma MS, Saab, 99.8.

Korta Banan:
1. Roger Holmgren i Bo Sandström. SMK Tierp, Opel, 14.3,
2. Efwa Andersson/ Birgitta Jetvin, Vallentuna MK, VW. 18,4,
3. Conny Liljeblad/ Roger Lilje¬blad, Almunge MK, Saab, 23.4,
4. Lars No¬rin i Ylva Onnestarn, Bromma MS, VW, 24.7,
5. Kjell Soderqvist/Kenneth Söderqvist, Öst¬nammars MK, Saab, 29.7,
6. Ingemar Svensson/Lars Nyman, Bromma MS, do, 38.7.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0