SVENSKENS Bil-O Minnen 1960-89 83-06-17 Guttsta-snurrwen


83-06-17 Guttsta-snurrwen arr. Kolsva MS.

Här startar Anders och jag som nr. 14, vi kör ännu I C då vi får vänta till nästa år då Anders blir B-kartläsare. Det är totalt C:a 72 startande A, B och C-kartläsare alla kör samma bana, som går I trakterna kring söder om Arboga. Se referatet.
Anders lotsar mig och Golfen runt på 88,1 prick så vi segrar I C-klass. Vilket ger oss 33 plats totalt, slår några A-och B-kartläsare.
Vinner totalt gör Sten Haglund/Lars Edwall Bromma MS på 9,4 prick. (vilken skillnad.)
Bästa Haningigeåkare blev P-L Andersson/Håkan Withlock på 10:e plats nmed 30,8 prik.

Då jag var A-förare sen många år, så kan även jag hjälpa till lite. Med tanke på texten I referatet nedan:


SM-kllass på Kolsvas Bil-O


För en vecka sedan gick SM i bil-0 i Värmland. Den tävlingen var
I den bilkörningen som dominerade I Kolsva MS mellansvenska
0-serie tävling var det kartläsningen som dominerade i sådan grad att tävlingen borde ha ingått SM. Ännu mer fantastiskt blir det när man får höra att banan lagts av 4 unga 0-intressesade grabbar
under överinseende av ett par initierade banläggare. Det.var kvatetens första försök och arbetet hade tagit ett och ett halvt år. Resultatet blev en BILORIENTERING av gammal god kvalitet.
Passade de rutinerade kartläsaina som handsken.
Startplatten var förlagd till Götiunda väster om Arboga och här var
Det sedan någon bilorienterin gick. Ingen hade således n¨ågra gamla 'minnen att falla tillbaka på. Hela sträckningen, 10,9 mil med 7,7 mil
utslag, låg söder om E18 och här hade man verkligen dröm
vägar för bil-0. Första halvan var vägrättningsorientering så att
man blev alldeles konfys. Det började med några hundra meter
från starten och det tog ett bra tag innan man fick in i skallen att
Jo att det inte gick att fara fram som det har blivit brukligt på sista tiden.
Gjorde man det så var det ideliga backningar som blev följden. Vid
ett tillfälle hade man 7 angivelser kvar och lika många tavlor och på varje angivelse var deten vägrätning!
Efter vägrätningsdeien kom en vägvalsdel med gott om kartbyten, varefter tävlingen avslutades med ett par specialsträckor. Den-sista var tydligen tydligen svår för här föll prickarna tätt.
Första och sista sträckorna fick justeras under natten. På sträcka
ett fick de tävlande inte passera entavla och på sista sträckan var en
tavla nerriven under del av tävlingen. Denna justering kastade inte
om alltför mycket i restiltatet.
Som redan nämnts var det rutinen som avgjorde vilket kan utläsas ur resultaten i de olika klasserna. A-klassen vilans av Sten Haglund/Lars Edvall på suveräna 9,4 på den svåra banan. Sölve oc Sören Eklund var bara 0,8 prick efter medan Urban Häggbom/Anders Linge hade 16,9 prick på tredje plats. Segrarna I B-klassen var hela 46 pick -efter totalsegraren. Det var Nils-Betil Gustavssoa/Anders Ellnener som var lyckliga klassegrare. Andel kommit starkt

Bengt Svensk/Anders Källström, segrare i C-klassen var 79 prick
efter Hagluttd/Edwidl, tala om utslag och rutin!!
På korta banan var det åter Morgan Jansson/Stefan Anckarström
som kom först med utmärkta 16,9 prick.
En intressant iakttagelse i detta sammanhang är att det inte är oväsentligt vem som kör, Morgan är den enda A-föraren j gänget och man kan förlhoda att hans rutin hjälper kartläsaren i kinkiga situa¬tioner. När man kör vägrätningar t ex och kommer sent i startfältet
så kan föraren göra en hel del nytta genom att vara uppmärksam.
I övrigt kan nämnas att Wolfgang Adamsky körde fast i nerfarten
till en vägrätning och fick bryta. Karin Jansson hade en av sina
mindre lyckade dagar av diverse orsaker. Sören Eriksson fick spåra
hela tiden och kom trots det på en 7 e plats - otroligt.

Lagtävlingen vanns av Bromma MS överlägset före Haninge MK.

Till sist skulle jag vilja passa på tillfället att säga några ord om SM
i tävlingen i Molkolm. Jag tycker nämligen att en mycket viktig sak föll bort i referatet i förra numret. Först skall jag göra fullt klart att tävlingen var jätterolig att deltaga i med roliga vägar och bra funk
tionärer samt arrangemang. Men - vi får inte dölja det faktum att det var alldeles för lite bemannade kontroller. Detta uppmuntrade till fusk i form av en deltagare inte följde den tilltänkta sträcknin
i gen. I ett extremfall var det någon som först fyllde 'i alla angivelser på kartan och därefter körde igenom dessa punkter på ginaste sätt och fick på så sätt en hel minut snabbare tid än den medtävlare som förhoppningsvis körde större delen av sträckan på rätt sätt. Sådant borde inte kunna få förekomma på ett SM!!
Vidare var det ju oturligt med hjälppilningen på *gg sträckan. Hjälpffiningen stjälpte'stället för hjälpte såsom den var gjorde och det var lite tråkigt att det kanske avgjordevesultatlistaas utseende. Det var lite kritik men jag upprepar igen för att-ingen skall miss¬förstå - tävlingen var jätterolig;och bra för övrigt!

AINIS NOITIS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0